Reklama

Reklama

Newyorští detektivové na stopě zabijáka. Kriminální snímek Madigan (1968) vznikl v době, kdy hollywoodský studiový systém vyčerpal své možnosti a stará garda tvůrců i hereckých představitelů pomalu uvolňovala místo nastupující generaci. Veteráni jako režisér Donald Siegel a herci Richard Widmark a Henry Fonda se snažili přizpůsobit nové době a je to svým způsobem vidět i na Madiganovi. Titulní hrdina se svým kolegou nezvládnou zatčení nebezpečného zabijáka a pak stráví celý víkend jeho stíháním. V paralelním příběhu sledujeme práci jejich nadřízeného, komisaře Russella, který musí lavírovat mezi požadavky běžné policejní práce a nejrůznějšími politickými tlaky. Nezanedbatelnou úlohu hraje i rodinné zázemí obou hlavních hrdinů. Režisér Siegel se snažil ozvláštnit rutinní povahu policejního pátrání pří zachování potřebné míry realističnosti, která tehdy přicházela do módy. Snímek svým způsobem předznamenal sérii populárních policejních filmů z počátku sedmdesátých let (Francouzská spojka, Noví centurioni apod.), jejichž realistické pojetí ovlivnilo tento žánr na celou dekádu a poznamenalo i stále populárnější televizní produkci (seriál Kojak). Ostatně i policista Madigan v podání Richarda Widmarka se dostal o pár let později na obrazovku ve stejnojmenném seriálu (1972–73), jehož šest epizod se střídalo ve vysílání s dalšími dvěma detektivkami v rámci pravidelného pořadu NBC Mystery Movie. (Česká televize)

(více)

Recenze (43)

igi B. 

všechny recenze uživatele

Tři dny ze života newyorkských poldů... Je páteční ráno a Madigan se svým parťákem ze 23. okrsku zpackají jedno zatčení, což se stane tomuhle poldovi, žijícímu vlastně jen pro svou práci nakonec osudným. Klasická krimi prolnutá s psychologickým dramatem, film ze staré školy se zadními projekcemi a na svou dobu a žánr řekl bych mírně >nekorektními< erotickými scénami, řemeslně rutinní poctivá filmařina, odhalující z více úhlů pohledu práci, problémy a život policistů od detektivů z chodníku až po velení okrsku. Takový mírně nadprůměrný film, zasluhující si tři a půl hvězdičky - a za tu koukatelnost i po téměř čtyřiceti letech od natočení zaokrouhleno poctivě nahoru... ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Tri hviezdičky iba preto, že išlo o nezaujímavý, ale pozerateľný film, ktorý predstavuje najpriemernejšiu zo všetkých priemerných amerických kriminálok daného obdobia. Nad celkovou úrovňou čnel iba výkon Henryho Fondu, ale na tom nie je nič prekvapujúce. Ani sa nečudujem, že Madigan videlo tak málo divákov. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Aj policajti sú len ľudia. Radi sa pozrú po peknej slečne, nechajú ujsť zločinca, majú milenky, kryjú si medzi sebou svoje prekročenia zákona, zvádzajú partnerky svojich kolegov, majú spriaznených špicľov - informátorov a paranoidne podozrievajú kolegov, čo sa lepšie obliekajú, z úplatkov. O tomto všetkom je Madigan. Vnútorný rytmus policajného oddelenia a jeho súkromných drám akoby navonok prekrývala zápletka o hľadaní ozbrojeného zločinca. No na rozdiel od tisícky ako cez kopírku nakrútených krimi-drám, to zďaleka nie je len o lapaní zloducha. Pôsobivý je koniec, nepriamo obviňujúci špičky polície zo svojvoľného mrhania životmi podriadených. Zvyšok je pomerne zaujímavá, no miestami až unavene ubíjajúca a každému dobre známa zapletená každodenná pracovne vzťahová rutina. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Madigan má zdánlivě všechno, co by měla dobrá kriminálka mít, tedy tvrdé detektivy, nebezpečné zločince, krásné ženy a velký případ, přesto to ve výsledku skřípe. Příliš mnoho dialogů, příliš utahané tempo a duchem to vězí někde v 50. letech, i když na pár scénách je vidět, že to chce držet krok s dobou. Nechám tři hvězdičky, ale jsou to úplně jiné tři hvězdičky než obvykle dávám. Tak trochu mhouřím oko a říkám si, že by to vůči veteránovi Seigelovi nebylo fér jít ještě níž. Celkový dojem: 50 %. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

ničím výnimočná detektívka z newyorského prostredia, snažiaca sa vykresliť viaceré stránky života detektívov a policistov, s dôrazom na ich charakter, morálku ale aj problémy súkromného života..... myslím že režisér rozpracoval až príliš veľa minipríbehov na pozadí nezaujímavého pátrania po utečencovi, ktoré pôsobili samoúčelne, mistami až ako naťahovanie času do "povinnej" 90 minútovej stopáže, ktoré film iba rozriedili a zahmlili jeho žánrové zaradenie.... záver však, vďaka svojej neštandartnosti a neštylizovanosti je hodnotný a zapamätateľný.... podľa mňa námet vhodnejší na seriálové spracovanie, nie na celovečerný film.... mimochodom, natočené v rovnakom roku ako Cooganov trik, ktorý sa mi zdal o triedu vydarenejší a viac svedčiaci štýlu režiséra ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Lloyd Haynes v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

Reklama

Reklama