Režie:
Rainer Werner FassbinderScénář:
Rainer Werner FassbinderKamera:
Dietrich LohmannHudba:
Peer RabenHrají:
Karl Scheydt, Elga Sorbas, Jan George, Margarethe von Trotta, Hark Bohm, Ulli Lommel, Ingrid Caven, Rainer Werner Fassbinder, Marquard Bohm, Kurt Raab (více)Obsahy(1)
Gangsterka Rainera Wernera Fassbindera ve stylu film noir. Po službě ve Vietnamu se Němec Richard von Rezzori (Karl Scheydt), teď naturalizovaný americký občan, vrací do svého rodného Mnichova, kde zanechal matku a bratra, s nimiž nemá žádné vazby. Třem mnichovským policistům je vyčítáno, že mají slabé výsledky v objasňování trestné činnosti. Rozhodnou se proto "zlepšit" svou kriminální statistiku a naverbovat Richarda jako nájemného vraha. (ilclassico)
(více)Recenze (10)
Typický americký noir je s Fassbinderovou tvorbou neslučitelný žánr, na rozdíl od kosmopolitně zapadajících gangsterek, které režisér u sebe zvládl (Liebe ist Kälter als der Tod, Götter der Pest). Dva hlavní kameny úrazu Amerického vojáka jsou: už od prvního filmu Fassbindera zajímaly postavy a mezilidské vztahy tak, že prakticky pouze na nich budoval filmy - americký noir chce děj a pokud možno, tak hustý. Ne, že jediná zajímavá scéna (ta finální) vůbec neodpovídá noiru, ale typický Fassbinderovský psychostudii, která je však potlačena opět na úkor noiru (jehož děj je navíc moc jednoduchý). A zadruhé, všechny postavy amerického noiru tady působí jako šašci. "Richard" jako typický američan, co snídá steak s kečupem a v kuse do sebe otáčí Ballantine's, dostává v německých ulicích úplně nový rozměr směšnosti. Německo takový postavy nechce, akort potom, co ho Fassbinder ve svých filmech vykreslí jako špinavé vězení. I stopáž (76,77) je děsně nucená, ale rozumim, že Fassbinder jakožto milovník noirů a hlavně Walsche, takovej film natočil chtěl (už jen to množství odkazů!). 1,5*. ()
Jako obvykle by jednotlivé záběry obstály coby samostatné fotografie. Fassbinder navíc skvěle vypráví příběh, stále mlží a nechává diváka v napětí. Dokonalé spojení hudby a černobílého vizuálu není u Fassbindera ničím ohromujícím, ale samotný námět ano. Fassbinder má umístění jednotlivých postav promyšlené do posledního detailu. Jak hluboko lze ještě klesnout? Na to se můžeme ptát při sledování balící si ženy barmana, neboť jejich byt je v suterénu. Ve filmu je spousta dalších detailů, kterými Fassbinder pomáhá svým divákům lépe pochopit motivaci jednotlivých postav. A závěrečná scéna je naprosto dech vyrážející svou dokonalostí. Celý snímek je jasným inspirátorem budoucího stylu Quentina Tarantina, jen se zbytečně netopí v potocích krve. Fassbinder nechává kameru diskrétně pootočit se od míst, kde krev očekáváme. I v závěrečné scéně, v níž zobrazuje kopulační pohyby bratrů, je stále svým způsobem cudný, i když diváka nenechává na pochybách, že vidí opravdovou lásku, nejen tu bratrskou. Skutečně velcí režiséři dokáží natočit i takovéto scény, aniž by vyzněly ordinérně. Fassbinder ji dokonce natočil tak, že se stala velkým uměleckým zážitkem. ()
Noir podle Fassbindera. Tak by se dal v jedné větě popsat Americký voják. Relativně krátký film na mě působil jako taková vtipně a mile udělaná jednohubka. Fassbinder v ní noir sice přímo neparoduje, ale občas po divákovi jakoby pomrkává a svůj příběh vytváří nejspíš podle toho, jak noir chápe on, co mu na něm přijde nejcharakterističtější a nejzajímavější. Poctivě si v mizanscéně hraje se stíny i s kontrastem bílé a černé, jeho hrdinové nosí obligátní klobouky, kouří cigarety, oblek a dlouho nepřemýšlí než vystřelí. Odkaz amerických noirovek není v Amerického vojákovi zpracován tak důmyslně a vtipně jako v jiných filmech tohoto typu, ale zvláštní je na něm právě ta nepopsatelná osobitost, kterou mu Fassbinder dokázal vdechnout. ()
Fassbinder natočil (dejme tou téměř) všechny své filmy s vysokou uměleckou vytříbeností, bez ohledu na žánr či cokoli jiného. I tato primitivní gangsterka je vysoko nad obzorem Tarantina či většiny filmů noir. Navíc mě tu hodně zaujala "promluva", způsob řeči a stavba jazyka. Pokud - a já si myslím, že ano - se mluveného jazyka používá v polopřímé řeči a jako performativní nástroj (co nejjednodušší jazyk pokynů a příkazů), jak tvrdí filosof Deleuze, pak tento film je vzorový příklad jeho užití. ()
Za pěknou černobílou kamerou a vizuálními výpůjčkami z různých oblíbených filmů Fassbindera se skrývá příšerná nuda, která je typická pro jeho "gangsterské" filmy z raného období. Po přetáčkách a přeobsazení zbyl nic moc příběh, ze kterého si zřejmě budu pamatovat jen WTF závěrečnou scénu, kde se postava Kurta Raaba válí poměrně příliš dlouho po svém bratrovi. ()
Galerie (38)
Photo © Antiteater

Zajímavosti (9)
- Části nepoužitých erotických scén natočených s původním obsazením Guntherem Kaufmannem a Hannou Schygulla jsou k vidění v dokumentu Fassbinder (2015). (BoredSeal)
- Píseň "So Much Tenderness", která ve filmu zazní celá až na konci, složil Peer Raben, slova napsal Fassbinder a nazpíval ji Günther Kaufmann, který později hrál v mnoha Fassbinderových filmech. (ČSFD)
- Problémy při natáčení zachycuje dokument Fassbinder produziert: Film Nr. 8 (1970), který natočil jeden z nejčastějších režisérových kameramanů Michael Ballhaus. (BoredSeal)
Reklama