Režie:
Don SiegelScénář:
Richard TuggleKamera:
Bruce SurteesHudba:
Jerry FieldingHrají:
Clint Eastwood, Patrick McGoohan, Roberts Blossom, Jack Thibeau, Fred Ward, Paul Benjamin, Larry Hankin, Bruce M. Fischer, Frank Ronzio, Fred Stuthman (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Clint Eastwood na útěku z nejstřeženějšího a nejnebezpečnějšího vězení na světě. Doživotně odsouzenému bankovnímu lupiči Franku Morrisovi (Clint Eastwood) se v minulosti podařilo uniknout z několika nápravných zařízení, a proto je přemístěn do nejobávanějšího amerického vězení, na Alcatraz. Ocitá se v nedobytné skalnaté pevnosti obklopené mořem a zjišťuje, že tentokrát to s útěkem nebude tak jednoduché. Ve věznici panuje tvrdý režim, pravidelné sčítání vězňů a nikomu se odsud zatím nepodařilo uniknout. Frank se postupně seznamuje s dalšími spoluvězni a začíná spřádat plán na útěk z vězení. K jeho plánu se připojí další tři vězni a po důkladné přípravě se vydávají na cestu za svobodou. Příběh snímku vychází ze skutečné události, ke které došlo v červnu roku 1962, kdy se třem trestancům skutečně podařilo opustit zdi obávaného Alcatrazu. Napínavý kriminální snímek bývá řazen mezi nejlepší snímky odehrávající se ve vězeňském prostředí a završuje dlouholetou spolupráci amerického režiséra Dona Siegela s hollywoodskou hvězdou Clintem Eastwoodem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (447)
Skvělý útěk z vězení, navíc podle skutečné události, paráda. Právě fakt, že je film natočený podle skutečné události, mu dodává tu pravou šťávu. "Michael Scofield z Prison Breaku se asi trochu přiučil." Útěk jak má být, navíc nejasný konec je ten nejlepší. Klintystůta moc nemusím, ale tady ta role mu prostě sedla. 90% ()
Jeden z nejlepších vězeňských filmů všech dob. A co by to byl za vězeňský film, když by zde nebyl plánovaný útěk. Mimochodem z místa odkud se utéct opravdu nedá. Clinta prostě nejde držet dlouhodobě pod zámkem, to muselo být jasné i správci věznice. Mimochodem skvěle jej zahrál Patrick McGoohan. 80% ()
Nejzajímavější jsem na filmu shledal jednu jedinou věc, totiž efekt, který byl způsoben tím, že jsem před tímto viděl všechny ostatní filmy o útěcích z vězení, které tu ukradli scénku, tu záběr, tu nápad a podobně. Bylo zvláštní sledovat film, který položil základy všem těm dalším filmům a seriálům. Takovej táta všech. Ale jeho děti byly docela svižné a nápadité snímky. S tátou je nuda jako s gumovým prsem. Samozřejmě chápu, že je to dobou vzniku filmu, opisováním skutečné události a filmařským stylem dané doby (žádná hudba, žádné rychlé nebo dramatické prostřihy apod.), ale i tak, kvůli pověsti kultu jsem čekal od tohoto snímku trochu víc. Takový Motýlek, který je mnohem starší a v podstatě je také podle skutečné události, resp. líčí zážitky samotného Henriho Charrièra, jako film je co do nějakého útěku z míst, odkud je to nemožné, mnohem atmosféričtější, napínavější a asi i kultovnější. Nedovedu však posuzovat kultovnost. Útěk z Alcatrazu vůbec neukazuje Alcatraz jako totálně děsivé místo, odkud není úniku, neukazuje strhané vězně, ani těžké soužití s nimi, vlastně je podle tohoto filmu Alcatraz docela příjemný krim, kde si stihnete namalovat i autoportrét. Ředitel je trochu svině, ale spíše hloupé dobračisko. Je tu jen jeden agresivní gej, negři jsou kámoši, prostě pohoda. Kdo by chtěl utéct a riskovat, no kdo? V podstatě nechápu, proč je tomuto snímku přisuzovaná ta kultovnost. Víc mě sebral obyčejný televizní film Jsem uprchlý trestanec s Valem Kilmerem. Ačkoliv je třeba uznat, že v Alcatrazu je Clint Eastwood opravdu dobrej, to jo. ()
Profesor Einstein tvrdil, že čas se liší místo od místa. Pokud se tedy na čas nedá spolehnout, k čemu je? K čemu jsou hodináři? Stejným konceptem se řídí tento film. Poctivě vytěsní čas a vězení profiluje jako uzavřený prostor, kde čas není. Naopak v momentě, kdy se utíká a jde o každou sekundu, čas plyne stejně ve fiktivní realitě postav i ve skutečné realitě diváka. Tomu pomáhá i chytrá distribuce informací. Kupříkladu teprve v 16. minutě se dovídáme konkrétní informaci o Clintovi, o jeho mimořádné inteligenci. ____ Útěk z Alcatrazu není jen definicí 4-hvězdičkového filmu, pokládá i jednu znepokojivou otázku: Proč jsou vězňové líčení jako klaďasové a strážci společenského systému, bachaři, jako ti špatní? Je to vážně jen žánrová pomůcka? ()
Brilantni thriller a dalsi uspesna spoluprace dua Eastwood Siegel skvela atmosfera a celkem realisticka ukazka zdlouhavych priprav uteku z nejstrezenejsiho vezeni hlavni hrdina se posouva doslova po centimetrech pri nekterych scenach jsem vzrusenim nedychal jenom skoda ze ten konec uz mi prisel takovej moc rychlej a trochu odbytej ale jinak urcite v ramci zanru spicka a jedna ze starych dobrych klasik let minulych ()
Galerie (64)
Zajímavosti (38)
- O skutečném útěku se dnes ví, že Morrise a bratry Angliny vytáhl z vody pravděpodobně motorový člun. Jeden z dozorců bloku, ve kterém byli bratři Anglinové, dostal několik měsíců po útěku prázdnou pohlednici z Brazílie. (Kulmon)
- Incident, v ktorom si Doc (Roberts Blossom) odsekne niekoľko prstov sekerou, je založený na skutočnom incidente, ktorý sa odohral v roku 1937. Na väzňa menom Rufe Persfal vtedajšia politika prísneho mlčania tak doľahla, že si odrezal štyri prsty sekerou, aby ho odviezli z Alcatrazu. (Arsenal83)
- Epizóda televízneho programu Ničitelia mýtov: Escape from Alcatraz/Duck Quack/Stud Finder (2003) dokázala, že spôsob úteku bol teoreticky možný. Znovu uskutočnili celý útek, použili rovnaké materiály, ku ktorým mali prístup väzni. Dokonca použili rovnaký typ pršiplášťov, z ktorých bol vyrobený čln. Provizórna plť vytvorená a vybavená tímom Ničiteľov mýtov skutočne dorazila na pobrežie, ale na Marin Headlands namiesto Angel Island. (Arsenal83)
Reklama