Režie:
Reinaldo Marcus GreenScénář:
Zach BaylinKamera:
Robert ElswitHudba:
Kris BowersHrají:
Will Smith, Aunjanue Ellis-Taylor, Jon Bernthal, Saniyya Sidney, Demi Singleton, Tony Goldwyn, Mikayla Lashae Bartholomew, Daniele Lawson, Layla Crawford (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Král Richard: Zrození šampiónek je životopisné drama, natočené podle skutečného příběhu, který inspiruje celý svět. Příběh Richarda Williamse (Will Smith), trenéra a otce světově proslulých tenistek Venus a Sereny, který má geniální plán jak dostat své dcery z ulic Comptonu v Kalifornii na světovou tenisovou scénu. Hluboce dojemný příběh ukazuje sílu rodiny, vytrvalost a neochvějnou víru jako prostředek k dosažení nemožného a ovlivnění nejen tenisového světa. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (253)
Vrcholový tenis sleduji od útlého dětství. K sestrám Williamsovým jsem si nikdy nevytvořil fanouškovský vztah, naopak mě většinou svým vystupováním i stylem hry iritovaly. Tento můj přístup se tak zákonitě promítá do tohoto snímku. Nemohu snést scénu o tom, jak je jejich otec učí pokoře. Nikdy jsem neviděl ani u jedné z nich náznak pokory před, v průběhu či po zápase. Vždycky si myslely a budou navždy myslet, že jsou nejlepší v historii, i když Sereně ten rekordní grandslam už nejspíše nevyjde. Kdyby někdo natočil film o Justine Henin nebo Patty Schnyder, budu zaujatý více. A Will Smith? Jde rozhodně o netradiční herecký projev v jeho podání, nicméně na Oscara se mi to zdá málo. ()
Úvod a púribližne polovica filmu bolo fantastických - motivačné a po dramatickej či hereckej stránke dokonalé. V závere to ttrochu začalo strácať dych, ale emócie sa aj napriek tomu dostavili. Opäť raz jeden krásny príklad toho, že keď sa chce a človek si ide za svojim hlava-nehlava, tak to nakoniec aj dosiahne. Na slabší nadpriemer to stačí. 70/100 ()
Dvě legendy bílého sportu. A Will, který chce Oscara, ale dostat by ho neměl (respektive měl, ale za jiné role). Za svůj agresivní způsob hry od základní čáry dvorce posbíraly desítky grandslamových titulů. Vše ale nezačínalo tak vesele. Vyrůstají ve čtvrti s vysokou kriminalitou a chudobou, rodiče jim vštěpují disciplínu, pokoru a lpění na vzdělání. Dál od drog, od prostituce, od problémů. Hlavně otci slouží sukces dospívajících dcer jako náplast na život strávený na okraji společnosti. Výsledek naštěstí není přeslazenou limčou, protože právě tatík má plán. A toho se hodlá zuby nehty držet. A my se k němu propracujeme naprosto líbivým způsobem. Ano, otec s dcerami (kterých je pět, navíc díky jeho čipernosti mají nejméně sedm dalších sourozenců) vtipkuje, povzbuzuje je, sype z rukávu životní moudra, holky jsou samý úsměv, ale zároveň lehce naťukneme, že je tvrdohlavým pařezem s kontroverzními metodami. Ale vážně jen lehce, prostě nerýpeme, jak by se dalo (sestry Williamsovy to ostatně na kurtu uměly roztočit i jinak než tenisově). Na druhou stranu mě překvapuje, že pod producentským diktátem rodiny se na plátno dostala osa nasraný Will – pistole v ruce – kdosi byl rychlejší. Řemeslně je to každopádně paráda, užíváme si retro atmosféru i rychlý tenisový svět. Jen tomu chybí výraznější dramatické zauzlení. Prostě holky se derou vzhůru a směřují ještě výš. Pokud přijde nějaká bouře, vše se zase brzy uhladí. A vlastně ani rasismu (toho jsem se bál nejvíc) ve výsledku moc není. Smith zůstal věrný sportovní branži, pláče, dře, tlačí na pilu, je moc fajn, ale u toho (myslím nějaká ocenění) bych zůstal. Tři až čtyři hvězdy. ()
