Režie:
Oliver StoneKamera:
Robert RichardsonHudba:
John WilliamsHrají:
Kevin Costner, Kevin Bacon, Tommy Lee Jones, Laurie Metcalf, Gary Oldman, John Larroquette, Beata Poźniak Daniels, Michael Rooker, Ron Rifkin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Na Johna Fitzgeralda Kennedyho, 35. prezidenta Spojených států amerických, byl spáchán atentát v pátek 22. listopadu 1963. Smrt populárního, charizmatického politika vyvolala celosvětový ohlas. V USA její vyšetřování vyvolávají rozdílné reakce. Newyorský státní zástupce Jim Garrison od počátku odmítá oficiální verzi o atentátu, která vraždu označila za akt jedince. Domnívá se, že střelec Lee Harvey Oswald byl pouze nastrčenou figurkou. Společně s týmem spolupracovníků Garrison zkoumá dostupné obrazové záznamy dallaského atentátu a prověřuje také teorii o více střelcích... Film natočil americký režisér Oliver Stone (nar. 1946), jenž se proslavil zejména volnou trilogií o vietnamské válce Četa, Narozen 4. července a Nebe a země. Kromě toho zaujal například hudebními snímky Evita a The Doors či historickým velkofilmem Alexander Veliký (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Scénář: Oliver Stone, Zachary Sklar .. „To sin by silence when we should protest makes cowards out of men.“ Oliver Stone na vrcholu sil! J.F.K. je hned vedle o dva roky staršího díla Born on the Fourth of July jeho nejpovedenější a nejpůsobivější film. Jelikož jsem v tomto případě obdobně smýšlející jako Oliver Stone, nemám důvod rýpat v jeho fabulích nebo se ohánět demagogii, ale přímo jsem si v látce a její stavbě liboval. I ten největší zastánce ještě pár let platné teorie (určité složky výboru se otevřou nejdříve roku 2029), že vrah byl pouze Lee Harvey Oswald, však nemůže popřít, že režisér a scenárista Stone s látkou mistrovsky pracuje a byť předkládá „svoji verzi,“ dělá to téměř neodolatelným způsobem. Technicky i herecky je pak snímek neméně brilantní záležitostí. Kamera, střih nebo hudba precizně umocňují divácký zážitek. Taktéž paleta herců, v jejímž čele září Kevin Costner v době svého kariérního vrcholu, odvádí poctivou práci. Zvláště při soudním přelíčení je výtečný a s takřka dokumentární přesností rozkryje veškeré okolnosti atentátu včetně jeho průběhu. Dílo J.F.K. je určitě náročné na sledování a pozornost diváka, protože takřka tříhodinový děj je z devadesáti pěti procent vyplněn dialogy případně monology. Ovšem rozhodně nenudí, pokud tedy nejste zarytý krajní pravičák, který to může brát až moc osobně... WHAT IS PAST IS PROLOGUE. 100%. ()
Jestli mám JFK připojit nějaký přívlastek, pak určitě nikoliv ten, že by se mělo jednat o nejlepší Stoneův film. Ale nejspíš by si zasloužil přívlastek nejosobnější. Oliver Stone si zkrátka splnil svůj sen a natočil film o tématu, které ho v moderních amerických dějinách pálí asi nejvíc. Ten film je natočený se zjevným zaujetím, vášnivě, až s posedlostí. A nemyslím si, že je to dobře. Stoneovi chybí odstup a propadá paranoidním konstrukcím. Začátkem 90. let jsem se atentátem na Kennedyho zabýval a přečetl jsem si kde co bylo u nás k mání. Ono je to asi tak - pokud vám v Americe nezáleží na serióznosti, zabýváte se v oblasti konspiračních teorií Oblastí 51 a ufologií, ze které konec konců vycházel svého času ve svých popkulturních velkofilmech Spielberg, no a pokud chcete vypadat seriózně, řešíte