Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (478)
Steven Soderbergh se opět vyšvihl když natočil Traffic tak jak ho natočil. Jeho zrnitě dokumentární styl se k tomuto filmu hodí zažloutlé Mexiko namodralá místnost na odvykací kůře atd. Zároveň se vědomě vyhýbá akčním scénám a vždy je přeskakuje takže často vidíme jen Benicia Del Tora jak vejde do baráku a ven vyleze se zmláceným týpkem. Skvělé je taky celoplošné pokrytí drogového problému od bossů po chlápky na špinavou práci přes bossovu manželku, policisty, dealující černochy a nakonec samotné feťáky. To vše obohacené holywoodskou první ligou v čele se skvělým již zmiňovaným Del Torem dále exceluje Michael Douglas a Catherin Zeta-Jones. Zaujme i dvojka policistů v podání Dona Cheadla a Luise Guzmána nebo Topher Grace v docela jiné roli než jak ho známe z filmu V DOBRÉ SPOLEČNOSTI. ()
Obsadenie takmer ako v Dannyho trilógii, rovako financované hollywoodskym štúdiom. Soderbergh si zobral na mušku otázku pašovania a distribúcie drog na americko-mexickej hranici, čo je nie príliš často filmovaná téma. Možno aj áno, ale nie zaujímavá pre európskych distribútorov. Všetky epizódy pôsobia maximálne uveriteľne, sú dokonalé zahrané a každá končí výraznou pointou. "Ako s nimi dokážeme držať krok? Ale oni sú predsa ďaleko pred nami...." ()
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Pseudodokument, jemuž výrazně dominuje vytříbená forma obrazu stylizovaná do pestrobarevných filtrů modré a žluté. Soderberghovo opus magnum vypadá vedle jeho dalších počinů jako vytržené z kontextu a leč je obsah zranitelný a v celku působí spíše rozpačitým dojmem, v detailech je vidět jeho síla a nejedna scéna se vám vryje do paměti. Škoda jen těch pár nezajímavých dějových linek a střihových hrátek (vůbec bych se nedivil, kdyby původní verze sahala na 4 hodiny čistého času). ()
Skutečně syrově podaný film o drogách. Trochu mi to připomínalo knížku My děti ze stanice ZOO, jenže Sodenbergh se nezaobírá jen jednou postavou, naopak, vytáhne na nás s třemi dějovými liniemi. Na jedné straně tu stojí Robert Wakefield (Michael Douglas), který vede boj proti drogám ve Spojených státech. Jaké je však jeho překvapení, když zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je už asi půl roku závislá na heroinu a on nic netušil. Jako další sledujeme příběh Heleny Ayaly (Catherine Zeta-Jones), která žije poklidný život průměrné americké ženy z vyšší společnosti. Ale to jen do té doby, než jejího manžela odvede policie. A ona pomalu zjišťuje, že je její na první pohled dokonalý manžel už delší dobou členem drogového podvětí a všechny jejich peníze pocházejí z drogového světa. A na třetí straně je tu polda (Benicio del Toro), který se pohybuje mezi drogovým podsvětím a příkladem dokonale vzorného policisty. Ten i za svojí roli dostal Oscara, co se ale mě osobně týče, jeho dějová linie mě bavila ze všech nejmíň. Ne proto, že by byla špatná, ale Douglas vystihl svého typicky amerického politika s velkým sebevědomím skvěle. A o Catherine Zeta-Jones není ani třeba mluvit, protože svojí roli zahrála skutečně bravurně a společně s právníkem Dennisem Quaidem tvořila skvělý pár. Osobně si myslím, že toho Oscara by si zasloužila spíš ona. 5* ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
Zajímavosti (36)
- Benicio Del Toro je je jedním z pěti herců, kteří vyhráli Oscara za film nominovaný v hlavní kategorii, ve kterém mluvili převážně cizím jazykem (většina dialogů Del Tora byla ve Španělštině). Ti další 4 jsou Sophia Loren, Robert De Niro, Marion Cotillard a Roberto Benigni. (don corleone)
- Keď jeden kritik poznamenal, že sa zdá byť nerealistické, aby Carolinin (Erika Christensen) prospech v škole bol takmer dokonalý v čase, keď užívala drogy, scenárista Stephen Gaghan poukázal na to, že prospech vo filme bol jeho, a že v tom čase užíval drogy. (Astonko)
- Počas natáčania v Cincinnati Michael Douglas (Robert Wakefield) prenasledoval vreckového zlodeja a zadržal ho do príchodu polície. (Astonko)
Reklama