Instantný životopis, ktorý prakticky od začiatku do konca len tak sterilne a hlavne nezávadne kĺže po povrchu bez poriadnej dramatizácie. Len v dvoch scénach sa objavia nejaké temnejšie mráčiky. Jednu odbijú po pár sekundách a v druhej sa konečne trochu k slovu dostane aj nejaká iná postava ako ústredný hrdina. V tej manželskej hádke sa aspoň na pár minút prejaví trochu hmatateľnej uveriteľnej ľudskej drámy a následne to znova zabŕdne do sterility a ani finálny zápas žiadnu gradáciu, či už emocionálnu alebo napínavú neprináša. Väčšina filmu je proste Disneyovsky nezávadný príbeh pre celú rodinu, ktorý má zvýšiť hrdosť u černochov. Proti čomu nič nemám, len je vtipné, že do kina na to nikto neprišiel. Ani černosi. Tak neviem, či kašlú na hrdosť, na Smitha alebo na príbeh Richarda Williamsa a jeho zázračných dcér. A ani z hercov ma tu nikto neuchvátil. Smith ma celý čas jeden priblblý výraz otravného podomového predavača. Ostatní sú len do počtu. Strašne tu chýba pohľad dcér na tú tvrdú drezúru, ktorú zažívali. Jak to znášali. Stálo im to za to? Je to len jednostranne podaný film. Ale dobre, nech si Will konečne toho Oscara získa a už neotravuje v takýchto cajdákoch a konečne nech zase natočí niečo poriadne. 5/10. ()
Kdyby došlo na diskuze o nejlepším herci, který ještě nemá Oscara, pravděpodobně by spousta lidí jmenovala Willa Smitha. Ten již sice získal nominace za své výkony ve filmech Ali a Štěstí na dosah, na svého zlatého plešouna ovšem nadále jedna z největších hvězd Hollywoodu čeká. A krom rolí v těch největších blockbusterech se občas ujme i komornější role, kde by to s těmi Oscary mohlo vyjít. Je tohle případ Krále Richarda, biopicu Richarda Williamse, otce Sereny a Venus Williamsových? Už nyní se najde spousta proroků, kteří Smithovi tipují minimálně nominaci na nadcházejících Oscarech. Na druhou stranu se ovšem musí nechat, že při vzpomínce právě na výkony Smitha v Alim či Štěstí na dosah bude potencionální výhra u Krále Richarda spíše působit jako Oscar za zásluhy. Problém by nebyl v tom, že by Smith ve své roli nebyl velmi dobrý (i přesto, že se ještě před realizací filmu spustila kontroverze ohledně toho, že má na ztvárnění Williamse Smith až příliš světlou kůži). Spíše v tom, že má za sebou mnohem pamětihodnější výkony. A především mnoho pamětihodnějších filmů než Král Richard. Režie se chopil Reinaldo Marcus Green, režisér dramatu Good Joe Bell s Markem Wahlbergem v hlavní roli. Na tvorbě filmu se jako producenti podíleli sám Richard Williams i jeho dcery Serena a Venus. Výsledek poté připomíná přesně ty naleštěná životopisná dramata pro celou rodinu, které mají především dojmout a být inspirativní. Je škoda, že přesně takovým filmem je Král Richard. V průběhu filmu se totiž Richard Williams jako komplexní postava, kterou jde popsat různými slovy v kladné či záporné rovině. Na jeho netradiční tréninkové metody se dá dívat různými způsoby, stejně tak i na jeho chování. Král Richard ovšem kolem komplikovanosti Williamsova charakteru vlastně celou dobu klouže po povrchu. Jakoby někdo realizoval biopic Joea Jacksona, snažil se ho vyobrazit jako vzorného otce, který dělal pro rodinu vše a pak přeci jen částečně naznačil, že své děti bičoval, aby ve skupině Jackson Five lépe zpívali. Takhle daleko sice Williams nikdy nezašel, zarážející je ovšem právě skutečnost, že se film vyloženě nesnaží Williamse vyobrazit jako 100% dobráka od kosti. A přesto se ty načrtnuté postavy až příliš podezřele snaží zamést pod koberec. Je to celé pochopitelně velmi pěkně natočené, kdy se tomu po řemeslné stránce vlastně nedá nic vytknout. Filmařsky to sice kreativně dvakrát nepůsobí a třeba tenisové zápasy šlo rozhodně zpracovat