Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (732)
Nicolas Cage ochutnává břitvu, která ho zákonitě musí pořezat.... Skvělá podívaná, která opět ukazuje jak Joel Schumacher dokáže s malým rozpočtem a v podstatě i malým filmem udělat velkou podívanou. Příběh je jednoduchý, ale poukazuje na tajemný a temný svět pornografického podsvětí, které ukazuje svou nejděsivější tvář. Vedle výborného obsazení musím pochválit i atmosféru, která je syrová a bezcitná, přesně jako snímky, které se ve filmu objeví. V jednoduchosti, která je zabalena v temném násilí je děsivá krása. tento film to dokazuje. ()
Tohle je zřejmě áčkový hollywoodský film s tou nejtemnější a nejdepresivnější atmosférou a svým tématem i vyzněním přesahuje rámcově mimo běžnou produkci hollywoodských studií. Nabízí se sice srovnání s Fincherovým Sedm, ale není to plnohodnotné srovnání. Fincher vybudoval, sice brilantně, ve svém filmu obraz masového vraha a jeho zvrhlého světa a chování, ale celý snímek je koncipován jen na efekt, je natočen sice mistrně, jako vrchol daného žánru, ale bez zjevných známek postihnout nějaké celospolečenské či minoritní téma. Joel Schumacher buduje sice také temný obraz světa té nejpokleslejší pornografie, ba spíše toho, kde pornografie jako taková končí a začíná potřeba zúčastnění se, svět perverzity a normativů, které jsou pro konzervativně či liberálně (jedno jest) smýšlejícího diváka odpuzující, ale evidentně kdesi ve struktuře naší (každé) společnosti temné proudy existují a na povrch vyplouvají v mezních dobách - je to odpověď na to, kde se berou fanatičtí sadističtí dozorci z koncentračních táborů. Nepřináší je totiž jenom doba... Jak uvádí závěr americké sociopsychologické studie na toto téma: Malý fašista je v každém z nás... A zlo, které má tu nejnevinnější podobu a tvář tichého a jinak spořádaného souseda, se dá tak lehce přehlédnout. Vede k němu totiž jen bolestná a těžká cesta. Svědčí o tom třeba dopadení a usvědčení pedofilové, tišší a spořádaní lidé, navenek s poklidným a harmonickým životem... ()
Na rozdíl od některých komentářů si nemyslím, že Joel Schumacher chtěl natočit film o snuffu, nýbrž film o fascinaci a posedlosti smrtí i její brutalitou. Snuffový osmimilimetrák s vraždou neznámé dívky, jejíž totožnost se soukromý detektiv Tom Welles vydává vyšetřit, je jen prostředkem sestupu do nejtemnějších zákoutí lidské duše, do pekla brutality a nelidskosti, která nakonec na moment zcela pohltí i toho, kdo přichází jako vyslanec práva. Nicholas Cage je úžasný, přerod ze zvědavého vyšetřovatele do posedlého a posléze smyslu zbaveného mstitele je provedená mistrovsky. Nakonec se kladný hrdina ocitne před neodvratnou otázkami "proč to dělají?", "co se jim na to líbí", které, ač jsou mířeny proti vrahům, mají osvětlit zejména rostoucí temnotu v jeho duši. Cosi, co máme všichni v sobě. Schumacher je výtečný režisér, vystačí si bez zbytečné explicitnosti a viditelné brutality, přesto je atmosféra 8 MM jen o málo méně hustá a syrová než ve Fincherově Sedm a s blížícím se koncem se stupňuje. Jako divák jsem se ocitl v kůži Toma Wellese, který je zhnusen, zhrozen, ale nedokáže přestat. Otázka "proč" je až příliš sžíravá... Tenhle film prostě není dokumentem o jednom z nejděsivějších filmových žánrů, ale ztělesněním onoho proč se všemi důsledky. Výtečným ztělesněním... Nedává odpověď, ale je podkladem pro (sebe)analýzu. ()
Veľmi zriedkavo natáčaná téma. Ani sa nečudujem. Z tohto filmu musel mať po jeho nakrútení psychické depky celý štáb. Postupné odkrývanie kriminálnej zápletky v štýle filmu Noir dospeje k prekvapivým zisteniam a zavedie Cagea až na samotnú hranicu ľudskej duše s peklom. Mix chytrého žánrového filmu a šialenosti s varovným posolstvom. Cageova asi tak tretia najlepšia úloha v kariére. Phoenixova približne tiež. ()
Škoda slov. A k uzoufání tragický N.C. Kde jsou jeho časy Křídel či Zběsilosti v srdci... Jinak film jako celek jen naplňuje ta hrozná hovvniwoodská klišé, že když už chce se cosi kontroverzního říct - tak musí to být tak korektní - aby nikdo se moc nevzpouzel a vydělalo by to moře peněz... Výsledek je pak nijaký. No tak jo, je to taková ta americká masovka - jen nechápu, z čehože jsou tu někteří hodnotící tak odvázaní... Tři hvězdičky tak malé, že dal bych nejraději dvě a půl a se sebezapřením... ()
Galerie (34)
Zajímavosti (24)
- V izbe S&M zabijaka zvaného Mašina (Chris Bauer) visí viacero plagátov kapely Danzig. (BlackTom)
- Role Maxe byla původně nabízena Marku Wahlbergovi, ten ji však odmítl. Maxe tak nakonec ztvárnil Joaquin Phoenix. (don corleone)
- Jenny Powell, která hrála Mary Ann Mathewsovou, byla původně striptérka najatá jako dvojnice. Režisér Joel Schumacher jí svěřil roli oběti na 8 mm filmu, protože měla "ten správný pohled štvance". (3DD!3)
Reklama