Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (732)
Ukázkový příklad, jak lze vytvořit mrazivý a až děsivě nepříjemný film, aniž by se muselo použít primárně nechutných záběrů. I přes poněkud odvážně použité záběry slunného Miami má film neuvěřitelně špinavý, vlhký, až páchnoucí look, který spolu s psychologií hlavní postavy utváří dokonalý atmosferický celek. Mimo hlavního Cagea je radost sledovat i vedlejší postavy (Phoenix, Stormare). ()
Na rozdíl od některých komentářů si nemyslím, že Joel Schumacher chtěl natočit film o snuffu, nýbrž film o fascinaci a posedlosti smrtí i její brutalitou. Snuffový osmimilimetrák s vraždou neznámé dívky, jejíž totožnost se soukromý detektiv Tom Welles vydává vyšetřit, je jen prostředkem sestupu do nejtemnějších zákoutí lidské duše, do pekla brutality a nelidskosti, která nakonec na moment zcela pohltí i toho, kdo přichází jako vyslanec práva. Nicholas Cage je úžasný, přerod ze zvědavého vyšetřovatele do posedlého a posléze smyslu zbaveného mstitele je provedená mistrovsky. Nakonec se kladný hrdina ocitne před neodvratnou otázkami "proč to dělají?", "co se jim na to líbí", které, ač jsou mířeny proti vrahům, mají osvětlit zejména rostoucí temnotu v jeho duši. Cosi, co máme všichni v sobě. Schumacher je výtečný režisér, vystačí si bez zbytečné explicitnosti a viditelné brutality, přesto je atmosféra 8 MM jen o málo méně hustá a syrová než ve Fincherově Sedm a s blížícím se koncem se stupňuje. Jako divák jsem se ocitl v kůži Toma Wellese, který je zhnusen, zhrozen, ale nedokáže přestat. Otázka "proč" je až příliš sžíravá... Tenhle film prostě není dokumentem o jednom z nejděsivějších filmových žánrů, ale ztělesněním onoho proč se všemi důsledky. Výtečným ztělesněním... Nedává odpověď, ale je podkladem pro (sebe)analýzu. ()
svojho času tento thriller viedol boj o priazeň divákov s akčným filmom PAYBACK s Melom Gibsonom . . . tento boj vo väčšine krajín prehral, samozrejme len veľmi tesne, jedná sa však o dva úplne rozdielne filmy, ktoré však majú jednu spoločnú vlastnosť . . . hlavný hrdina (zásadový sympaťák) sa s tým veľmi nepáre - a pomsta je dokonaná do konca a chladnokrvne (aj keď treba priznať, že Mela oveľa viac doriadili, Nicolas si toho zas viacej vytrpel psychicky). v globále je 8mm dobre natočený a dobre vymyslený film, ktorý slabšie nátury asi nezvládnu, už len kvôli tomu, lebo sa musia vyrovnať s tým, že niečo podobné sa naozaj deje . . . ()
Jeden velký kuk do branže toho nejostřejšího pornoprůmyslu. Kdoví, jak to opravdu funguje, ale tento nástin byl poměrně zajímavý a pro mnoho lidí jistě i kapičku inspirativní. Trošku mě překvapuje, že jsem se k snímku dostal až dobrých 16 let po jeho stvoření. Sadistům se bude snímek moc líbit. Zdravému zbytečku populace o trošku méně. Netroufám si ze snímku dělat adepta na film desetiletí, ale skutečně má ucházející děj a solidní atmosféru, takže jeho zhlédnutím zřejmě nic nepokazíte. Zcela obyčejný detektiv s čerstvě založenou rodinnou vezme relativně pohodový případ a postupem času proniká hlouběji a hlouběji do poměrně komplikovaného světa pornoprůmyslu, s čímž svádí celkem složité vnitřní boje. Zřejmě není profesionál a nedovede oddělit osobní život od práce, tak se snímek stává divácky atraktivnějším. Já to vidím na kvalitní 3 *, přičemž se znovu zopakuji v tom, že se určitě nejedná v žádném ohledu o nic výjimečného. ()
První hodina je výborná, tajemná, lehce zkratkovitá. Možná to bude tím, že jsem podle všeho viděl tu kratší verzi. Bavila mě ta jakože detektivní práce i přitažlivá tematika. V hodině druhé se bohužel z filmu stává celkem jednoduchá pakárna béčkovitého rázu, tajemno se vytratí, všechny ty roztodivné charaktery jsou spíše k pousmání, všechno začne být více zkratkovité, z hlavní postavy se stává dost nedůvěryhodně někdo úplně jiný a jeho manželka je poměrně otravná součást. Jako celek je to solidně zábavné, ale nic víc. Když si tak čtu jiné komentáře, tak mě překvapuje, jak je to pro ostatní nějak šokující a děsivé a temné. Mně to tak bohužel vůbec nepřipadalo a přikláním to k té alternativní verzi, která byla prý velmi sestříhaná, aby nebyla tak drsná. To jsem bohužel zjistil až po dosledování, což mě teda dost nasralo. Nevím, proč zmrvený film dávají na HBO, místo aby tam dali původní režisérův záměr. Nedalo mi to, a musel jsem si projet rychle i tu 123 minutovou verzi a skutečně o to nejpeprnější jsem byl ochuzen a zároveň zkrácení se týkalo scén, u kterých jsem si už původně říkal, že je to nějaké divné, useklé nebo fejkové. Řeší to taky nadměrným přiblížením, aby nebylo nic vidět. Nechápu, proč zrovna HBO, které obvykle točí v rámci svých seriálů soft porno, má problém s tímhle, možná prostě vzali, co bylo, ale i tak teda fail. Takže mé hodnocení se týká 108 minutové verze, věřím, že ta delší by třeba mohla být i na 4, škoda a příště si už budu dávat větší pozor. To je tak, když se člověk snaží dívat na filmy legálně. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- V taxi po příletu do New Yorku, kdy Tom (Nicolas Cage) říká Maxovi (Joaquin Phoenix), že nechce, aby byl při natáčení kamerou vidět, mu Max odpoví: „Jasně, Howarde Hughesi.“ Tímto naráží na slavného amerického letce, konstruktéra i filmaře Howarda Hughese, který kromě strachu z bakterií (kdy dobrovolně podstupoval dlouhé karantény) trpěl fobií z novinářů, neboť mu bylo nepříjemné, když jej někdo natáčel a fotil. Podivínského boháče si mimochodem zahrál Leonardo DiCaprio ve snímku Letec (2004). (Lars)
- Náklady na výrobu byly zhruba 40 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- V severoamerických kinech film nastřádal 36,7 milionu dolarů, součet celosvětových tržeb byl 96,6 mil. (NIRO)
Reklama