Režie:
Hynek BočanKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Luděk Munzar (vypravěč), Vladimír Dlouhý, Ondřej Vetchý, Jana Dítětová, Josef Kemr, Viktor Preiss, Jaroslava Kretschmerová, Dana Bartůňková, Monika Stará (více)Obsahy(1)
V jednom malém knížectví žijí všichni, kdo ve správné pohádce nesmějí chybět. Stárnoucí kníže, kterého už nebaví vládnout, jeho dvě dcery - zlomyslná, nafoukaná Angelina a skromná, pohledná Adélka, vychytralý správce, který se stará jen o to, jak naplnit vlastní měšec na úkor knížecí pokladny, čestný Petr, kterého se zlá a chtivá macecha Dorota Máchalová snaží se správcem připravit o rodný mlýn. A taky je tu peklo, které pečlivě sleduje všechny špatné skutky a v pravou chvíli rázně zakročí. A tak když se čas naplní, je vyslán mladý čert Janek, aby přinesl do pekla zlou Dorotu. Omylem však přinese Petrovu hodnou babičku, a když se pokouší chybu napravit, skončí s Petrem v knížecím vojsku. Ten pro změnu prchal před intrikami správce a jistě by drábům utekl, jenže pak se zdržel, protože s nasazením života zachránil knížecí dcery, když zastavil jejich kočár se splašenými koňmi. Petr a Janek se skamarádí a Petr se nabídne, že čertovi pomůže dokončit úkol. Dokonce i ve dvou však nebude snadný, protože Dorota má vždy po ruce nějaké to pírko, které je pro čerta pohromou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 465)
Scénář: Hynek Bočan, Irena Šlapáková, Jiří Just .. V naší zemi se natočila obrovská spousta pohádek a když bych měl určit tu nejlepší a nejzábavnější, vybral bych si tuhle. Hvězdné obsazení, princezny, čerti a samozřejmě pekelná váha. Vtipný scénář, výborná hudba a výsledek, který se musí líbit úplně každému! ()
Hned několik věcí je tady špatně. Předně odbytý úvod, komentovaný Munzarem ne právě přesvědčivě. Potom nepochopitelný způsob, jakým Anna Máchalová v pekle objasňuje svou totožnost: „Já jsem Petrova babička, ne macecha.“ (Nehledě k tomu, že tato do pekla omylem přivlečená žena, která si má čertův omyl odpracovat a je tedy hrdinkou typické pohádkové situace, by si zasloužila vlastnější charakteristiku než jen být něčí hodnou babičkou.) Dále vyznívá poněkud hloupě, že první Petrovo přání (vzít babičku z pekla domů) mu diktuje ona, místo aby „jedno přání už mám“ konstatoval sám. Pak ta trapná aférka se zlatým jablkem: Jelikož divák není upozorněn na fakt, že nejbohatší princ (Vydra) je labilní imbecil, těžko může pokládat jeho chování za uvěřitelné. No a na konec wtf věta „ono jí u nás nebude zle“. Tak o co tedy u ďasa jde? Než tyto drobnosti lze přejít. Vcelku tady klape úplně všechno. Má to spád i atmosféru, obé dokonale umocňuje hudba. Uhlíř si dal opravdu záležet. Úderný fór na každém kroku (třeba "No otevřete ty dveře"). Dlouhý s Vetchým oba kvalitní. Heřmánek, Preiss, Kemr, Kretschmerová... všichni boží. Ale největší guru je kaprál Nárožný. Při každém dalším zhlédnutí mám u tohoto filmu záchvaty. K problematice čertů: Jsou to tady sice lůzři, ale celá ta vnitropekelná prskanice je prostě dokonalá. (Např. Heřmánkova Lucifera jsem do dneška nerozdýchal.) Peklo je zkrátka nevlídné místo, kde nikdo nikoho nemá rád. A že je spravedlivé? No když z české mysli zmizelo Nebe jako vážně braný garant spravedlnosti (a milosti), musí tuto úlohu alespoň částečně suplovat Peklo. Jestli je to dobře nebo špatně, je otázkou. Vůbec analýza pekla a ďábla v českých filmových pohádkách by vydala na zajímavou kulturněantropologickou diplomku. K problematice žánru: Jára Cimrman by měl z této pohádky jistě radost, kdyby viděl hrdinovu veskrze racionální volbu nevěsty pro finální svatbu. Zamiloval se do svůdné Angeliny, posléze však velmi prozíravě žádá o ruku Adélky, jejíž charakterová plochost ve srovnání s Angelinou je nepřehlédnutelná na první pohled. Přišel snad v pekle na jiné myšlenky? Nebo je to podobenství, které jsem nepochopil? ()
Jedna z nejlepších, ba dokonce nejlepší česká pohádka. Dokazuje to i vysoce kvalitní herecké obsazení. Snad to nejlepší co bylo tehdá k dispozici. Kvalitní pohádku pro děti dělají z velké části čerti a ti zde byli výborní. Excelentní herecky. Perfektní hudba. A dokonce to celé mělo hlavu i patu. A ke všemu je to české. I mně se to líbilo. Slabé * * * *. ()
Nejlepší česká pohádka. Popelka je milá, Pyšná princezna klasická, Šíleně smutná je muzikální...ale pro mě jsou zatím Čerti (než příjde Troška s Princeznou ze mlejna III, hádám) tím nejlepším... Jednak je to do posledního človíčka DOKONALE zahrané (Preiss, Heřmánek, Nárožný, Kemr, Vetchý, Dlouhý, Vydra, Krečmerová - krásně odporná macecha, se vším všudy), má to poctivou pohádkovskou myšlenku, šmrnc, vtip a vůbec všechno co má správná pohádka mít, včetně dobrého konce... Navíc je tak nějak... distinktivně česká... A jakou jinou devízu chtít po tak výsostně českém žánrtu jako je klasická hraná pohádka? 100% ()
Ďalšie spestrenie vianočných sviatkov, cez ktoré sa to rozprávkami len tak hemží a je veľmi ťažko vybrať tú správnu. Táto sa však konkurencie báť nemusí. Ale pár chybičiek krásy, ktoré bránia naj hodnoteniu odo mňa sa určite nájde. Tou prvou je vždy mne nesympatická Kretschmerová, ďalej niektoré nevyrovnané scény a úvod, málo priestoru pre Heřmánka a pekelné pekelno. 80%. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (55)
- Ve scéně odehrávající se v kasárnách při vojenské přehlídce je možné zahlédnout v oknech žaluzie. (Dekovnik)
- Režisér Hynek Bočan si do jedného záberu s pekelníkmi prial čierne kone, a keď dorazili hnedé zvieratá, nechal ich prefarbiť, ale začalo pršať a dážď čiernu farbu zmýval. (Raccoon.city)
- Moniku Pelcovou, představitelku princezny Adélky, nadabovala Naďa Konvalinková. Zpěv za ní obstarala Ivana Andrlová. Jiřího Růžičku ml., představitele čerta přinášejícího knihu hříchů, nadaboval Radan Rusev a Vladimíra Švabíka alias hospodského pak Mirko Musil. (Stocki)
Reklama