Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala. Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (120)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Pre mňa slovenský film roka 2023 a hneď v prvý deň nového roka. Pozeral a počúval som s otvorenými ústami od začiatku do konca a žasol som, ako takýto film u nás vznikol. Nenašiel som žiadne klasické neduhy slovenskej tvorby, ale dostal som dokonalú kameru, obraz aj zvuk, neokukaný príbeh a práve pri ňom som mal u Hany Lasicovej obavy. Nenaplnili sa a práve naopak, každý moment filmu má svoje správne miesto a ešte aj tie fyzické potreby panstva do filmu patria a film ich dáva divákovi pekne vychutnať. Panstvo, to nie sú len plné voňavé stoly a salóny, ale aj latríny hneď pri posteli a smrad, ktorý treba vyvetrať. Ako sme vyvetrali a vyniesli monarchistický smrad v 1918om a potom ešte párkrát, ale už nie tak dôkladne a tak sa nám sem kadečo smradľavé pravidelne vracia. ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Dana Droppová jako mladičká služka, která jede pracovat do Prahy do německé rodiny, najde aspoň kousek radosti v náruči bohaté dcerky. Jedna utíká před chudobou, druhá před společenskými konvencemi a dohodnutým manželstvím. Sice to je příběh odehrávající prakticky jen v jednom domě, ale nemůžu tomu upřít technické kvality - kamera, výborný dobový vizuál, herecké výkony ( dobří Dobří ). Téma lesbické lásky v decentním balení, sociální tematika spíš meziřádky ale jako náhled do společnosti počátku 20. století docela  autentické. Film, kde kvalitní forma převyšuje jednoduchý obsah. ()

Reklama

Swannie 

všechny recenze uživatele

Možno som nemala vysoké očakávania, preto som napokon milo prekvapená - za mňa najlepší Solčanskej film (nevidela som Sviňu). Nie však pre lesbickú love story; tá mi prišla paradoxne zanedbaná, málo vykreslená, bez emócie či chémie a s minimom screentimu. Toto nie je film o dvoch zamilovaných dievčatách - toto je výpoveď o konkrétnej historickej dobe, čož sa mu podarilo výborne. Od Banskej Štiavnice až po Prahu, od Slovákov cez Maďarov, Čechov až po Nemcov, od slúžok cez iné služobníctvo až po vysokú šľachtu. Malo to atmosféru, malo to relatívne schopný scenár a celé to držalo pokope. Viac ako dáka lovestory sa mi páčil príbeh Lízy či Kristíny, pekne ukázaný v malých časových úsekoch. Dana Droppová bola výborná a teším sa na jej nasledujúce herecké úspechy. Škoda trochu rozpačitého, zbytočne romantického konca. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

U mňa zase nudný priemer a film, ktorý možno vypočítavo brnká na strunu LGBTI+,-,x, :, a neviem akej ešte... Nechcem týmto film rovno odrovnať, ale je to v posledných rokoch fakt hnus. (Žite si v kľude svoje životy, ale netlačte nám to nasilu do ksichtu, prosím!) Už vlastne taká klasika od Solčanskej, ktorá ešte potrebuje tak 10 filmov a potom možno prekročí ten svoj priemer. Rovnako tak už klasika pri slovenských hercoch, ktorí neartikulujú a často im nie je rozumieť...Ja to fakt nechápem - v dnešnej technickej dobe! nie sme schopný prekonať 30-50 ročné filmy v zvukovej kvalite? Pri staršom filme môžem umývať riady a aj tak budem rozumieť, no tu..., škoda reči. Je mi jasné, že kniha ako predloha mohla zaujať, ale na filmový príbeh mi to prišlo trochu plytké a tam kde Slováci a Češi nedokážu naplno zaujať príbehom, tak radi pribalia nahotu alebo vulgarizmy, aby sme aspoň šokovali, aby o nás písali, keď už nič. Ťažko niekoho herecky vyzdvihovať, vo filme je mnoho postáv a skáčeme od jednej postavy k druhej. Fajn vykreslená doba, výborná hudba, niektoré scénky ok, ale ako celok ma to  nezaujalo, skôr sklamalo. Slabý priemer. 50%. ()

fabecc1222 

všechny recenze uživatele

Chápu, že vzhledem k tomu, kolik se na Slovensku točí filmů, je zázrak najít někoho, jako je paní režisérka Solčanská, která je schopna vyprodukovat větší množství filmů, ale je třeba si přiznat, že ona prostě není dobrá režisérka a ještě se jí nepodařilo natočit aspoň nadprůměrný film. Ani Služka z její tvorby nijak nevybočuje. Postupem času vše sklouzne k poměrně lacinné červené knihovně, která nemá nic moc co nabídnout, kromě všudypřítomné sázky na ženskou kartu a místy přehnaně nereálný dobový feminismus. Přitom z námětu šlo vytřískat velmi zajímavé dobové drama. Neznám knihu, tak nevím, jak moc je jí film ovlivněn, ale je tu prostě cítit režijní ruka ženské režisérky a očekávám, že kniha na tom bude podobně. Podobně jako u jiných projektů paní režisérky, i tady umí prodat fajn vizuál, či v tomto případě i dobové kostýmy a interiéry, ale práce s gradací děje či napsáním zajímavých postav jí pořád nejde. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (19)

  • Zuzana Mauréry o filme: „Film sa mi veľmi páčil, hlavne z obrazového hľadiska. Je to pekný film. Podľa mňa všetci dobre hráme, všetci sme veľmi dobre vybratí. Jednotlivé emócie muža v rodine, ženy v rodine, dcéry v rodine, slúžok, ktoré sú tiež niekoho dcéry, ich vnútorný život bol pekne vyobrazený. Bolo to také, ako to žijeme aj my, film ukázal, že sú rodové hranice, čo treba splniť, ako sa to patrí, a tragédie plynúce zo zošnurovanej doby.“ (Arsenal83)
  • Film vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy Hany Lasicové z roku 2013. (ČSFD)
  • Čengel Solčanská prezradila, že im natáčanie v časoch pandémie v niečom aj pomohlo: "Paradoxne nám to mnoho vecí uľahčilo. Bez lockdownu by sme nemali šancu nakrúcať na vyľudnenom Karlovom moste, alebo si vyhradiť zámok Slatiňany iba pre nás. Prinášalo to samozrejme aj nepríjemnosti, keď sa napríklad plošne zatvárali reštaurácie, bolo logistickým rébusom, ako nakŕmiť štáb." (Arsenal83)

Související novinky

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

26.04.2024

V pátek 26. dubna 2024 se v bratislavské budově Slovenského rozhlasu uskutečnil 13. ročník předávání slovenských národních filmových cen Slnko v sieti, na nichž byly oceněny výrazné počiny a tvůrčí… (více)

Reklama

Reklama