Režie:
Roberto RosselliniKamera:
Carlo CarliniHudba:
Renzo RosselliniHrají:
Vittorio De Sica, Giovanna Ralli, Franco Interlenghi, Anne Vernon, Linda Veras, Sandra Milo, Vittorio Caprioli, Luciano Pigozzi, Ivo Garrani, Ester Carloni (více)Obsahy(1)
Film Generál della Rovere je příběhem bezcharakterního podvodníka, který v sobě najde v mezní situaci netušenou odvahu a mravní sílu. Muž, který sliboval pomoc politickým vězňum a vydával se ve vězení z podnětu nacistů za předáka odboje, aby se jeho spolupracovníci z řad vězňů prozradili. On se však nečekané ztotožní s tím, za koho se vydává, sehraje roli až do konce a dobrovolně jde na smrt. Nikoliv jako mizerný podvodník, nýbrž jako hrdina, jako generál della Rovere. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (15)
Příběh sympatického ale přitom dosti bezcharakterního podvodníčka, ze kterého se na rozkaz německého SS stane představitel protinacistického odboje, charismatický generál della Rovere. Film obnažuje nitro dvou jakoby naprosto odlišných lidí, vidíme dva různé filmy v jednom, ale hlavně s hlavním hrdinou projdeme tak ohromnou mravní očistou, která vydá na filmů dvacet. ()
Je to neco mezi tremi a ctyrmi spise ke ctyrem. Pribeh se pomalu rozviji a zjistujete, ze plukovnik, nebo inzenyr nebo jak si nechava rikat, je opravdu bezcharakterni svine. A to se vam zacne libit. A take premena ve vezeni politickych veznu na charakteroveho chlapa, ktery dodava silu svym spoluveznum. ()
Roberto Rossellini uměl natáčet filmy a je jedním z italských režisérů, které mám skutečně rád. Zatím ani s jedním jeho filmem jsem nebyl nespokojený, což je docela dobré, i když pravda, rozhodně jsem neviděl všechny, ani zdaleka. Ale tenhle má dobrý příběh, dobré prostředí a zajímavé rozuzlení, které dovede zasáhnout. ()
Sú životné okamžiky, kedy aj v tom najposlednejšom lúzrovi začne klíčiť zámer, urobiť aspoň raz v živote niečo veľké a obdivuhodné. A tak nejako sa to prihodilo bezvýznamnému podvodníčkovi, ktorý sa chtiac-nechtiac dostal do bodu, z ktorého už nebolo návratu a tak musel tú nezamýšľanú hru dohrať do konca. Prednosťou toho dobre nasnímaného a dobre zahraného filmu je, že sa neobmedzuje iba na Taliansko, ani na neorealizmus, ani na Rosselliniho filmy, ale má nadčasovú platnosť. Bohužiaľ to vyzerá tak, že nie je málo príležitostí, ale málo podvodníčkov koketujúcich s myšlienkou urobiť aspoň raz niečo veľké. ()
Přestože jsou na tomhle snímku vidět uběhlá léta, pořád nabízí neuvěřitelně silné téma, které svým zdravým patosem může zaujmout i dneska. Ani trochu neohrabaně vkládané "dokumentární" pasáže, zasazující jinak převážně interiérový snímek do konkrétní válečné doby, nebo ojedinělé toporné herectví, nemůže zastínit Rosselliniho inscenační a režijní mistrovství. Závěrečný očistec před popravou nebo scéna s umučeným vězněm (na jehož mrtvolu proniká otevřeným světlíkem ranní slunce a krásně tak symbolizuje unikající duši mrtvého) patří k tomu nejlepšímu, co jsem v Rosselliniho filmech viděl. Zlatý lev zcela po zásluze, protžoe tohle je rozhodně lepší film, než režisérova neorealistická oficiální "arcidíla". KDYŽ MUŽ VÍ, JAKÉ CESTY MÁ PŘED SEBOU, MUSÍ SI VŽDYCKY VYBRAT TU OBTÍŽNĚJŠÍ.... ()
Galerie (18)
Photo © Continental Distributing
Zajímavosti (5)
- Film získal na filmovém festivalu v Benátkách spolu s dalším italským filmem Velká válka (1959) nejvyšší cenu Zlatého lva. (Kmotr76)
- Aby sa snímka stihla uviesť na benátskom filmovom festivale, bola nakrútená za 33 dní a zostrihaná za 10 dní. (classic)
- Pôvodne mal byť do hlavnej úlohy obsadený Lino Ventura. (classic)
Reklama