atentát na Kennedyho a konstruujete ta nejšílenější spiknutí. Z obrovského množství materiálu si Oliver Stone pochopitelně vybral jen ta východiska, která podporují jeho teze. Existuje ale stejně velké množství indicií, které jeho představu rozbíjejí. Netroufám si tvrdit, že vím, jak to všechno bylo, ale nakonec mi představa, že atentát spáchal Oswald sám, přijde pravděpodobnější než jakákoli jiná verze. Jestli něco opravdu platí, tak to, že státní administrativa USA se předvedla v opravdu špatném světle, ať už jde o bezpečnostní opatření před atentátem nebo průběhem samotného vyšetřování. Ale hledat v tom všem ďábelský komplot zavání účelovostí. Jestli nějaký mýtus zaslouží nelítostně rozbít, tak je to především představa "prezidenta pravdy", se kterou Stone pracuje. Populární sitcom Červený trpaslík v jedné z epizod provokativně pracuje s myšlenkou, že se atentát podaří překazit a vede to ke katastrofě, protože Kennedy oslabený neustálými společenskými skandály z četných milostných afér a styky s mafií Ameriku neukočíruje. Samozřejmě jde o komediální nadsázku, ale s reálným základem. S odstupem doby lze říct, že se Kennedy od svých prezidentských kolegů nelišil a měl dost másla na hlavě. Pro mě je neúnosná délka a především konspiračně paranoidní charakter filmu. V JFK vidím počátek zaplevelení veřejného prostoru těmi nejstupidnějšími konspiračními teoriemi, jaké si lze představit. Mechanismus, který Stone použil, se od té doby jenom recykluje. Celkový dojem: 60 %. ()
║Rozpočet $40miliónov║Tržby USA $70,405,498║Tržby Celosvetovo $205,405,498 ║ Má to trošku pomalší rozbeh, ide o ťažké sústo, je tam veľmi veľa dialógov, strašne moc mien, ale postupom času ak si na to všetko zvyknete a dokážete to usledovať, prídu potom zaslúženie ovocia, druhá polovica filmu príde vo svojom rozsiahlom ponímaní potom ako dokonalá, dialógovo drvivá, valcujúca. Kevin Costner ide na plné obrátky, skvelá réžia a kamera, silný film, smutná realita včera-dnes-zajtra. /90%/ ()
ChewieDC to tu už napsal - tohle pro mě není regulérní filmová událost, ale rekonstrukce faktů s herci, místo prvoligové hollywoodské A třídy mohli nasadit cvičené opice, postavy v JFK nemají svůj vlastní charakter, slouží jen k prezentaci faktů. Richardson by to stejně nasnímal i s těmi opicemi tak dobře, že bysme mu to sežrali. Fincherův Zodiac pro mě tak zůstává filmem o hodně lepším. 70%. ()
To, že je to konšpiračka by mi až tak nevadilo ako fakt, že je to úplne otrasne zrežírované a ešte horšie napísané. Rádovo tretina filmu sú flashbacky, čo je znamením mizerného scenáristu, ktorý nevie vyrozprávať príbeh cez prítomné scény, ale musí si vypomáhať dovysvetľovaním. Ďalším základným problémom je vizuál, ktorý vyzerá ako z treťotriedneho televízneho filmu. Replikovanie dobových záberov (s Oswaldom) je nedôveryhodné a dobový vizuál Stone navodzuje otrasným presvietením scény a teplými televíznymi filtrami. Dal som tomu hodinu a pol a i to bolo viac než dosť. Sfilmovaná strata času. ()
Galerie (78)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (41)
- Ve filmu Durhamští Býci (1988) říká postava, kterou ztvárňuje Kevin Costner, že věří tomu, že Lee Harvey Oswald v tom byl sám. (Kulmon)
- Skutečný Jim Garrison nikdy nepronesl řeč, kterou má Kevin Costner na konci filmu. Ta byla vytvořena z několika jiných řečí a pasáží z knihy. (Kulmon)
Reklama