Reklama

Reklama

Papírový měsíc

Trailer

Třicátá léta. Právě osiřelá devítiletá Addie (Tatum O'Nealová) se přidá k matčinu dávnému příteli, podvodníčkovi Mozesu Prayovi (Ryan O'Neal). Ten se živí podomním prodejem biblí, které svým zákazníkům rafinovaně vnucuje. Mozes má Addii jen odvézt k její tetě ve vzdáleném městě, avšak po cestě zjistí, že svérázná dívenka má kromobyčejný talent zapůsobit na jeho zákazníky. Ostatně není vyloučeno, že Mozes je Addiiným otcem. A tak se po cestě z obou stane sehraná podvodnická dvojka, která se kromě podomního prodeje živí i různými jinými podvůdky, například fintami při rozměňování peněz. Jednoho dne si však oba vezmou větší sousto, než jaké umí spolknout: pokusí se podvést nelegálního prodejce alkoholu...
Vynikající černobílá retrokomedie režiséra Petera Bogdanoviche, natočená podle románu Joea Davida Browna, vynesla Oscara pro dětskou herečku Tatum O'Nealovou, která se stala nejmladší držitelkou tohoto ocenění v soutěžní kategorii (tj. nepočítaje Zvláštní cenu pro šestiletou Shirley Templeovou v roce 1935). Kromě toho měl film tři oscarové nominace: pro herečku ve vedlejší roli (Madeline Kahnová), nejlepší scénář podle předlohy a zvuk. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (94)

danecek24 

všechny recenze uživatele

31. Zlatý Glóbus za rok 1973 - cena (1) - *Objev roku (herečka) - Tatum O'Neal + nominace (5) - Nejlepší film (komedie / muzikál), Nejlepší herečka (komedie / muzikál) - Tatum O'Neal, Nejlepší herec (komedie / muzikál) - Ryan O'Neal, Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Madeline Kahn, Nejlepší režie - Peter Bogdanovich ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Obom hlavným hrdinom to spolu ide jedna radosť, akoby boli nielen filmovou fiktívnou dvojicou otec a dcéra. Malá Addie sa tvári vysoko profesionálne pri svojich finančných podvodoch a manipuláciách, vôbec mi neprekážalo na jej vek ťažko uveriteľné správanie. Pevne držiaca domácu pokladničku alebo sediaca v posteli s cigaretou pri rozmýšľaní o riešení novej situácie vyzerá ako na hranici dospelosti, čo sa ihneď mení pri prejavení túžby po otcovi a nie je to vo filme zriedkavo. Hoci hrdinov a ich konanie by sme v reáli neoznačili za sympatické, film je to veľmi milý a sympatický. ()

Reklama

Bláža 

všechny recenze uživatele

Už od začátku je jasné, jak film musí skončit. Bogdanovich nic nezastírá a na nic si nehraje. A nebo jo. Hraje si na 30. léta. Tohle retro ale jsou 30. léta. Ta atmosféra je úžasná a už jen kvůli ní je dobré se na film podívat. Přestože jde v tomhle zvláštním road-movie spíš jen o vršení epizodních událostí, děje se to nenásilně. Bogdanovich si neodpustil obsadit svého dvorního herce Ryana O´Neala, u nás poměrně neznámého. A tomu zase skvěle sekunduje jeho skutečná dcera Tatum, která za roli dostala Oscara. Ani se nedivím. Kam se na ni dneska hrabe H. J. Osement. Retro je v kursu. ()

uramek 

všechny recenze uživatele

Zapadlý klenot, který v sobě snoubí hlavní trademarky Bogdanovichovy tvorby v jeho vrcholném údobí (na počátku sedmdesátých let) - inscenování v hlubokém prostoru, minimum střihu a důraz na vedení herců, z jejichž replik, gestikulace, pohybů či pohledů (!) pramení drtivá část energie na plátně. Ačkoliv se jedná o příběh zasazený do období hospodářské krize, režisér ji nevyužívá k prvoplánovým citům (potenciálně citově silné momenty samy postavy shazují), ani k analýze. Historie se jakoby odehrává v pozadí, v dalších plánech. Z trudných podmínek Ameriky tehdejší doby se do popředí dostávají pouze trsy, které slouží k pečlivé charakterové drobnokresbě ústřední dvojice (možná) otec - (možná) dcera a podvratné hře s divákovými sympatiemi, když i přes znalost dějinného kontextu nám jejich konání díky humorné nadsázce nepřijde odpudivé. Snímek o dospívání, potřebě blízkosti s jiným člověkem, zodpovědnosti. Také součást retro vlny Hollywoodu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Svérázné, bez patosu, s kupou lásky ke starším filmům, k minulosti ohleduplné, ale bez nostalgie a příkras. ()

progression 

všechny recenze uživatele

Spolu s "Posledním filmovým představením" můj nejoblíbenější film Petera Bogdanoviche. Půvabná road movie v podání skvěle sehrané dvojice (aby ne když si ji zahráli táta s dcerou) plná laskavého humoru i dojemných scén (ale bez jakéhokoliv laciného sentimentu). Divák při tomto snímku opravdu pookřeje a mladičká Tatum je nezapomenutelná, toho "zlatého plešouna" dostala oprávněně. Neopakovatelným způsobem zobrazená atmosféra třicátých let minulého století, perfektně "pasující" hudba, výborná kamera - prostě moc povedené retro a lahůdka k pokoukání. ()

Galerie (102)

Zajímavosti (17)

  • Film nevznikal vždy jednoducho a režisér sa v rozhovore neskôr priznal, že natáčanie s mladou herečkou bolo jednou z jeho najhorších skúseností. Pretože Tatum bola začiatočníčka, Bogdanovich ju príliš nechválil a neukazoval jej nakrútené zábery, aby jej nestúplo sebavedomie a naďalej zostala svojská. (classic)
  • Natáčení probíhalo v Kansasu a v Missouri, konkrétně ve městě St. Johnson. (reich)

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

Zemřel Peter Bogdanovich

Zemřel Peter Bogdanovich

06.01.2022

V prvních dnech nového roku přichází smutná zpráva pro celý svět filmu. Ve věku 82 let zemřel americký režisér, scenárista, herec, producent, filmový kritik, historik a v prvé řadě cinefil, Peter… (více)

Reklama

Reklama