Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (472)
Pokud s odstupem času velkoryse přehlédnu topornost Brodského Hlaváčka (Bruknerova vrozená naivita to zkrátka není) a připočtu si dálkové řízení vozidla kulovnicí ("Já to řídím prvně"), všudypřítomné kachny ("Co to tady máte všude za ptáky?"), uzrávání podezřelých ("Šiju klobouky z pašovaného filcu"), rozdvojení Trachty s Václavem či deduktivní práci v křesle ("Jestli vás nějak rušíme, tak my odejdeme" - "My už pracujeme" - "Dobře si synek vybral"), tak dopadlo přenesení divadelní hry na filmové plátno k mé naprosté spokojenosti. ()
Hlasuji pro Marka Brodského a Jiřího Zahajského. Myslím, že Smoljak volil představitele hlavních rolí správně. --- Divadelní předloha filmu Vražda v salonním coupé je podle mého soudu jednou z nejslabších Cimrmanových her. Autoři se přidrželi velkolepého a vpravdě cimrmanského nápadu napsat detektivku o vraždě, která se nestala. Mnohé přidali, zápletku důkladněji zapletli, ale nepodařilo se hned na začátku vyzradit konec celé detektivky. Pomalejší tempo tohoto filmu mi nevadí, sedí mi k rozšafnému naturelu c.k. mocnářství. ()
S tímhle filmem mám a vždycky jsem měl dva zásadní problémy. A ten první problém je Cimrmanovská hra Vražda v salóním kupé, ze které tenhle film vychází. A proč je to problém? Protože všechny vtipnosti, které jsou ve filmu i ve hře společné, mnohem, ale mnohem lépe fungují ve hře (popis výslechu "hledej šmudlo" např). A ten druhý problém jsou pro mě herci v hlavních rolích - insp. Trachta a prknt. Hlaváček - jsou hrozně špatně obsazení, Jiří Zahájský se jako Trachta sice snaží, ale v mnoha scénách mi přijde hrozně mimo charakter postavy (respektive postavy, kterou mám zažitou z div. hry), ale Marek Brodský je pro mě hrozně špatně obsazen a jeho jeho podání naivního, nezkušeného ňoumíka vypadá spíš jako idiocie kombinovaná s obrnou lícního nervu. Takže jakkoliv je tu spoustu dobrého (herci, kachny, kachny, kachny...), tak to mínusy nevynahradí. ()
Fantastické přepracování cimrmanovské hry Vražda v salonním coupé. V jistém smyslu snad nejlepší divadelní adaptace všech dob :)) Stejně zvláštní, nedefinovatelný, komicko-melancholicko-nostalgický feel jako u Járy Cimrmana, ležícího, spícího, výborný Jiří Zahajský, naprosto skvěle toporný Marek Brodský (někteří to považují za chybu castingu, ovšem znalci vědí své, že? :)) a v neposlední řadě samozřejmě báječný "soundtrack" Petra Skoumala. Zkrátka a dobře další zápis do zlatého fondu české kinematografie pro duo Svěrák+Smoljak. ()
Na konci filmu jsem byl hodně rozpačitý. Říkal jsem si, jestli dokážu odpustit první půlhodinku, která byla neskutečně nudná. Avšak tento humor můžu, a tak jsem po hláškách typu: Všechny je nosily na srdci - až na tuhle.... Nezdá se to, ale i tahle ji nosila na srdci. ...... Chudinka nebo Pane Hlaváčku teď jde o všechno, jedou proti tomu vlaku, trefil byste rychlostní páku ?? ..... Zkusím to. Zpátečka je dopředu mírně v právo, že jo?? ..... Nemůžete tam rvát zpátečku když to jede do předu. Nejdřív neutrál. ... Promiňte já to řídím prvně. dal 4* (i když si myslím, že tady by se hodilo 3 a 1/2*, ale co ... už jen za ty kachny .... :D:D ) ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Zdeněk Svěrák (Jelínek) a Ladislav Smoljak kvôli sporom pri natáčaní následne tri dlhé roky neprehovorili medzi sebou ani slovo. K zmiereniu došlo až pred natáčaním filmu Nejistá sezóna (1987). (Raccoon.city)
- Scenár k filmu priniesol Ladislav Smoljak na Barrandov už skraja 70. rokov. Lenže dramaturgom sa nezdal moc presvedčivý a odmietli ho. Museli natočiť filmy Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974) a Marečku, podejte mi pero! (1976), aby sa im to zdalo dosť dobré. (Raccoon.city)
- Zdeněk Svěrák původně počítal s tím, že hlavní roli inspektora Trachty dostane on, i proto, že tuto roli hrál ve hře "Vražda v salónním coupé" v divadle. Ladislav Smoljak ale chtěl obsadit profesionálního herce, takže ji nabídl Jiřímu Zahajskému. Poté měl tedy hrát hajného Hlaváčka, ale toho zase Smoljak nabídl Rudolfu Hrušínskému. Nakonec získal pouze malou roli průmyslového básníka Jelínka. Svěrák byl tímto podle vlastních slov dožrán a aby dokázal, že umí opravdu hrát, dal se dohromady s Vítem Olmerem a natočili spolu film Co je vám, doktore?. (#47)
Reklama