Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dokumentárně dramatická koláž natočená na motivy skutečného příběhu Harveyho Pekara ukazuje obyčejného muže, který celý život vykonával nudnou práci - byl úředníkem v nemocnici. Díky svému autobiografickému komiksu se však stal legendou. Drama z produkce HBO Můj svět odhaluje život a názory Harveyho Pekara, nemocničního úředníka, intelektuála z nižší třídy, posedlého sběratele a tvůrce autobiografického komiksu American Splendor. Toto jeho dílo zobrazuje dvě desetiletí a dokumentuje Harveyho všední trápení, náhodné zkušenosti a kulturní radosti, jež ho provázely každým dnem jeho existence v rodném Clevelandu. Můj svět je pravdivá sága o obyčejném muži, který prostřednictvím svých komiksů našel lásku, rodinu i svůj tvůrčí talent. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (74)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Perfektní polo-hraný dokument o komiksovém scenáristovi Harvey Pekarovi, který v Americe proslul svými komiksy American Splendor. Je jen logické, že film nese stejné jméno, protože je to prostě další dílo popisující Pekarův život. Film je dost zábavný, hlavní hrdina je morous, který si diváky snadno získá. Paul Giamatti v hlavní roli je dokonalý. Dokonce Pekara lehce připomíná, ale zase ne moc:) To naštěstí nevadí. Film má dost zvláštní a ojedinělou formu, která k tomu ale skvěle sedne. Používá různé originální prvky, komiksovou stylizaci, jako například že nejrůznější časové údaje (Potom; Druhý den...) vkládá do roku filmového obrazu jako nápisy v komiksu, atd... Mimochodem o prvním ilustrátorovi Pekarových scénářů, Robertu Crumbovi, byl natočen dokument Crumb (1994), ke kterému ale neseženete titulky. Ohedně komiksové předlohy: Stačí podívat se na tento film a máte jasno. První čísla vycházela od roku 1976 v Pekarově vlastním nákladu jednou za rok. V roce 1993 začal komiks vydávat Dark Horse a v letech 2006-2008 vydávalo tyto komiksy nakladatelství DC měsíčně. ()

belldandy 

všechny recenze uživatele

Harvey Pekar vede obyčejný a přesto zajímavý život. Svůj looservský osud se totiž rozhodl vložit do komiksového scénáře. Byl to nápad trochu exhibicionistický, ale zároveň dostatečně originální, aby se mu podařilo získat pro něj vydavatele. Všechny životní peripetie tohoto věčného smolaře a misantropa se od té doby odbývaly za dodatečné účasti čtenářů jeho komiksu. Pod jejich dohledem se Harvey seznamoval s Joyce Brabner, svou druhou ženou (Jejich první setkání skončilo scénou zvracení na záchodě a následným prohlášením Joyce: „Vynecháme námluvy a rovnou se vezmeme.). Pod jejich dohledem překonával manželské krize i urovnával vztah se svým přítelem nerdem Daniellem Batonem a nakonec i prodělával léčbu rakoviny. Film American Splendor není nic jiného než adaptací Harveyho komiksu. V záplavě všech komiksových adaptací ze života superhrdinů, jde však zřetelně o něco jiného. Nejen proto, že nám film nabízí pohled na odvrácenou stranu amerického života, ale také proto, že režiséři Shari Springer Berman a Robert Pulcini se svého tématu chopili netradičně a postmoderně. A tak mimo herců představujících Harveyho, Joyce a Daniella vidíme ve filmu i jejich skutečné životní předvzory, kterak děj různě komentují. Příběh se zaplétá sám do sebe, když hrdinové prožité scény znovu sledují napřed v komiksu a pak na divadelním jevišti. Film se nám otevřeně představuje jen jako čtvrtá verze původní události a svoji fiktivnost tak nezastírá, ale naopak hrdě odhaluje. Jeho originalita je tak výrazná, že to nemohou zkazit ani viditelně malé náklady a tak trochu televizní formát. Bohužel jediné ocenění, jež se tomuto filmu, pokud vím, dostalo, je cena Sundance festivalu z roku 2003. Lze pochybovat, že se kdy bude zdát některému českému producentovi dostatečně divácký, aby ho přivedl do Čech. Je to škoda, ale ještě větší škoda možná je, že český čtenář nemá příležitost seznámit s původním komiksem. ()

