Režie:
Volker SchlöndorffKamera:
Dietrich LohmannHudba:
Klaus DoldingerHrají:
Rainer Werner Fassbinder, Sigi Graue, Margarethe von Trotta, Miriam Spoerri, Hanna Schygulla, Christine Schuberth, Michael Gempart, Carla Egerer (více)Recenze (2)
Volker Schlöndorff natočil po sobě začátkem 70. let dva nezávislé televizní filmy v přibližně stejném tvůrčím týmu (R. W. Fassbinder, M. von Trottová, hudební skladatel Doldinger) Baal a Náhlé bohaství chudáků z Kombachu. Zatímco onen historický příběh (včetně osobitého zpracování) o velkém činu drobných sedláků a jeho následcích mne velice nadchl a zasáhl, film s adorací revoltujícího básníka chopícího se každou možnou chvíli chlastu mne neoslovil vůbec, ba místy přímo otrávil. Rolička striptérky pro tehdejší porno hvězdu z filmů o Jozefíně Mutzenbacher (Christine Schuberth) rozpačité dojmy ze snímku jenom potvrzuje, hodně povedená formální stránka to u mne celkově nedokázala vyvážit. Naštěstí nejsem filmovým kritikem, a tak si můžu dovolit dvěma režisérovým filmům, které řada odborných publicistů postaví vedle sebe jako stejně kvalitní a svou myšlenkou v rámci kontextu společensky stejně přínosné, dát za sebe naprosto rozdílné hodnocení. Jenom mne to bude možná mrzet, protože od Schlöndorffa je tohle pro mne po několika velkých pětihvězdách první značné zklamání. Pevně doufám, že jenom výjimka potvrzující pravidlo. 40% ()
Schlöndorff zde drží tendenci z počátků své kariéry, a to zaměření na fenomén vzpoury proti společnosti a jejím hodnotám, nesené silnou individualitou. Na motivy prvotiny Bertolta Brechta film aktualizuje revoltu básníka, nepoddávajícího se ani panujícím poměrům ani elementárním zákonům lidského soužití - postupně se tak ve své přesné, avšak druhým lidem odcizující se lyrické diagnóze vzdaluje nejen směšným měšťákům, ale i vlastním přátelům. /// Schlöndorff situováním hry z roku 1918 do tehdejší současnosti v divákovi evokuje (i díky použití folk rockové hudby /doufám, že se tomu tak říká/ k podkreslení původního Brechtova chorálu) myšlenky na tehdejší západní kontrakulturu či východní underground - v jádru zvláštně romantickou představu, že se v druhořadé putyce může vtyčit opilec a začít deklamovat verše... /// Velmi šťastné bylo angažování R. W. Fassbindera do titulní role Baala - enfant terrible německého filmu a kultury své doby skvěle přiléhá ke své roli (což je v jádru anti-brechtovské...). ()
Galerie (9)
Photo © Volker Schlöndorff

Zajímavosti (2)
- Po prvním odvysílání v západoněmecké TV film rozhořčil vdovu po dramatikovi Brechtovi natolik, že zabránila jeho dalším reprízám. Poté, co se filmový materiál na dlouhou dobu ztratil (a našel se v televizním archivu v nepopsaných kontejnerech špatně zařazené v sekci pod písmenem S), požehnala uvedení Brechtova vnučka v roce 2014 a film vyšel poprvé po premiéře až na nosičích v roce 2018 u společnosti Criterion. (BoredSeal)
- Ve filmu debutoval v roličce Gunther Kaufmann, kterého po seznámení Rainer Werner Fassbinder okamžitě angažoval do svého kolektivu a rozjel jeho kariéru. (BoredSeal)
Reklama