Režie:
Ridley ScottKamera:
John MathiesonHrají:
Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsen, Oliver Reed, Richard Harris, Derek Jacobi, Djimon Hounsou, David Schofield, John Shrapnel, Tomas Arana (více)Obsahy(1)
Římský generál Maximus (Russell Crowe) opět dovedl své legie k vítězství na bitevním poli. Válka je vyhrána a Maximus sní o domově. Nepřeje si nic jiného, než se vrátit k ženě a svému synovi. Umírající vládce Marcus Aurelius (Richard Harris) pro něj nicméně má ještě jeden úkol. Žádá, aby se generál ujal vlády. Commodus (Joaquin Phoenix), dědic trůnu, žárlí na vládcovu přízeň Maximovi a nařizuje Maximovu popravu, včetně jeho rodiny. Maximus sice o vlásek unikne smrti, ale těžce zraněného ho "zachrání" otrokáři. Maximus se tak dostane do gladiátorské školy a v aréně jeho sláva den ode dne roste. Nyní přichází do Říma, aby pomstil vraždu ženy a svého syna, aby zabil nového císaře - Commoda. Poznal, že jediná moc, silnější než vládcova, je vůle lidu. Cesta, která vede k naplnění Maximovy pomsty je stát se největším hrdinou celé říše. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (1 687)
Oslava individuality v nefalšovaném sandálovém velkofilmu pod hlavičkou nezkrotného brita Ridleyho Scotta. Konečně jsem si mohl ozkoušet na vlastní kůži, jak asi před padesáti lety tehdejší diváci nevěřícně zírali na Ben Hura. Obdobně jsem vzhlížel i na Gladiátora. Ridley Scott natočil Biják s velký B aniž by se za to musel jakýmkoliv způsobem stydět. ()
Ridley Scott, toť převeliký stratég. Zatouží-li po Oscaru či množství peněz, hned přesně ví, kde třeba slevit ze standardů uměleckých, kam vstrčit patos ve formě nezdolného hrdinství a kam patos ve formě plačtivého dojetí. Prostinký příběh o pomstě a zradě koncipuje spíše jako rozvrh výletu po různých lokacích, v nichž se odehrávají souboje a které naplňují představu co největšího počtu lidí o nich. Afrika tak vypadá jako půl Řím a půl Arábie a ostatní místa jsou na tom nejinak. Postavy jsou od prvních okamžiků zařaditelné do škatulek dobro a zlo, protagonista neustále vykládá o své touze navrátit se k rodince, abychom pochopili, že když mu ji vybijou, tak se fakticky musí pomstít. Ba i jediný záběr, který zaváněl něčím netradičním - Maximovu snovou vizi - ke konci Ridley Scott poníží na tu nejkýčovitější touhu po domově. Tolik oslavovaná Zimmerova hudba mi přišla nakradená od vážnohudebních klasiků. ()
Můj nejoblíbenější historický film. To, co tu předvádí Russell Crowe, je bomba a Ridley Scott se hlavně díky tomuhle filmu dostal na přední místo mého režisérského žebříčku. Příběh možná není bez chybičky, ať už scénáristicky nebo historicky, ale vizuální a hudební stránka to naprosto stírá... Soundtrack je tak nabušenej a překrásnej, jak to umí jenom Hans Zimmer, a bitvy... to je prostě Ridley v nejlepší formě. Zbožňuju onu scénu, kdy Maximus stojí proti císaři v aréně, ano, v přepisu se může zdát přitažená za vlasy, nafouklá a já nevím, co ještě, ale když se na ni dívám, vždycky mě strhne. Jsou prostě filmy, které mám ráda natolik, že bych jim kvůli atmosféře odpustila hodně blbostí. A tohle je (možná) jeden z nich. ()
"Father to a murdered son. Husband to a murdered wife. And I will have my vengeance, in this life or the next." Ridley Scott se rozhodl oživit tradici výpravných historických "sandálových" snímků a ač z toho vyšla spíše taková antická pohádka, tak díky dokonalé výpravě, strhujícím akčním scénám, nádherné vizuální stránce, burácející hudbě Hanse Zimmera, skvostné režii a charismatickým hercům se mu to podařilo nadočekávání dobře. A to i navzdory podprůměrnému scénáři a takřka nulové historické věrohodnosti. ()
Nevím přesně, čím to, ale jak v případě Gladiátora, tak i pozdějšího Království nebeského mi tyhle chlapské monumentální příběhy přišly zajímavější až po několikerém zhlédnutí. Nicméně zachutnaly skvěle. Legendární Ridley Scott před dvěma dekádami odstartoval vlnu zájmu o historické velkofilmy: následoval například i dramaturgicky nezvládnutý Alexander, podivně pokulhávající Troja či bez krve a na efekt natočený Král Artuš. Naopak Scott od začátku servíruje vizuální radost, úvodní bahnitá bitva proti barbarským Germánům je skvělá. Jenže umírající císař si vzápětí coby svého nástupce nezvolí povahově pokřiveného syna, ale čestného generála Maxima. Synek to nezkousne, otce zardousí a Maxima nechá popravit. Ten vrahům uniká, ale zkáze doma v podobě mrtvé ženy a syna nezabrání. Zraněný a ponížený se žene za pomstou: v aréně římského Kolosea. Do té doby nás čeká mnoho květnatých řečí i siláckých gest (a zhruba v polovině několik utahanějších scén), celkově je ovšem tahle látka strhujícím způsobem odvyprávěná a natočená. Russell Crowe měl rozhodně Oscara dostat až o rok později (za Čistou duši), naopak Phoenixovu jménu nominace coby muži velkých ambicí, ale malého nadání náramně sluší. Scott s Gladiátorem na chvíli oživil prakticky mrtvý žánr, jenž mezitím stihl znovu uvadnout. Zůstaly nicméně skvostné záběry z arény, fantastická Zimmerova hudba, velkolepost i po letech fungující emoce. ()
Galerie (125)
Zajímavosti (160)
- Pro film byla natočena poměrně brutální scéna, která nebyla v žádné verzi filmu uvedena, a to ani v rozšířené. Jedná se o scénu popravy křesťanů v Koloseu, kdy bezbranní prostí lidé včetně malých dětí jsou spoutáni v aréně a jsou na ně vypuštěni lvi. Tento výjev sleduje Maximus (Russel Crowe) okénkem do arény a vidí přímý pohled do tváře dítěte, kterému zbývají poslední vteřiny života před rozsápáním. (FIBO)
- Projev majitele školy Proxima (Oliver Reed) ke svým gladiátorům před první bitvou: „Ultimately, we're all dead men. Sadly, we cannot choose how but, we can decide how we meet that end, in order that we are remembered, as men," použila kanadská deathmetalová kapela Kataklysm jako intro k titulní písni na desce s příznačným názvem „Shadows and Dust“ z roku 2002. (J.e.r.e.c)
- Skladatel Hans Zimmer přiznal, že pro film složil hodiny hudby v nespočtu variacích. Většina z těchto materiálů nebyla nikdy použita, protože dle jeho slov nezapadala do filmu. (FIBO)
Reklama