Kamera:
Erik VallstenVOD (2)
Obsahy(1)
V roce 1970 procestoval filmař Luchino Visconti Evropu hledaje dokonalého chlapce, který by zosobnil absolutní krásu v jeho filmové adaptaci románu Thomase Manna Smrt v Benátkách. Ve Stockholmu objevil Björna Andrésena, stydlivého 15letého teenagera, kterému přes noc získal mezinárodní slávu, díky čemuž strávil krátkou, ale intenzivní část svého bouřlivého mládí mezi Lidem v Benátkách, Londýnem, filmovým festivalem v Cannes a vzdáleným Japonskem. Padesát let po premiéře filmu Smrt v Benátkách nás Björn vezme na pozoruhodnou cestu složenou z osobních vzpomínek, historie kinematografie, slávy a tragických událostí, která by pro něj mohla být posledním pokusem vrátit svůj život do starých kolejí. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (14)
Jedná se o citlivě pojatý dokument, který poutavě přibližuje smutný životní osud Björna Andrésena. Je v podstatě důkazem toho, že krása a sláva není synonymem lidského štěstí, ba právě naopak. Tvůrcům se povedlo proniknout do bolavé duše muže, jenž nikdy zcela nedospěl. Celý ten příběh na mě velice silně zapůsobil. Musím také pochválit hudební doprovod, který nenásilně podtrhuje dojemné vyznění filmu. (80%) ()
Až jsem byl překvapený jak mě dokument ve zasáhl a dostal se mi pod kůži. Paradoxně samotnému natáčení a následné mediální masáži se film ve výsledku věnuje jen okrajově a opravdovou náplní se stane sonda do duše stárnoucího muže, který se dívá zpět na svůj život a čelí své minulosti. Děj je tak členěn na úseky odhalující různé aspekty jeho života a film k tomu prostřihává mezi 'nejkrásnějším chlapcem na světě' a samotářským starcem. Jednotlivé části však nejsou nijak spojeny a často na sebe nenavazují (ani chronologií si nemůžu být úplně jistý). Co tak zbývá jsou různé fragmenty, některé zajímavější, jiné méně, které úplně nedostávají názvu filmu (samotnému 'chlapci' jsou vyčleněny zhruba dvě nebo tři kapitoly). Pokud podle toho upravíte svá očekáváním, čeká na vás pak nesmírně silný zážitek, který je vtahující a velice dobře nasnímaný. ()
,,BOL SOM SEXUÁLNY OBJEKT." __ O dokumente som sa dozvedel absolútne náhodne z reportáže v správach. Najväčšmi navnadený som bol pritom, že toho mĺkveho, záhadného chlapca zo Smrti v Benátkach budem konečne počuť rozprávať. Osobne ma viacej zaujímala jeho popularita v čase uvedenia filmu, pretože pri ukazovaní neskorších (pomerne bežných) životných peripetií, sa mi dokument javil miestami zdĺhavý. Veľmi rád som ho videl v artovej atmosfére. (Pistoriho palác, SCANDI 26. 1. ´22; 31. hodnotenie, 2. komentár k filmu) ()
V celovečernom dokumente - Najkrajší chlapec na svete - prechádza režisér v roku 1970 školami , stretáva a rozpráva sa so stovkami chlapcov po celej Európe a hľadá - svoju predstavu románovej chlapčenskej krásy - pre kľúčovú postavu pripravovaného filmu. Prirodzenosť a dokonalú krásu nakoniec najde vo Švédsku. Pri uvedení filmu na festivale v Benátkach zažiari neznámy pätnásťročný Bjorn Andrésen ako jasná hviezda na nebi a svojou plachou krásou oslní svet. ()
Portrét Björna Andrésena, nejkrásnějšího chlapce na světě, chlapce, jemuž život zničil film Luchina Viscontiho Smrt v Benátkách (který i do nynějších dnů zůstává jedním z nepřekonatelných snímků svého žánru), chlapce, který je živým důkazem toho, že krása a sláva není tím, co člověku (a ještě k tomu malému chlapci) přinese štěstí do života.Nejkrásnější chlapec na světě je velmi citlivým dokumentárním portrétem, který v sobě nese veškerou bolest hlavního protagonisty, ale i pocity štěstěny. Společné s ním odhalujeme jeho minulost a současné žití. Jsme svědky dojemných odhalení, nečekaných krizí, ale i prozření.Tento snímek je především filmem, který se může pyšnit grandiózní filmařinou, kterou lze dvojslovně nazvat jako naprostou obrazovou odyseou, jež dokonale pracuje s archivními nahrávkami, které efektivně využívá v kombinaci s voiceovery, a ve výsledku tak vytváří velmi kompaktní a procítěné dokumentární dílo, které svým narativním stylem upoutá každého diváka (i takového, který se nepovažuje za fandu dokumentárních filmů). Vše doprovází ladná ambientní (místy i velmi emotivní) hudba, která přidává obrovskou sílu a dokonale propojuje vizuálno s narativem.Tento portrét funguje jako jakási forma meditace, jako jakési pásmo vypravěče. Obraz a zvuk se dokonale kloubí do sebe tak, že nejste schopni odpoutat zrak od všech nádherných obrazů, jež se před vámi otevírají a zase zavírají. Na konci vás čeká překrásné sbohem, které je i přes veškerou svou bolest nádherným zakončením celé této devadesáti minutové cesty na místo, které stálo za tou ohromnou bolestí, kterou si Nejkrásnější chlapec na světě musel projít. Vynikající dokumentární portrét! ()
Reklama