Režie:
Steven SpielbergKamera:
Bill ButlerHudba:
John WilliamsHrají:
Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Jeffrey Kramer, Susan Backlinie, Jonathan Filley, Ted Grossman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Šéf místní policie Martin Brody společně s policistou Hendricksenem na pláži objeví hlavu a část ženského trupu. Lékař je přesvědčen, že žena byla napadena žralokem. Brody si uvědomuje nebezpečí a chce nechat zavřít pláže, což se ovšem nelíbí starostovi. Městečko, zcela závislé na krátké turistické sezóně, si podle něj nemůže dovolit takový luxus. O pár dní později se další obětí stane šestiletý chlapec. Přestože starosta stále odmítá vydat zákaz koupání, zpráva pomalu prosakuje na veřejnost. Do pátrání se zapojí nejen policie a ichtyolog Matt Hooper, ale také desítky amatérských lovců, kteří se do městečka sjeli pod vidinou odměny, kterou za dopadení žraloka nabídla matka zabitého chlapce. Teprve když je přímo před očima stovek turistů v mělké zátoce napaden další muž, je starosta přinucen přiznat vážnost situace a pod nátlakem Brodyho najmout profesionálního lovce Quinta. Společně s ním se na moře vydává i Hooper a přes svůj strach z moře i Brody. Když se jim konečně podaří žraloka přilákat, jsou šokováni jeho velikostí? (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (918)
9 / 10 Snáď žiadný iný film nezmenil tvár modernej kinematografie tak, ako to urobili Čeluste. Tento námetom nie práve najkvalitnejší snímok stál za vznikom fenoménu tzv. 'letného blockbusteru' a vyniesol Spielberga na filmový piedestál, čo sú udalosti vskutku historického charakteru. Tieto fakty však nevravia nič o skutočnej kvalite filmu, ktorá je nepopierateľne na vysokej úrovni. Snáď najgeniálnejším ťahom bolo sporadické ukazovanie hlavného rybacieho záporáka filmu. Je pravda, že sa nebolo čím chváliť (prvý model neustále škúlil a nezatvárala sa mu papuľa, potom sa utopil...), no Spielberg už pred tým pochopil jednu sakramensky dôležitú vec, ktorú niektorý režiséri nepochopili doteraz - menej je niekedy viac a v prípade nejakej hnusnej potvory to platí dvojnásobne. A to, že to nebola len 'z núdze cnosť' dokazuje už Spielbergov predchádzajúci menej známy film Duel (1971). Späť k Čelustiam - mnohý si neuvedomujú koľko úsilia za týmto dielom stojí a koľko sebadôvery musel Steven mať aby sa pustil do jeho natáčania len pár rôčkov po tom, ako dokončil natáčanie jednej z ďalších televíznych produkcií. Už len z tohoto dôvodu musím dať päť *. Ten kto neskúsil natočiť vlastný film a nezažil všetky tie nervy a občasné pocity absolútnej bezmocnosti si film ako Čeluste nikdy nevychutná naplno. ()
Tohle neudělal lodní šroub, ani korálový útes. Nebyl to ani Jack Rozparovač. Byl to žralok! Už úvodní logo Universalu, za nímž jsou slyšet podmořské zvuky, mě pokaždé dokonale navnadí na tuto nestárnoucí podívanou. Steven Spielberg nepotřeboval k natočení svého legendárního trháku žádné digitální efekty. Vystačil si s dobrým scénářem, sestavou kvalitních herců, jedním modelem žraloka a co je nejdůležitější - se svojí originální a pestrou režií, plnou skvělých nápadů a záběrů, které divákovi dodnes dokazují Spielbergův talent a zapálení pro filmové umění. Výkony slavného hereckého tria Roy Scheider, Robert Shaw a Richard Dreyfuss, snad netřeba vyzdvihovat, to byl herecký koncert, stejně jako děsivá, přičemž jednoduchá hudba mistra Williamse, která dotváří děsivou atmosféru. Úžasný je i střih. Druhá polovina filmu, kdy tři hlavní hrdinové vyráží na moře, nabízí divákům jeden z nejúžasnějších soubojů člověka s přírodou, který byl kdy natočen. Čelisti budou vždy fascinovat miliony filmových fanoušků po celém světě a inspirovat nové režiséry, kteří v rámci žánru tento snímek těžko překonají. Dodnes jeden z nejkrásnějších filmů světové kinematografie a podle Tarantina snímek bez jediného kazu. Plusem je i Spielbergova neuvěřitelná odvaha, nechat ve filmu zabít dítě. P.S. Už to tady sice zaznělo stokrát, ale já si rád přísadím - FENOMENÁLNÍ Robert Shaw! Dodnes obrovský zážitek. P.P.S. Ještě k dabingu: Uznávám, že ten z ČT je o něco lepší, než z TV Nova, ale i pánové Hlavica, Brousek ml. či Vladislav Beneš, odvedli profesionální práci. Nehanil bych. ()
