Režie:
Quentin TarantinoScénář:
Quentin TarantinoKamera:
Andrzej SekulaHrají:
Harvey Keitel, Tim Roth, Michael Madsen, Chris Penn, Steve Buscemi, Lawrence Tierney, Randy Brooks, Kirk Baltz, Edward Bunker, Quentin Tarantino, David Steen (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Mafián Joe najme na vyloupení klenotnictví partu gangsterů, kteří se vzájemně neznají a oslovují se smyšlenými jmény. Akci však zmaří policie a lupičům nezbývá než uprchnout a ukrýt se ve starém skladišti. Pan Oranžový je postřelen a pan Bílý se ho pokouší udržet naživu, dokud nedorazí pomoc. Napětí ve skladu však narůstá, protože policie je jim v patách a pan Růžový je přesvědčen, že šlo o past – někdo z nich musí být zrádce. Každý má ovšem vlastní verzi toho, co se stalo. Jak dlouho bude trvat, než vytáhnou pistole a drama se změní v masakr? (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 404)
Gauneři, Tarantinovo slavný celovečerní debut, nezapřou originální, byť poněkud úchylnou obsesi svého stvořitele (scénář, režie i jedna z rolí) světem brakových románů, béčkových gangsterek a vůbec tímhle zvláštním subžánrem americké kinematografie. Brak (anglicky pulp) tu dostává nový rozměr - Tarantino ho povyšuje na zábavu širokých vrstev mainstreamového publika (k absolutní dokonalosti to dotáhl samozřejmě až svým následujícím filmem, který o tom vypovídá již svým názvem - Pulp Fiction). Vtip je v tom, že ačkoliv ,,šílený samouk z videopůjčovny" adoruje fenomén béčkového filmu, o béčkový film se ve své podstatě nejedná - Tarantino provádí skvělý a promyšlený casting, dokonce se dá říci, že má film napěchovaný hvězdami (i když spíše amerického nezávislého filmu), i přes přemíru krvavosti nikdy nesklouzne k přímému zobrazení skutečně drastické scény (atribut drastičnosti je posunut do jazykové roviny, která skutečně stojí za to...míra vulgarity je skutečně abnormální) - např. řezání ucha sleduje kamera natočena mimo epicentrum scény atd., už ve fázi scénáře je geniálně postižen trend verbální podstaty takového filmu - správný ,,drsňák" totiž spíše než zabíjí na potkání hlavně vypouští ultrastylové ,,hlášky, což scénárista Tarantino umí skutečně mistrovsky (a zabíjení má i morální podtext - být ,,gaunerem" se alespoň v tomhle filmu nevyplácí). Nelze nezmínit ani postmoderně řešené rozbití klasické stavby filmového vyprávění, což k dokonalosti dotáhl opět ve svém následujícím filmu, členěném do nelineárně řazených kapitol. Je divné psát o Gaunerech ve smyslu, že jsou zábavní, ale to je vlastně práce Quentina Tarantina - oprášil zašlou slávu tohoto žánru a otevřel ho i většinovému divákovi. Podobné filmy: Pulp Fiction: Historky z podsvětí ()
Quentin Tarantino je jedním z mých oblíbených režisérů, na Pulp Fiction ulítávám, takže byla jen otázkou času, kdy konečně shlédnu jeho debut - Reservoir Dogs. Pravda, Quentinova genialita se zde neprojevuje ještě tak silně jako v pozdějších snímcích, ale přesto je tento film skvělou, drsnou a zábavnou podívanou. Gauneři jsou samozřejmě hodně ukecaní, nicméně Tarantinovy dialogy se dají poslouchat zas a znova, ačkoli taková dobrá půlka odkazů z nich mi mohla uniknout. 80% ()
Upřímně je mi úplně jedno co víš nebo nevíš, ale mučit tě budu stejně...Je to pro mě zábava mučit poldu. Nemůžu si pomoct, ale ať to beru odkudkoliv zůstává pro mě tahle nekompromisní krvavá a nahláškovaná Tarantinovská prvotina bez pochyby jeho nejlepším filmem a je dalším důkazem, že v prosté jednoduchosti je skryta největší genialita. Neuvěřitelný gangsterský výkony (především Madsen) Neuvěřitelná mluva (sjíždím pouze verzi z původním cz vhs dabingem) a především čirá radost z filmařiny a snímek natočený bez sebemenších skrupulí. Úplně totálně bezchybný to sice asi není, ale i tak si to tu plnou palbu zaslouží.95% ()
Asi vůbec nejčistší esence "tarantinismu"... Mafiáni v oblecích, bavící se o nejobyčejnějších věcech co možná nejsprostším jazykem, stará zápletka oživená nechronologickou narací, zajímavé postavy, výborní herci a špičkové dialogy. Takový je zkrátka Tarantino, čerpající tématicky ze všech možných i nemožných pramenů popkultury. Gauneři jsou syrovější a ucelenější než Pulp fiction, který jde víceméně brát jako několik jen náhodou se protínajících příběhů. Ve většině ostatních věcí jsou hodně podobní jako Tarantinův slavnější kousek, schází jim však něco... nějaké fluidum dokonalosti, kterým (alespoň pro mě) oplývají legendární Historky. Michael Madsen je opravdu nezapomenultený, Steve Buscemi trochu připomíná svého zabijáka z Farga. Celkově výborný film, který by byl za čtyři, ovšem poprvé v plné síle ukázal, co se scénářem a herci umí Tarantino, za to dávám i tu slabší pátou hvězdu, i když... Necelých 90% ()
Superskvělý a brutálně krvavý film. Mohl být i lepší, to určitě, ale i tak je to nářez. S Pulp Fiction se to nedá moc srovnávat, tyto filmy, ač oba skvělé, jsou podle mě příliš rozdílné. Největší Gauner je samozřejmě famózní Steve Buscemi, bez něj by byl film poloviční:) PS: Jeden z nejlepších filmových konců, co jsem kdy v životě viděl. Fakt bych nevěřil, že někdo něco takového natočí! ()
Galerie (119)
Zajímavosti (148)
- Jediná příprava Tima Rotha na roli pana Oranžového spočívala ve sledování kresleného seriálu Clutch Cargo (od r. 1959). Herci ho pouštěl sám Quentin Tarantino. (SallyZen)
- Ve filmu se poprvé objevuje Tarantinův oblíbený záběr pořízený z kufru auta. Stejné nebo podobné momentky se objevují i v dalších filmech jako Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994), Od soumraku do úsvitu (1996), Jackie Brown (1997), Kill Bill (2003), Grindhouse: Auto zabiják (2007) a Hanebný pancharti (2009). (Scelleton)
- Během promítání filmu na mezinárodním filmovém festivalu v katalánském Sitgesu odešlo ze sálu patnáct lidí, mezi nimi také král hororu Wes Craven a mistr zvláštních efektů Rick Baker. Později se Rick s Quentinem Tarantinem osobně setkal a poskytl mu vysvětlení: „Odešel jsem, ale chci, abys to bral jako pochvalu. Oba se pohybujeme ve světě fantazie. Ty jsi tam neměl upíry a vlkodlaky jako já, ale opravdové násilí - a s tím se nedokážu srovnat.“ (SallyZen)
Reklama