Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
František UldrichHudba:
Karel SvobodaHrají:
Vladimír Menšík, Jiří Sovák, Iva Janžurová, Michal Kocourek, Ondřej Hach, František Filipovský, Ivana Maříková, Petr Přívozník, Stella Zázvorková (více)Obsahy(1)
Hrdiny bláznivé komedie plné krkolomných absurdních zápletek, záměn, zmatků a rozuzlení jsou meloucháři Jarda Zemánek a Franta Liška, kterým nic není svaté. Sotva se dostanou z vězení, kde se ocitli kvůli nepodařené krádeži lihu, už jedou v další levotě. Oba výtečníky si totiž najme majitel kosmetického salónu Netušil, spolčený s docentem Mlejnkem z výzkumného ústavu, kde právě vynalezli přístroj k regeneraci starých dojnic. Netušil chce získat přesnou kopii přístroje, která má bohatým paničkám vracet ztracené mládí. Má to ale háček. Kdo chce léčebnou kúru podstoupit, nesmí v kritické době jíst špenát, který účinky přístroje znásobuje… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (359)
"Baryku, fuj! Kolikrát ti mám říkat, že krást se nemá!" Tradičně znamenitý scénář Miloše Macourka, psaný tradičně na míru konkrétním hercům. Bohužel - tahle crazy komedie značně vázne v režii. Václav Vorlíček byl v té době hodně vytížený a na filmu je to bohužel znát. Ale to je relativní - jiní režiséři by radostí skákali metr vysoko, kdyby se jim něco podařilo natočit takhle - jen tvrdím, že Vorlíček je schopen mnohem lepšího výkonu. Ale buď jak buď - Iva Janžurová je ve své dvojroli skvělá. ()
Komedie je to skvělá - na jednu stranu vychází z oblíbené prvorepublikové zápletky záměny postav, na stranu druhou do toho šlape stejně vehementně jako francouzské crazykomedie sedmdesátých let... no a na straně třetí to má typicky macourkovský sci-fi rukopis s takovým příběhem, jehož akumulátorem je prvek z běžného života (Jak utopit dr. Mráčka = tlačenka, zde je to špenát). Filmu velmi pomáhá hudební podkres, vynalézavá kamera a užití postsynchronů k dětským hercům. S průběhem stopáže ale tenhle mišmaš ztrácí na sofistikovanosti a nebýt špičkových hereckých výkonů by řada pronášených hlášek možná vůbec nevynikla, ba nikdy nezlidověla... anebo by se možná na film nedalo dívat vůbec - k čemuž by zcela jistě došlo tehdy, kdyby se tento typ scénáře natočil jindy než za normalizace. Film tedy rozhodně vítězí díky hvězdnému castingu, avšak i nepříliš kritický divák by dokázal seznat, že vlastně sleduje v jádru úplnou kravinu (myšleno v dobrém, mám film rád!). 70%. ()
Což takhle dát si najlepšiu českú crazy komédiu znova (po desiaty krát) v televízii znova? Prečo nie. Jej vtipy sú nesmrteľné, zápletka uletená viac, ako hocičo od Pytónov a komediálny výkon Ivy Janžurovej je na Oscara. Prevtelenie vždy ponúka nekonečné komediálne možnosti a táto komédia ich využila asi najlepšie, ako som mal doteraz možnosť vidieť, vrátane všetkých podobných amerických komédií. Za najlepšiu českú crazy komédiu je všeobecne považovaná Pane vy jste vdova, u mňa o chlp víťazí Špenát. ()
Ďalšia zo série science fiction českej vlny sedemdesiatych rokov, ktoré síce oplývajú nápadmi a originalitou, ale ich realizácia však postráda komplexnosť. Napriek veškerej naivite vyznieva milo, sviežo a úsmevne. Bohužiaľ len úsmevne, žiadne vodopády smiechu sa nekonajú, dej však plynie pomerne plynule a vďaka pohodovým hercom sa na to príjemne pozerá. 65%. ()
Velmi nápaditá komedie už sice není nejmladší, ale stále srší dynamikou a režisér Vorlíček byl tenkrát ve velké formě. Stejně tak i herci. Vedle již tradičně skvělého dua Menšík/Sovák, tady září i dva nepřehlédnutelní dětští herci, z nichž Michal Kocourek je asi největším vrcholem této bláznivé komedie. Skrytá reklama na špenát může i někomu vadit. 80% ()
Galerie (15)
Zajímavosti (29)
- Po zásahu cenzorov, hlavne Ludvíka Tomana, muselo byť z filmu vystrihnutých skoro 7 minút. (Raccoon.city)
- V rozhovoru Iva Janžurová uvedla, že inspiraci pro Marcelku čerpala od svých dcer, které byly v době natáčení batolaty. (valinka)
- Automatické dveře hotelu, kam se přichází ubytovat doña Isabela (Stella Zázvorková), nemohly být nikdy „opraveny,“ resp. znovu uvedeny do chodu tím, že portýr mával před fotobuňkou rukou v okamžiku, kdy v dráze mezi vysílačem a přijímačem stojí nějaká osoba, v tomto případě doña Isabela. Osoba uvězněná dveřmi jako Isabela, navíc v sukni, zakrývá spolehlivě paprsek mezi vysílačem a přijímačem fotobuňky a jakékoliv dodatečné přerušování signálu máváním nemá smysl. Správně tedy měly dveře zůstat otevřeny po celou dobu, co Isabela svým tělem či sukní přerušuje paprsek. Pokud by došlo k poruše, měl portýr stisknout tlačítko nouzového otevření a ne hloupě a nelogicky mávat před už zakrytou fotobuňkou rukou. (pjotri)
Reklama