Režie:
Stuart RosenbergKamera:
Conrad L. HallHudba:
Lalo SchifrinHrají:
Paul Newman, George Kennedy, J.D. Cannon, Lou Antonio, Robert Drivas, Strother Martin, Jo Van Fleet, Clifton James, Luke Askew, Morgan Woodward, Marc Cavell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Druhá polovina 60. let byla ve Spojených státech ve znamení rozsáhlých protestů proti establishmentu, které se projevily s určitým časovým odstupem i v hollywoodské filmové produkci. Jedním z prvních takových filmů byl Frajer Luke (premiéra 1. 11. 1967), i když se jeho děj vůbec neodehrává v současnosti, ale na sklonku 40. let. Byl natočen podle stejnojmenného románu Donna Pearce (poprvé vydaného v roce 1966) a jeho hrdinou je vyznamenaný válečný veterán, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Nezdolný frajer Luke je ztělesněním svobody a volnosti a jako takový je v nápravném zařízení vysoce nežádoucí. Musí být zkrocen anebo zlikvidován. Luke nakonec raději volí tu druhou možnost... Film je jednou z životních hereckých kreací Paula Newmana, ale i další představitelé tu podávají přesvědčivé a plnokrevné výkony, ať už jsou to spoluvězni (George Kennedy jako Drak, J.D. Cannon jako Kavalír, Lou Antonio jako Koko, Anthony Zerbe jako Pejskař či Dennis Hopper jako Vopičák) nebo jejich hlídači, mezi nimiž vynikají Strother Martin (kapitán) a zejména Morgan Woodward ve výrazné němé roli vrchního dozorce s tmavými brýlemi. Klíčovou postavu Lukeovy nemocné matky Arletty, která figuruje v jediné scéně snímku, vytvořila významná divadelní herečka Jo Van Fleetová (první kandidátka na tuto úlohu Bette Davisová ji odmítla jako příliš malou). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (711)
Je fakt, že nuda to rozhodně nebyla, dvě hodiny utekly opravdu jak voda a na hodinky jsem se díval pouze jednou, což považuji za perfektní, většinou se dívám u filmů skoro pořád. Ale jako 40 nejlepší film? Čím? Další fakt je, že herecké výkony vynikající, Paul Newman dokonale vystihl svojí postavu, ale stojí to skoro celé na pouhém úsměvu a všichni se z toho můžeme po. A jako větší ptákovinu vidím věty typu "nejlepší film z vězeňského prostředí"... stejné, jako kdyby se určovaly filmy z cukrárny, domova důchodců nebo videopůjčoven. Jsem rád, že jsem to viděl, ale čekal jsem víc. ()
// Maaaan, dem boobies!.) No dobře, pominu-li nejvíc sexy mytí auta, co jsem kdy viděl tak i tak se jedná o dost silný film, ve kterém Paul Newman hraje tak trochu ultimátního jackass vzbouřence proti všem a všemu. A vytírá tím postupně zrak naprosto každému. Dokonce i ten jeho úsměv mu vydržel až do konce, zkrátka frajer. Nadchla mě i hudba a závěrečná melodie mi bude v uších určitě ještě chvilku hrát, škoda tedy jen té délky, občas už jsem měl opravdu problémy se koncentrovat. 80% ()
A protože podle podle učení přírodomilce J. J. Rousseaua nás moderní doba vydala napospas úzkoprsosti konvencí, řádů a nesmyslných pravidel, neexistuje nic smysluplnějšího než se jim stavět na odpor. A nejlépe rovnou ve velmi kvalitním filmu, kterému k absolutoriu přebývá pouze koňská dávka naordinované suchopárnosti. Ale vaječná žranice je za samostatných 5*, o tom žádná! :) ()
Už téměř třicet let před Shawshankem měli filmoví vězni naději. A dával jim ji nezmar Luke. I přes poklidné tempo strhující příběh nezlomitelnosti, touhy a každému známé chuti něco dělat. Navíc Newmanův úsměv mě dostal tak, že bych se šel do podobného zařízení s touhle partou zavřít třeba hned. Jen abych poznal tu téměř živočišnou směs pocitů. I can eat fifty eggs. ()
Název samotný nechť hovoří za vše. Obsadit do role Luka právě Paula Newmana byl geniální tah. Snímek se díky němu stal legendou světové kinematografie, který má jen na ČSFD mezi oblíbenými každý druhý uživatel. Zvlášť nezapomenutelný je sestřih Newmanových úsměvů, u kterých se dodnes i já sám usmívám jako malé dítě... ()
Galerie (108)
Photo © Warner Brothers/Seven Arts
Zajímavosti (40)
- Knižní předloha Donna Pearce v češtině nevyšla. (NinadeL)
- Joe Don Baker (Fixer) a Anthony Zerbe (Dog Boy) tímto filmem debutovali. Oba si pak zahráli v "bondovkách". Baker ve snímcích Dech života (1987) a Zlaté oko (1995) a Zerbe ve filmu Povolení zabíjet (1989). (JohnSmith)
- Když se George Kennedy (Dragline) dozvěděl o své nominaci na Oscara, investoval spoustu peněz do propagace filmu, protože se obával konkurence snímků jako Bonnie a Clyde (1967) nebo Král Artuš a jeho družina (1967). (classic)
Reklama