Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (478)
Steven Soderbergh si vypůjčil atraktivní téma obchodu s drogami a zaobalil ho do vypravěčského hávu, který charakterizuje nezávislou americkou kinematografii posledních let. Jeho několikaproudé drama však zdaleka formou nedosahuje brilance např. 21 gramů či Mementa, je to spíše opatrné a předvídatelné ozvláštnění obsahu, podobně jako dokumentární kamera a hra s barvami, která mi v tomto případě nepřijde nijak zvlášť vydařená. Co se mi vydařené zdá, jsou herecké výkony – zejména Benicio Del Toro svým démonickým kukučem napraveného hříšníka opět přesvědčuje na 100%, líbil se mi i Michael Douglas, který bravurně sehrál vystřízlivění typicky amerického sebevědomého politika. To nejcennější v Sodeberghově filmu vidím v příběhu a jeho pointě. V pohledu na onu "válku" s drogami, která je plná beznaděje a deziluzí a v konečné fázi i malých vítězství. Není to nijak radostné vypravění o hrdinech, kteří efektně zničí drogové bossy. Traffic ukazuje, že napřed by takový hrdina musel zničit vlastní děti. Ačkoli mě snímek svými filmařskými kvalitami nijak nenadchl, jsou tu pořád tyhle světlé stránky, pro které stojí za hřích. ()
Realita srší z obrazovky. Najviac prekvapila Catherine Zeta-Jones. Najviac potešil Del Toro, najlepší bol Douglas. Kamera a strih skvelo zapasovali k téme, no tu ide v prvom rade o postavy a ich "ozajstný" život. Soderbergh natočil aj lepšie veci, ale touto témou a spracovaním skrátka musel zabodovať... ()
Drogy, drogy, drogy. Nekomu muzou pomoct, vetsine ale znici zivot - at uz ho zabiji, prijde kvuli nim o pritele nebo o dustojnost. Traffic je natocen syrove, jako dokument, ktery jen klade otazky a odpovedi si musite domyslet sami. Je to slozity snimek, u nehoz se musite porad soustredit. Strih je necekany, rychly, adekvatni. Kazdy "pribeh" je natacen jinak, nekdy je kamera zazloutla a vytvari tak dokonaly obraz spinaveho Mexika. Pak se zase "ochladi" a mame tu nevyrazne mestske ctvrti, plne tapajicich lidi. Tohle vsechno bylo na Trafficu perfektni, muj problem je ale dlouha stopaz. Chapu, ze tema je slozite a musi se poradne vysvetlit, ale na "tohle" ja nejsem. Moje skoda. ()
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Zatímco jiné filmy s touto tématikou obvykle rády sklouznou do populistického "cool" výrazu, Steven Soderbergh se podíval na téma drog přes veškerou syrovost nanejvýš poctivě - od posledního pouličního dealera až ke špičce a zpět k tomu nejubožejšímu konzumentovi. Kdo mě velmi mile překvapil, byla Catherine Zeta-Jones jako manželka, které jde o všechno a přesto řeší transakce s přezíravým klidem, a Benicio Del Toro, který mě vlastně nepřekvapil, protože byl perfektní jako vždy. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (36)
- Michael Douglas nejprve roli Roberta Wakefielda odmítnul, ta byla následně nabídnuta Harrison Fordovi, který ji přijal. Spolu s režisérem postavu vylepšil, ale nakonec se rozhodl se projektu nezúčastnit. Douglasovi se provedené změny líbily natolik, že roli přijal. (don corleone)
- Režisér použil na každý vyprávěný příběh jiný materiál a různým způsobem je také upravil při post-produkci. Docílil tak jiných odstínů jednotlivých částí filmu. (don corleone)
- Scény, které se odehrávaly v Bílém domě, se natáčely v ateliérech seriálu Západní křídlo (1999), jejichž součástí je i přesná replika části sídla amerického prezidenta. (don corleone)
Reklama