intenzivněji, přesto to ovšem celé neurazí. Je to pořád přeci jen to naleštěné oscarové drama, které hlavního hrdinu prezentuje spíše jako mimoně, který má ovšem srdce ze zlata a ve finále se ukáže, že má vždy pravdu. Král Richard se přitom všem snaží nějak též vyjádřit k rasizmu, obtížích spočívajících v ghettu či fyzickému a psychickému vyčerpávání dětí, právě v tomto ohledu ovšem pořád příliš klouže po povrchu. Dá se sice snadno argumentovat, že tohle je film o Richardu Williamsovi, především právě linka s rasismem ovšem skutečně nikam nevede. Téměř dvě hodiny a půl filmu se vlastně odvíjí ve smyčce. Williams chce svým dcerám zařídit profesionálního trenéra, pořád se mu to nějak nedaří, pak dojde k zázraku, které ovšem nakonec povede k dalším překážkám a v průběhu tak Williams pouze pořád dokola předvádí nové techniky, Smith se díky Williamsově výstřednosti dokáže herecky předvést a pak to vede k celkem funkčnímu emocionálnímu vyvrcholení, které ovšem ve finále též zavání až patetickou snahou o to, aby to celé bylo skutečně dojemné i milé zároveň. Will Smith je sice v roli Richarda Williamse fajn, má za sebou ovšem již mnoho lepších rolí a na rozdíl od takového Benedicta Cumberbatche v Síle psa se zdá, že Smith roli vlastně až tak moc neobětoval. Silnější výkon tu předvádí Aunjanue Ellis jako manželka Williamse Oracene, což předvádí především právě v jedné silné scéně, která naznačí, že Williams není žádný svatoušek. Jenomže na tenhle konflikt tu skutečně není čas, protože Král Richard má být především tou vděčnou záležitostí, která nikoho dvakrát nepohorší a bude především diváky dojímat nad srdceryvným reálným příběhem. V uplynulých letech vzniklo tolik zajímavých a vtahujících sportovních filmů, že Král Richard vedle nich vlastně působí jako chudý bratranec. Klíčovou roli v tom hraje i Greenova rutinní režie, která není ničím zajímavá a místo snahy o skutečně působivý film se tu sází především právě na to, že se lidé rozbrečí z toho, jak to měla rodina Williamsových těžká. Dostatečně silné herecké výkony i pořád slušná řemeslná stránka (a slušný soundtrack Krise Bowerse) dělají dost, v součtu ovšem z Krále Richarda zásadní film, který by měl posbírat co nejvíce zlatých sošek nedělají. Je to fajn. Smith hrát umí, i kromě něj je herecké obsazení solidní (krom Ellis především Jon Bernthal jako Rick Macci) a celé to je pořád prostě řemeslně velmi slušná záležitost, která se jen očividně snaží být příliš divácky vděčná a naleštěná bez přítomnosti kontroverznějších témat. Smith má za sebou nejen lepší filmy, ale i silnější a působivější herecké výkony. Pro spousty lidí, které sestry Williamsovy představují ikony nejspíš bude Král Richard zajímavým zážitkem, tenisoví analfabeti ovšem u sledování filmu dvakrát vzrušeni nebudou. Přitom by skutečně dobré sportovní drama mělo diváka vtáhnout i přes fakt, že pojednává o sportu, který dotyčného nezajímá. Král Richard ovšem tak jednoduše vtahujícím snímkem není..... () (méně) (více)
Galerie (31)
Zajímavosti (18)
- Na začiatku filmu Richard Williams (Will Smith) uvádza, že v roku 1977 zarobil iba 52 000 dolárov, ako keby to bola malá suma. V dnešnej dobe by to bolo ekvivalentom najmenej 250 000 dolárov ročne. (Pat.Ko)
- Venus Williamsová (Saniyya Sidney) a Arantxa Sánchez Vicario (Susie Abromeit) hrajú zápas na modrom tenisovom kurte. Tenisová asociácia Spojených štátov amerických začala modré tenisové kurty využívať až v roku 2005. (Pat.Ko)
- Scénář k tomuto filmu se objevil na Black Listu 2018, kde se každoročně nacházejí dobře přijaté scénáře, které nebyly zrealizovány. (TheSpearCZ)
Reklama