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Spielbergova klasika o lidožravém bílém žralokovi, při které tuhne krev žilách a teče krev v moři. ()
Nejlepší Spielberg. Když se dívám na Čelisti, uvědomuji si, jak lze zdánlivě nenápadným způsobem, skrze sestavovávní mizanscény a volbu střihových postupů, budovat neuvěřitelně silné napětí a vést divákovu pozornost tak, aby měla každá jednotlivá scéna maximálně intenzivní účinek. Klíčová je především práce s náznaky a sdělováním informací prostřednictvím prostých obrazových motivů, což se projevuje obecně až ďábelským vystupňováním hrůzy z blížící se potvory a nepolevujícím tempem vyprávění, konkrétně pak především v legendární scéně druhého útoku žraloka, která skutečně patří do zlatého fondu nejlepších filmařských sekvencí historie. V ní nám Spielberg skrze nervózní pohledy šerifa Brodyho opakovaně nadhazuje možné oběti útoku, přičemž přítomnost žraloka je potvrzena náhlým zmizením psa, kterého páníček marně volá, a kamera nám ukazuje pouze talíř, který měl aportovat. Už tak nervózní situaci ještě zintenzivňují neviditelné stírací střihy, jejichž katalyzátory jsou postavy přecházející před objektivem, a napětí kulminuje přepnutím do hlediskového záběru na žraloka a slavným nájezdem transfokace na Brodyho, což je moment, při kterém pokaždé vypotím všechny piva z poslední akce a moje cinefilní já upadá do hašišové extáze. A takhle nějak funguje i celkové rozdělení na dvě odlišné poloviny - v té první se naznačuje, ve druhé žraloka hodně vidíme a napětí je udržováno alternativními režijními postupy (barely), dokonalými dialogy (Quintovo vyprávění divák přímo hltá), úžasnou hudbou a nepopsatelně úderným timingem, hraničícím občas s naprostým šokem (jestli mi výše popisovaná scéna přivádí extázi hašišovou, scéna SPOILER!! Quintovy smrti do mě dostává snad všechny povzbudivé látky světa). Dokonalost, po tomhle už se zkrátka nedá koupat klidně v moři..... Jo a drogy neberu, fakt to byla jenom symbolika :D ()
„Tak to´s mi teda vysvětlil.“ Predsa len to za tie desaťročia jemnulilinko zostarlo, ale stále je to parádny dobrodružný horor. Spielberg z Benchleyho (nudnej) knihy vzal veľkého bieleho a postavy, vyhodil neveru i prehnané sústredenie na zákulisné dianie v Amity, pridal nezabudnuteľne mrazivý monológ o Indianapolis, z nepriateľov Brodyho a Hoopera spravil parťákov – a je to pecka! Čeľuste obsahujú plno scén, ktoré na diváka, ktorý to vidí prvý raz v živote až teraz, dodnes fungujú na jednotku (hlava, vynorenie sa), hudba je neuveriteľná, kameraman sa hrá ako vládze (a že vládze dosť) a život tomu dávajú strašne si to celé užívajúci Scheider, spievajúci Shaw a Dreyfuss (a jeho nákazlivý smiech), medzi ktorými to neuveriteľne iskrí. Už tá nádherná scéna pri večeri. Mrzí ma, že sa takáto geniálna chémia v dnešných filmoch darí dosahovať len veľmi nečasto. 9-miliónový rozpočet a celosvetová pálka 470? Čo by za to mnohí filmári dali ešte i dnes, nieto v polovici 7O. rokov. ()
Galerie (216)
Zajímavosti (244)
- Všechny tři barely, které Quint (Robert Shaw) na žraloka vystřelí, jsou chyceny na harpuně. 2x ho střelí do ploutve a jednou ho trefí zespoda do tlamy, ale při každém bližším záběru na žraloka není po harpunách ani památky. (Armin82)
- V jednej scéne, kde sú Brody (Roy Scheider), Hooper (Richard Dreyfuss) a Vaughn (Murray Hamilton) pred billboardom, Vaughn zmieňuje časopis National Geographic. Billboard za nimi má žltý rám, podobne ako je v časopise. (WalterIK7)
- Žralok vyskakuje na záď lodi a pomalu z ní sklouzává, kdežto v dalším záběru je opět nejméně polovinou těla na lodi. (Armin82)
Reklama