Režie:
Tim RobbinsScénář:
Tim RobbinsKamera:
Roger DeakinsHudba:
David RobbinsHrají:
Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J. Barry, R. Lee Ermey, Celia Weston, Lois Smith, Scott Wilson, Roberta Maxwell, Margo Martindale (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (295)
Těšil sem se těšil, ale nakonec z toho nic moc nevylezlo, hlavně ze začátku to je neskutečná nuda a rozsáhlý rozhovory Susan Sarrandon se Seanem Pennem nic novýho do filmu taky nepřináší, i když jejich herecký výkony jsou fakt famózní. V podstatě se jedná jen o čekání na smrt, protože snaha o milost je zabitá už na začátku, už jen tim jak je to chladně pojatý, takže je celkem jasný jak se film bude vyvýjet. Druhá polovina už je o poznání lepší a nějaký ty pocity to nakonec ve mě zanechalo, konečný přijmutí pravdy Seanem Pennem je hodně silná scéna, stejnětak konec má dost hustou atmosféru, ale na to jak sem se na tenhle film těšil se jedná spíš o zklamání, ale jinak je to film kvalitní a Tim Rob¨bins se na to že to je teprve jeho druhej film docela vytáh ()
tomuto filmu som sa dlho vyhýbal (mal som pred ním asi akýsi rešpekt) a prakticky až doteraz (2012) som ho obchádzal (čiže dobrých 17 rokov - nakoľko som ho evidoval a registroval už od jeho vzniku): považoval som ho za "ťažkú kládu", za psychologickú drámu so smutným koncom a silným morálnym posolstvom, očakával som, že bude okrem iného nudná a miestami "americky" patetická; napokon som si to pozrel a musím skonštatovať, že som mal pravdu: okrem výbornej hudby a naozaj pozoruhodných (dobrých) výkonov aj sarandonovej aj penna je tento film ako som predpokladal nudný a v závere aj "americky" patetický; každopádne však nie je zlý, ak si uvedomíme, že rozoberá naozaj silnú tému a že je to príbeh nie dead man-a ako hlása názov, ale sestry helen, ktorá čelí "patovej" situácii, veľmi silnej, emočne vypätej a dostáva sa doslova medzi mlynské kamene - kedy nemá oporu ani v rodine, odvracajú sa od nej žiaci, sám matthew ju nechce k sebe pripustiť a otvoriť sa jej, jedinou oporou jej (okrem staručkého právnika) ostáva vlastná viera a Boh, no práve pre to, čo prežíva, je to aj previerka jej viery a vnútornej sily; a to je popri spomínaných hercoch a hudbe asi najsilnejšie na celom filme... ale verím, že rovnako silné to je aj v autobiografickej knihe, ktorá bola robbinsovi predlohou, takže okrem toho, že "ho" natočil, mám pochybnosti, či ešte nejako ten príbeh obohatil... a je tiež na zváženie, či tejto knihe pomohlo, že bola sfilmovaná: keby nebola, asi by sa o nej tak veľa ľudí nedozvedelo (ale koľko z nich ju potom následne čítalo?) a či napokon kniha nie je lepšia - minimálne v tom (ak opomenieme akúkoľvek polemiku na tému "film versus kniha ako médium a umelecký druh"), ak je film (okrem toho, že bol ocenený oscarmi) v podstate nudný... no málokto si to prizná, lebo je to považované za vážny film so statusom kvalitných drám, oscarových klasík; ešte však musím dodať, aby som nevyznel tak čierne (a navyše som silný alibista), že ten film naozaj nie je zlý, len na to, na aké veľdielo v mojich očiach za tých 17 rokov nabubral, som bol mierne sklamaný, keby som ho videl pred možno aj takými 10 timi, asi by som išiel s hodnotením vyššie, lebo film má aj silné "scény" - napríklad pre mňa osobne všetky, v ktorých vystupoval mr. delacroix (otec zavraždeného waltera) s ktorým sa spája vlastne aj záver - ktorý je (čo sa týka témy - alebo aspoň pre mňa osobne toho, o čom ten film bol: nie primárne o treste smrti z právneho hľadiska, ale o jeho "ľudskom" spracovaní) podľa mňa dobrý (v zmysle aj "filmovo/príbehovo" kvalitný, aj eticky správny); hawk ()
Problematika kontroverzí kolem trestu smrti byla zpracována v mnoha filmech (namátkou Život Davida Galea, Krátký film o zabíjení, Capote, Zelená míle, Dech), ve snímku Tima Robbinse se vsází především na herecké výkony, jejichž úhelným kamenem je doslova fenomenální Sean Penn. Film, který doznívá v mysli ještě hodnou dobu po závěrečných titulcích... ()
I přesto, že téma je velmi silné a Sarandon s Pennem podali výjimečné výkony, nemůžu se zbavit dojmu, že pod vším tím škvarkovým sádlem je jen suchý chleba v podobě účelové agitace proti trestu smrti. Ta snaha polidštit bestiální postavu Seana Penna je tady až příliš okatá a na mě to dojem neudělalo. Trestu smrti říkám ano a přes veškerou Robbinsovu snahu se mu nepodařilo mě přesvědčit. 60% ()
Kvalitní psychologické drama, jeden ze zásadních příspěvků k diskuzi o trestu smrti. Je cenný tím, že nikomu nestraní a návodně nehodnotí. Hlavní hrdinka, řádová sestra, je nadaná zvýšenou sensitivitou a empatií a zaznamenává jak strach a postoje obviněného, tak i bolest a pochopitelnou nenávist rodičů obětí. Odsouzený rozhodně není nevinná obět systému, ale zločinec, se kterým je napohled těžké sympatizovat. Film se postupně dotýká všech základních problémů spojených s fenoménem trestu smrti. Jen pro příklad: drtivá většina odsouzených a popravených spadá do kategorie těch nejchudších, kteří si nemohli dovolit najmout drahé právníky a soukromé vyšetřovatele schopné účinně zpochybnit jakékoli obvinění. To, že se popravy konají v době, kdy je po nich politická poptávka, aby se prokázala politikova rozhodnost při boji se zločinem, je rovněž fakt. Snímku dominují herecké výkony Seana Penna a Susan Sarandon. Oba patří k tomu nejlepšímu, s čím momentálně americká kinematografie disponuje, a dávají svým postavám maximální přesvědčivost. Celkový dojem: 90 %. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (21)
- Keď Helen (Susan Sarandon) príde na veľkonočnú návštevu Ponceletovej (Sean Penn) matky (Roberta Maxwell), jej synovia pozerajú v televízii rozprávku. Ide o seriál Davey a Goliath (1960-2004). (Arsenal83)
- Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)
- Herečka Susan Sarandon byla v době natáčení partnerkou režiséra Tima Robbinsna. (Duoscop)
Reklama