Režie:
Jiří SvobodaKamera:
Josef VanišHudba:
Jozef RevalloHrají:
Emil Horváth ml., Milan Kňažko, Jiří Ornest, Radoslav Brzobohatý, František Husák, Alena Kreuzmannová, Ladislav Lakomý, František Řehák, Milan Riehs (více)Obsahy(1)
Děj se odehrává v česko-německém pohraničí v roce 1938. Hrdina Tomáš Jakl se ožení, ale manželství není příliš šťasné a rozpadá se. Jeho německý přítel ho donutí ke vstupu do nacistické strany. (oficiální text distributora)
Recenze (40)
Absolutni unikat natoceny v zaveru komunisticke ery. Film mi pripada z 90% byti nacistickou propagandou, o to vice je zarazejici fakt ,tedy cas kdy byl natocen. Skvele zahrane psychologicke drama pribehu tri kamaradu z naseho pohranici,kratce pred druhou svetovou valkou. V hlavni roli Tomase Jakla - famozni Emil Horvath, roli jeho manzelky zahrala neuveritelne krehce kouzelna Petronela Vancikova (kam se jenom podela?),dale hraji Radoslav Brozbohaty,Milan Knazko,Magda Vasaryova,Jana Svandova, Fratnisek Husak ci Frantisek Rehak. Pet hvezd za absolutne extremni namet, herecke vykony a skvelou atmosferu. "Pamatuj si kamarade! Od tedka muzes vsechno,jsi jeden z nas...." ()
Československé drama, v němž můžeme sledovat morální úpadek a zvrácenost hlavního hrdiny nejen během nešťastných dob předmnichovských, ale i mnohem dříve před nimi. V první polovině snímku si morálně zpustlý mladík Tomáš Jakl užívá alkoholových sezení s děvčaty a kamarády (člen SdP M. Kňažko a budoucí emigrant J. Ornest) a zdálo by se, že po výhodném sňatku už nic nebrání jeho cestě vzhůru. Postupně se však objevuje jiná, politická rovina snímku a agresivita Sudetských Němců v pohraničním městečku nabývá stále více na intenzitě. Emil Horváth ml., jenž velmi drobře zvládl svou roli bezcharakterního zhýralce zejména po dramatické stránce a podle dle mého názoru předvedl životní výkon, se až příliš pozdě zorientoval v situaci, kdy se člověk musí rozhodnout na kterou stranu se přidá a octl se bezvýchodné pozici. Jako velmi pozoruhodnou a mnohé vysvětlující shledávám scénu o návštěvě Jakše a jeho ženy u svých rodičů na venkově. Snímek obahuje i typické Svobodovy psychologicky snové, nejednoznačné scény (dvojité úmrtí jeho ženy?) a nejen těmito scénami a zvráceným charakterem a dokonce téměř úplnou totožností (P. Vančíková, R. Brzobohatý, E. Steimarová) hlavních postav je velmi podobný jeho o rok mladšímu dílu Prokletí domu Hajnů. Oproti skvělému psychologickému dílu podle Havlíčkovy předlohy je tento snímek obohacen o pomalu se objevující politický element, a právě proto hodnotím Svět nic neví ještě výš a jako jedno z nejlepších Svobodových děl vůbec. ()
Asi bych měl začít samotným filmem, ale to se prostě nedá, protože to ci tady předvádí za herecký výkony Emil Horváth, a Milan Kňážko, to je na Oscara, před takovým výknem klobouk i trenýrky dolů. Samotný film se soustředí především na jednání Tomáše Jakla ve velmi vyhrocené době. Lidskou psychologii jak prase mistrovsky doplňují zpočátku velmi nenápadně začleněné scény z událostí v našem pohraničí v roce 1938, které mě kdykoli spolehlivě emotivně nastartují. Z některých dialogů šel mráz po těle a postupně se stále víc věnuje pozornost dění v českém pohraničním městě, kde Adolfova pátá kolona pomalu ale velmi jistě ničila českou státnost. Přiznávám, že tohle vždycky prožívám hodně silně a může se to projevit na hodnocení, ale i kdybych si to odmyslel, tak pořád mně zbývají herecké výkony, scénář i filmařská práce a to všechno je tady ukázka naprosto luxusní umělecké práce. ()
Z filmu si budu pamatovat vyloženě hnusný vizuál, hnusně nesympatického Emila Horvátha a také to, že mě film nebavil ve své režijní stavbě. Jiří Svoboda není Karel Kachyňa, který uměl diváka konejšit při obdobném nástupu nacismu v seriálu "Vlak dětství a naděje". Svoboda zvolil nezvládnutý syrový přístup, kdy před diváka staví protivného Tomáše Jakla, který rád podléhá sukním a není mu cizí ani "kamarádská" výpomoc v nastupujících řadách nacismu. Apropó, ještě se oženil, ovšem kdyby to film opomenul, vůbec nic by se nestalo. První hodinu je Horváth nepříjemný až zlý na svoji mladou ženu Vančíkovou, ovšem (mně) ze záhadných důvodů se chová slušně až vybraně k Vášáryové, k ženě ze seznamovacího inzerátu a současně židovce. A prakticky je fuk, že ji později zabije. Milan Kňažko má celkem ďábelské plány, takže zde máme zlosyna jak vyšitého, akorát ve filmu nic nedává dostatečně dobrý smysl. Chatrné motivace hlavního hrdiny budí pousmání, na Horváthův věčně arogantní výraz si nelze zvyknout a žádná z postav nemá uvěřitelný rozměr. Absolutnímu zlu tehdejší doby je věnován jen okrajový prostor, většinou je na scéně interiér nóbl restaurace, bytu či klábosení za různých meteorologických změn - jednou je hezky, jindy zuří bouřka. Nulová celistvost snímku má za následek nudnou dějovou progresivitu. Něco dramaticky vyhroceného se sloučí do závěrečné půlhodiny. Kola aut se projedou po Vančíkové, Vášáryová sehraje nejtrapnější roli své kariéry, Horváth prozřel pozdě, ačkoliv neprokázal absolutně nic, co by s prozřením a úlevě svědomí mělo souviset, a všichni slovenští herci svorně mluví česky s roztomilým přízvukem a důrazem kladeným na perfektní výslovnost "ř", zvláště Horváth by v tomto směru od Šmoldase sklidil pochvalu. Film je vskutku příšerný, nezáživný až nechtěně směšný, dialogově i obrazově, vyzdvihl bych jen solidní výpravu a jakousi nebývalou snahu o modernější přístup k dané látce, která netradičně koketuje s psychologickým rozměrem. Nepovedený a právem zapomenutý art film. 3/10 ()
Škrípal som zubami celý čas kôli Emilovi. Kňažko čo tam zahral teraz predvádza v Slovenskej politike, dokonca aj tá zbraň v ruke. Postrelil zlodeja, ale už na úteku. Tak teraz tu máme nový fenomén " Prásknuť niekoho na Kňazka".Ale odosobnil som sa a za predlohu, vystihnutie doby a Pána herca Brhobohatého si to 4* zasúži. ()
Galerie (1)
Zajímavosti (1)
- Filmovanie prebiehalo v Trutnove. (dyfur)
Reklama