Režie:
Stuart RosenbergKamera:
Conrad L. HallHudba:
Lalo SchifrinHrají:
Paul Newman, George Kennedy, J.D. Cannon, Lou Antonio, Robert Drivas, Strother Martin, Jo Van Fleet, Clifton James, Luke Askew, Morgan Woodward, Marc Cavell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Druhá polovina 60. let byla ve Spojených státech ve znamení rozsáhlých protestů proti establishmentu, které se projevily s určitým časovým odstupem i v hollywoodské filmové produkci. Jedním z prvních takových filmů byl Frajer Luke (premiéra 1. 11. 1967), i když se jeho děj vůbec neodehrává v současnosti, ale na sklonku 40. let. Byl natočen podle stejnojmenného románu Donna Pearce (poprvé vydaného v roce 1966) a jeho hrdinou je vyznamenaný válečný veterán, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Nezdolný frajer Luke je ztělesněním svobody a volnosti a jako takový je v nápravném zařízení vysoce nežádoucí. Musí být zkrocen anebo zlikvidován. Luke nakonec raději volí tu druhou možnost... Film je jednou z životních hereckých kreací Paula Newmana, ale i další představitelé tu podávají přesvědčivé a plnokrevné výkony, ať už jsou to spoluvězni (George Kennedy jako Drak, J.D. Cannon jako Kavalír, Lou Antonio jako Koko, Anthony Zerbe jako Pejskař či Dennis Hopper jako Vopičák) nebo jejich hlídači, mezi nimiž vynikají Strother Martin (kapitán) a zejména Morgan Woodward ve výrazné němé roli vrchního dozorce s tmavými brýlemi. Klíčovou postavu Lukeovy nemocné matky Arletty, která figuruje v jediné scéně snímku, vytvořila významná divadelní herečka Jo Van Fleetová (první kandidátka na tuto úlohu Bette Davisová ji odmítla jako příliš malou). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (712)
"Kdo naruší pořádek stráví noc v díře." Vždyť je to tak jednoduché. Stačí si jenom zapamatovat své číslo, neztratit lžíci, nedělat virvál, nervat se v baráku, být v osm v pelechu, nekouřit vleže, neodevzdávat špatné prostěradlo, nesedět na kavalci ve špinavých kalhotách, vracet prázdné láhve od pití, nemluvit hlasitě, pořádně makat a hlavně neutíkat. Vždycky se ale najde floutek, který to vidí jinak. Jako ctihodný občan věřící v právo jsem byl samozřejmě na straně dozorců a tajně doufal v návrat otrokářství do českých věznic, ale nějaká zparchantělá část mého JÁ si přesto hrozně přála, aby to Lukovi vyšlo. ()
Luke je frajer, a nenechá si ve své tvrdé palici nic změnit. Což je cool. Ale dívat se jen na tohle přes dvě hodiny? To už není cool. Krom typově přesného Newmana ještě potěší na svou dobu velice hezká kamera, víc nic. Odpočinková nuda bez pořádné hloubky a příběhu, jen jednorozměrná plakátovost. 7/10 ()
Frajerina, rebelanstvo, sloboda duše, nezlomná vôľa a užívanie si života za každých podmienok, bezstarostne a slobodomyseľne. Krása a takmer dokonalosť filmu je v jednoduchom príbehu s množstvom neskutočne originálne nesmrteľných scén, v hercoch a v závere, ktorý potvrdil môj plnohodnotný dojem z filmu. 90%. ()
Kvalitní dílo světové kinematografie s výbornými hereckými výkony a skvěle napsanou postavou ztvárněnou Paul Newmanem. Poutavá režie a parádní ač trochu jednodušší scénář mě dokázal udržet až do trochu překvapivého konce. Nezapomenutelné scény pojídání 50 vajec, přeseknutí sekyrou řetěz a následné posypání země kořením kvůli dezorientaci psů. [7,5/10] (Jalem, Warner Bros.) (Technicolor /// Produkce: Gordon Carroll, Carter De Haven Jr. /// Scénář: Donn Pearce a Frank Pierson podle románu Donna Pearceho /// Kamera: Conrad L. Hall /// Hudba: Lalo Schifrin /// Oscar: George Kennedy (herec) /// Nominace na Oscara: Donn Pearce, Frank Pierson (scénář), Paul Newman (herec), Lalo Schifrin (hudba)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Emotivní vězeňské drama o vzbouření se proti systému (tak trochu předchůdce filmů jako Americká krása či Klub rváčů) s dokonalou atmosférou amerického jihu 60. let a několika nezapomenutelnými scénami (ano, pojídání vajec vládne). Miluju filmy o tvrdohlavých rebelech, kteří si za žádnou cenu nenechají poroučet od nějakých bezduchých goril. Nebo spíš vůbec od nikoho. ;-) A Frajer Luke (jedna z životních rolí Paula Newmana) tvoří spolu s Přeletem nad kukaččím hnízdem absolutní špičku mezi snímky s touto tématikou. 100 % ()
Galerie (108)
Zajímavosti (40)
- Knižní předloha Donna Pearce v češtině nevyšla. (NinadeL)
- Aby lépe vystihl chlapské prostředí, zakázal režisér Stuart Rosenberg přítomnost manželek při natáčení. Mezi herce neměla rovněž přístup Joy Harmon, vnadná blondýnka z pověstné scény mytí auta. Po příjezdu na místo zůstala na hotelu a ostatní protagonisté ji viděli až přímo při natáčení slavné scény. (Hans.)
- Film zaradil Americký filmový inštitút v roku 1998 zo 400 nominovaných do zoznamu 100 najväčších amerických filmov. (WalterIK7)
Reklama