Reklama

Reklama

Smrt obchodního cestujícího

(TV film)
  • USA Death of a Salesman (více)

Reklama

V roce 1984 exceloval herec Dustin Hoffman v hlavní roli kritikou uznávané obnovené broadwayské premiéry nejslavnější divadelní hry Arthura Millera s názvem Smrt obchodního cestujícího, ověnčené Pulitzerovou cenou. O rok později zazářil Hoffman i většina dalších členů hereckého obsazení v této filmové verzi. Hoffman hraje hlavní roli Willyho Lomana, stárnoucího obchodního cestujícího, který kvůli své nastupující senilitě přijde o práci a je nyní nucen vyžít z almužen od svého kamaráda Charleyho (Charles Durning). Willyho celoživotní iluze o tom, že úspěch a sláva čekají na něj i jeho rodinu za rohem, je nenávratně otřesena a on uvažuje o sebevraždě. Zatímco přemítá o svém životě i promarněných příležitostech svých synů Biffa (John Malkovich) a Happyho (Stephen Lang), Willy konečně stane tváří v tvář nepříjemným pravdám o obou svých synech, především pak o Biffovi, někdejším sportovci, z něhož se stal kleptoman. Jedna z nejlepších zfilmovaných verzí Millerova klíčového díla Smrt obchodního cestujícího z roku 1985 získala několik cen včetně Zlatého glóbu a Emmy za Hoffmanův výkon. (Cinemax)

(více)

Recenze (35)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Smrt obchodního cestujícího je trefnou diagnózou amerického snu, a ten znamená "vzor demokracie a svobody". Počátkem byla divadelní hra amerického dramatika Arthura Millera z roku 1949, Volker Schlöndorff potom chytře využil broadwayskou produkci z roku 1984 i se stěžejními herci pro televizní stanici CBS. Americký sen je ve hře obnažován do úzkostlivé bolesti deziluze nitra. Vzletnými slovy se americký ideál ohání demokracií, svobodou, právem a rovností, ve skutečnosti jde o úspěch, prosperitu. Honba za "štěstím" se opírá o spotřebu, pop-kulturu a individualismus v jeho kvazipodobě a kvazipochopení. Iluze pro dosažení uznání se urputněji drží svých představ a předhazovaných vzorců, ale s tím nikdy není schopna dosáhnout svého osvobození, ani překonat vlastní omezenost. Výsledkem jsou úzkosti a pocit selhání, deziluze všehomíru je rázem absolutní a nepřekonatelná. Hlavní postavou televizního filmu je William 'Willy' Loman (velmi dobrý Dustin Hoffman), obchodní cestující v počátcích senilního věku, když už nedokáže vyplnit ani ty nejzákladnější finanční potřeby života. Realita se mísí se vzpomínkami a iluzemi, aby se do svého posledního dechu držel svých představ úspěchu i za cenu překrucování skutečnosti. Druhým vrcholem jest Biff Loman (pozoruhodný John Malkovich), nejstarší Willyho syn, který nikdy nedosáhl představ otcových úspěchů, byť přelomovým okamžikem života byla ta nekompromisní konfrontace s iluzí. Hlavní ženskou postavou je Linda Loman (dobrá Kate Reid), Willyho manželka, dokonalá žena, která za mužem stojí v životním ideálu dobrého i zlého. Ale také je nepřekonatelnou překážkou rozevření křídel a jiného postupu. Významnou postavou je Harold 'Happy' Loman (zajímavý Stephen Lang), Willyho mladší synek. Vytvořil si svůj dokonalý svět představ a iluzí, nutný pro vzorový úspěch. Z dalších rolí: Lomanův soused, úspěšný ve svém životě a živobytí Charley (Charles Durning), Willyho starší bratr s africkým diamantovým úspěchem Ben (Louis Zorich), syn Charleye, Biffův kamarád z mládí i mladý úspěšný právník Bernard (David Chandler), Willyho bostonská slabůstka (Kathryn Rossetter), Willyho šéf bez sentimentu k minulosti Howard Wagner (Jon Polito), nebo mladá a atraktivní žíňka z restaurace Forsythe (Linda Kozlowski). Televizní filmová inscenace Smrt obchodního cestujícího je dokonalou diagnózou amerického snu v honbě za štěstím ve znamení úspěchu, prosperity a uznání. Rozkošný kousek! ()

LEATHERFAC 

všechny recenze uživatele

Tak tohle šlo tak nějak úplně mimo mě, od začátku do konce. A to mám oba dva herce velice rád...ale prostě neee. Doba, tahle rodina i jejich pohled na svět a všechny jejich plky - naprosto bez zájmu. Neviděl jsem jiné provedení, ale předpokládám, že to bude už předlohou. Nevím proč je tahle hra tak přeceňovaná. ()

Reklama

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Zdařilá inscenace slavné divadelní hry o iluzi amerického snu může vedle nízkorozpočtové hravosti s kulisami a prolínačkami těžkotonážní herecké výkony, které suverénně táhnou celý děj. Dustin Hoffman a vlasatý Malkovich vyždímali finále na max, že to skoro bylo na potlesk vestoje v obýváku. Na americký sen už v dnešní podobě kapitalismu zřejmě už moc Američanů nevěří, ale stojí za to si tímto dobovým vystřízlivěním tuto éru připomenout. ()

Voyer 

všechny recenze uživatele

Skvělá původní látka, která rezonuje až do morku kostí a neméně skvělé herecké výkony. Přijde mi jako bych viděl zinscenované dílo vývojového psychologa Erika Eriksona (přestože jeho první kniha - Dětství a dospělost - vyšla až rok po inscenaci Millerovy hry). Ústředním motivem je Willyho Lomana nenasycená a (v dospělosti již) nenasytitelná potřeba důvěry (Eriksonovo první stadium psychosociálního vývoje). Willy neustále osciluje mezi naprostou jistotou přijetím a decimující nejistotou, zda je dost dobrý. Vedle důvěry u Willyho selhává i schopnost uvědomit si své místo ve společenské hierarchii. Jeho otec byl neexistující a vzpomínky na bratra se smrskly na pár citátů o tom, co znamená uspět ve světě. Willy nedokáže následovat jejich stopy, ale zároveň se nedokáže zbavit představ, jaké by to bylo, kdyby se jimi vydal. Willyho po většinu času vidíme již v posledním tažení, tak jak jsem jej právě popsal. Část příběhu se ale odehrává ve flashbacích, kdy vidíme Willyho šťastného, veskrze schopného odolávat ranám v jeho psýše. Což dohromady dává komplexní portrét muže, nikoli pouze vyhořelý oharek jeho posledních dní na zemi. Určitě nutí člověka k zamyšlení, zda jde pouze o WIlliho problém, nebo zda si i my ostatní s sebou neseme rány tak hluboké, že je v jedné chvíli již nedokážeme zcelit. ()

Vampireman 

všechny recenze uživatele

Bezútěšné téma rozbitých snů a beznadějného života s jednou z nejhutnějších atmosfér a podmanivými plynulými prolínáními mezi časovými liniemi na prostoru jediného baráku, kde po herecké stránce ruluje celá rodina Willyho Lomana. Syrovost televizního formátu trochu překvapuje, ale filmařské chyby jsou v něm až hrozivě viditelné, nicméně kardinální zásah toho filmu mé hodnocení nesníží. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (1)

  • Celá scéna filmu je zobrazená ako divadelné kulisy. Okrem maľovaných pozadí, neúplných stien si môžeme z blízka všimnúť aj umelé obočie na tvári otca rodiny. (Jumar)

Reklama

Reklama