Režie:
Ridley ScottScénář:
Gerald Vaughan-HughesKamera:
Frank TidyHudba:
Howard BlakeHrají:
Keith Carradine, Harvey Keitel, Albert Finney, Edward Fox, Cristina Raines, Tom Conti, John McEnery, Diana Quick, Alun Armstrong, Hugh Fraser (více)Obsahy(1)
Dramatický film o dvou důstojnících napoleonské armády, kteří jeden na druhého útočí v nelítostných soubojích. Jejich spor začal maličkostí, ale vzrostl v posedlost, která ovládla životy obou mužů na dlouhých 30 let. Film natočený podle povídky Josepha Conrada vypráví o vášni, cti a nenávisti. Na Vás čeká úchvatně vizuálně zpracovaný příběh s nečekaným koncem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (239)
Uražená ješitnost měnící se v nenávist, která přerůstá ve stupňující se posedlost. Dva důstojníci Napoleonovy armády hýčkají své ego a podstupují stále nové nelítnostné souboje, to vše na pozadí napoleonských válek, které mění tvář Evropy. Scottovi nejde o vylíčení historických událostí, které tvoří pouhé kulisy k dobrodružnému příběhu dvou chlapů, co skvěle ovládají své zbraně. Je na co se koukat a komu držet palce, jakkoliv charaktery se prakticky nevyvíjejí a scénář není právě rafinovaný. Ridley Scott tady ale už ukazuje, že umí zatraceně dobře vytvářet nádherné obrazy a má smysl pro budování napětí. Celkový dojem: 70 %. ()
Steven Spielberg debutoval filmem Duel, Ridley Scott filmem The Duelists. A zatímco Spielbergův televizní snímek vypadá jako regulérní kinofilm, Scottův celovečerák místy působí spíše televizně... Ale co bych se v tom dál šťoural, oba ty filmy jsou super. Soupeři dávají především dost jasnou odpověď na otázku "Proč se vlastně válčí? Proč se lidi nemůžou dohodnout a nechat toho?", dávají ji s pomocí výborných výkonů obou hlavních hrdinů a spolehlivé režie, která vytvořila nejednu nezapomenutelnou scénu (každý souboj je jiný a jejich úpornost se neustále stupňuje). ()
I dospělí muži jsou vlastně kluci na pískovišti… Jen místo obligátního „Rozšlápnul jsi mi bábovičku, já Tě za to umlátím lopatičkou“, je to tentokrát spíš o „Na konci poslání Vás bodnu, pane“. Oním pískovištěm je pak „napoleonská“ Evropa a dvěma znesvářenými galskými kohouty pánové Keitel a Carradine. V případě prvně jmenovaného mě trošku mrzela „javertovská“ plochost jeho charakteru (byť šlo nejspíš o záměr), v případě Keitha Carradinea pak kvituji s povděkem, že jsem měl zase jednou příležitost užít si herectví "toho chlápka co balil Madonnu" :-) P.S.: pokud jde o výtvarné zpracování, je jasné, že v případě Soupeřů platí víc než kdy jindy, že režiséři točí, ale Ridley Scott maluje. ()
Nejvíc mě bavil ten čas, ty dějiny, které ve velkých skocích nezastavitelně míří kupředu, v kontrastu k nehybnosti vztahu mezi ústřední dvojicí. A pak taky vykreslení jejich povah: v dobrém slova smyslu individualistický realista kontra z principu umanutý umanutec. Vizuálně perfektní, až na pro mě trochu úsměvnou ruskou epizodu. A škoda, že Francouzi mluví anglicky. Ale závěrečné záběry vše vykoupí. ()
Scottova prvotina, ale již zde je patrné, jaký talent v něm dřímal. Budu se opakovat, ale VIZUÁLNÍ STRÁNKA, to je dokonalost sama. Když k tomu připočteme vynikající herecké výkony obou hlavních představitelů Keitha Carradina a hlavně Harveyho Keitela je postaráno o parádní podívanou. Celý příběh se točí okolo soubojů dvou důstojníků napoleonské armády, jejichž spor vznikl maličkostí, ale rozrostl se v posedlost. Zejména jejich vzájemné souboje jsou " lahůdkovou podívanou ". A závěr je opravdu důstojným zakončením celého snímku. Poctivé 4*! p.s. Nemůžu si pomoct, ale tento snímek by se měl povinně promítat v poslanecké sněmovně a v Ne kolem oběda by " běžel " politický pořad DUEL, ale místo plamenných řečnických soubojů bych jednotlivým kandidátům rozdal šavle. Takový souboj Paroubek versus Topolánek, to by mělo náboj a nepochybně i rekordní sledovanost. Na to, ale tito jmenovaní nemají dostatečné " koule " :o) ()
Galerie (25)
Photo © Cinema International Corp.
Zajímavosti (15)
- Ridley Scott získal na filmovém festivalu v Cannes cenu pro nejlepší debutní film. (Terva)
- Natáčení probíhalo v Sarlat-la-Caneda ve francouzském Dordogne. Finálový souboj byl natočen ve zříceninách zámku Commarque, 15 km severozápadně od města Sarlat-la-Canéda. (Terva)
- Kvůli omezenému rozpočtu nebyly postaveny žádné speciální scény, kulisy nebo budovy. Byly tak nalezeny a použity vhodné, již existující, lokality a budovy. (becki_tu)
Reklama