Reklama

Adrian 

všechny recenze uživatele

Komiksový film o komiksoch avšak úplne inak ako všetky doterajšie komiksové adaptácie. Zároveň pre mňa aj jeden z najlepších a najoriginálnejších príbehov aké som mal možnosť vidieť. Spôsob, akým tento film prevracia naruby nielen pravidlá a poetiku komiksových políčok, ale zároveň aj médiami a hollywoodskou mainstreamovou produkciou masírovanú predstavu o americkom sne a ideálnom spôsobe života je miestami tak presvedčívý, až ma desil. Najsilnejší je práve v momentoch, kedy som sa pristihol, že nepríjemnú situáciu odohrávajúcu sa vo filme by som rád transformoval na spomínané zažité a bezpečné vysnívané škatuľky happy-cukríkových nereálností - vtedy mi ukázal ako sám miestami až strojovo príjmam za samozrejmé tieto zažité konvencie. K tomu si pridajte perkfektný výkon Paula Giamattiho v úlohe Harveyho Pekara, dokonale hravú formu smerom ku komiksovej štylizácii a skvelý, pohodový soundtrack. Výsledok vás nemôže sklamať. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Svět komiksu nezahrnuje jen ty obecně známé postavy a symboly popkultury, jako jsou superhrdinové v podání Batmana, Spidermana nebo Supermana. Podobné tituly sice na objem jednoznačně vítězí, ale téměř od počátku existoval proud alternativního komiksu, který chtěl reflektovat skutečný svět a jeho skutečné problémy a představoval nekomerční, ale o to zajímavější část malonákladové komiksové produkce. Jedním z hrdinů a symbolů téhle nezávislé tvorby je právě chlápek jménem Harvey Pekar, který je všechno, jenom ne idolem žen a superhrdinou. Místo s padouchy a nestvůrami bojuje se svými mindráky, pohodlností, smůlou a bohužel také s rakovinou. Film se odehrává v tragikomické poloze a má autobiografické rysy, protože v něm autor scénáře popisuje vlastně své životní osudy. Jen málokdy můžu říct, že bych měl takový pocit sounáležitosti s filmovým hrdinou, protože už jen vstup do jeho pracovny ve mě vzbuzuje pocit malého vítězství, že je na téhle planetě aspoň jeden člověk, který je větší bordelář než já. Můj svět je malý film, který nenabízí šokující zvraty a bombastické efekty, ale je hluboce lidský a sympatický. Celkový dojem: 75 %. ()

HareS 

všechny recenze uživatele

Hoci American Splendor predstavuje film natočený podľa komiksu, v prvom rade ide o čosi iné, a totiž o jeden z mála filmov, ktorého forma je plne súvsťažná s formou komiksovej predlohy. Harvey Pekar, osobne sa vo filme vyskytujúci, hneď úvodom upozorní divákov, že v prípade hlavného hrdinu nepôjde o žiadneho superhrdinu, akoby si tým potreboval utvrdiť a postaviť sa do protipólu voči komiksu takému, aký ho má zadefinovaný najväčšia časť ľudí. Film pracuje s intertextualitou ako výrazivom postmoderny na veľmi podstatnej úrovni. Má dve príbehové línie, jedna sa venuje Harveymu Pekarovi, hranému, v podaní Paula Giamattiho, tá druhá je zameraná na samotného autora, odohráva sa akoby v zákulisí, je dokumentárna. Pekar tu glosuje samého seba, je vševediacim rozprávačom filmu, pretože rozpráva o sebe samom, dokumentárne a hrané pasáže sa dopĺňajú a vytvárajú jeden celok. To, čo Pekar povie do kamery, utvrdzujúc tým v divákovi jednu z identifikačných čŕt postmoderny, scudzujúci efekt, to sa v nasledujúcich minútach odohrá v hranej podobe. Štylizácia do komiksovej podoby je zrejmá hneď počas úvodných titulkov, kde nám tvorcovia predostierajú vzájomný vzťah dvoch umeleckých druhov, komiksu a filmu, veľmi originálnym spôsobom, v ktorom len potvrdzujú tvrdenie, že jeden komiksový panel je ekvivalentom jedného filmového záberu, a tento fakt vysvetľujú na príklade, kedy je kamera v detailoch zameraná na jednotlivé statické panely komiksu, ktoré sú vo filme v dĺžke trvania jedného záberu na chvíľu rozpohybované. Rámček, ako ďalší štylistický prvok komiksu, je vo filme prítomný celé jeho trvanie, je použitý hlavne na začiatku takmer každej kapitoly, nazvyme si to tak, ak tou kapitolou myslíme jednotlivé hrané sekvencie, ktoré sú niekedy prekladané dokumentárnymi. Uvádza nám rok odohrávania sa tej-ktorej kapitoly, prípadne rozprávačsky ozrejmuje čosi dôležité. Štylizácia je dotiahnutá do dokonalosti v scéne, v ktorej sa živá postava hraného Harveyho Pekara pohybuje v kreslených paneloch komiksu. 90% ()

Galerie (36)

Reklama

Reklama