Režie:
Tim RobbinsScénář:
Tim RobbinsKamera:
Roger DeakinsHudba:
David RobbinsHrají:
Susan Sarandon, Sean Penn, Robert Prosky, Raymond J. Barry, R. Lee Ermey, Celia Weston, Lois Smith, Scott Wilson, Roberta Maxwell, Margo Martindale (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)
(více)Zajímavosti (21)
- Herečka Susan Sarandon byla v době natáčení partnerkou režiséra Tima Robbinsna. (Duoscop)
- Když režisér Tim Robbins potřeboval soundtrack, poslal jednoduše kus filmu několika skladatelům, mezi nimi i Bruci Springsteenovi a Stevu Earlovi a požádal o složení hudby. (HellFire)
- Poté, co se dozvěděla, že ji bude hrát slavná herečka z filmu Thelma a Louise (1991), byla sestra Helena představena Susan Sarandon a řekla: „Díky bohu, je to Louise.“ (HellFire)
- Ve skutečnosti byli Elmo Patrick Sonnier a Robert Lee Willie, kteří spáchali stejný zločin a z jejichž příběhu vychází postava Matthew Ponceleta, kterou hraje Sean Penn, usmrceni na elektrickém křesle v roce 1984. V roce 1993 zavedl stát Louisiana smrtící injekci a proto se filmaři rozhodli ve snímku použít právě "více snesitelnou" injekci. (don corleone)
- Při scéně se svíčkami se objeví v záběru skutečná sestra Helena, na základě jejíhož příběhu byl napsán scénář. Při filmování byla přítomna jako "dozor". (don corleone)
- Scéna znásilnění se natáčela celou noc, kvůli tomu, že se odehrává v bahně. Po každém záběru se museli herci osprchovat, znovu obléci do čistého a pokračovat. (don corleone)
- Název filmu je heslo, které používají bachaři, když skutečně vedou odsouzeného na vykonání trestu smrti. (don corleone)
- Keď Helen (Susan Sarandon) príde na veľkonočnú návštevu Ponceletovej (Sean Penn) matky (Roberta Maxwell), jej synovia pozerajú v televízii rozprávku. Ide o seriál Davey a Goliath (1960-2004). (Arsenal83)
- Jedno z tetovaní Matthewa Ponceleta (Sean Penn), ktoré vidieť v jeho finálnych scénach, je obal albumu Iron Maiden „Piece of Mind“. (Arsenal83)
- Yvonne Koslovsky-Golan, autorka knihy "Trest smrti v americkej kinematografii: Zločinnosť a odplata v hollywoodskom filme", uviedla, že aj keď sa verejná diskusia o treste smrti na obdobie po uvedení filmu Dead Man Walking zintenzívnila, film neviedol k „skutočnej politickej alebo právnej zmene“, ale podporila ďalšiu akademickú štúdiu o treste smrti. (Arsenal83)
- V roku 2002 Tim Robbins, ktorý adaptoval knihu pre film, napísal aj divadelnú verziu "Dead Man Walking". Kniha bola tiež adaptovaná ako opera s rovnakým názvom, ktorá mala premiéru v San Franciscu. (Arsenal83)
- Tim Robbins venoval film svojmu starému otcovi z otcovej strany Lee Robbinsovi a starej mame z matkinej strany Thelme Bledsoe z vďaky za jeho školné. (Arsenal83)
- Film bol kritickým a komerčným úspechom; zarobil 83 miliónov dolárov pri rozpočte 11 miliónov dolárov. (Arsenal83)
- Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)
- Film bol pre režiséra Tima Robbinsa rodinnou záležitosťou. Obsadil do neho svojho otca, matku, sestru a svojich synov. Jeho brat skladal hudbu. (misterz)