VOD (1)
Obsahy(1)
Po celosvětovém úspěchu filmu S láskou Vincent se tentokrát dvojice režisérů DK Welchman a Hugh Welchman zaměřila na jedno z nejvýznamnějších děl polské literatury „Sedláci“. Román, za nějž jeho autor W. S. Reymont získal Nobelovu cenu. Ústřední postavou příběhu je krásná Jagna, nemajetná dívka, do které se zamiluje starý a bohatý sedlák Boryna. Přes protesty své rodiny se s ní ožení. Jagna však čelí rozhodnutí, zda je pro ni důležitější spokojený život v blahobytu nebo láska k Antkovi, synovi sedláka Boryny. Bohužel v zemi tradic se lásce nepřeje. Režiséři se ve filmu vrací k polským kořenům a román Władysława Reymonta prezentují široké veřejnosti za pomoci techniky animované malby, která si již díky filmu nominovaném na Oscara S láskou Vincent získala srdce sta tisíců fanoušků po celém světě. V Jagně se nevěnovali pouze samotnému románu, ale interpretovali do něj též obrazy významných představitelů hnutí Mladé Polsko, jako je Józef Chełmoński, Ferdynand Ruszczyc nebo Leon Wyczółkowski. Jak sami říkají, byla to pro ně další objevitelská cesta, jež jim umožnila hlouběji proniknout do emocionálních možností a estetické krásy, kterou může animace v podobě speciální olejomalby přinést do filmového vyprávění. (Bohemia MP)
(více)Videa (2)
Recenze (65)
„BŮH TĚ NESTVOŘIL KVŮLI CHUDOBĚ…“ Tak jsem si řekl, že jsem dlouho neartoval (ty vole, žádný prasárny… prostě jen trochu zabřednout do toho světa umění…). No a zjistil jsem, že tyhle vesnický romány, nejsou pro mě. Příběh připomíná starý filmy pro pamětníky, jen tady jsou zvyky a obyčeje polský vesnice. Taky ta animace mě moc nebere (přestože plátno bylo velký…), ale souhlas, je to zase něco jinýho. Příběhu i všemu okolo rozumím, ale já na tyhle trojúhelníky a jejich logický (?) zakončení prostě nejsu. A chybí mě tady ta poslední část, kdy se Jagna vrací, bere vidle… ale to už by byl jinej biják! /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Předlohou pro film byla čtyřdílná epopej SEDLÁCI, kterou napsal Władysław Stanisław Reymont v letech 1926 a 1929. 2.) Film vznikal technikou malované animace 5 let. Více než 100 malířů malovalo podle filmových záběrů olejomalby, které pak „dokončili“ animátoři. 3.) Thx za titule „kubina28“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Člověčinka z vísky, kde krása jest prokletím, které odhaluje pravou náturu povah jednotlivců i společnosti. V podstatě takový Mrštíkovic Rok na vsi jdoucí však až na samou dřeň postav, tradic, době, vesnice. Vizuál dechberoucí a po celou stopáž se (pro mě překvapivě) nepřejí. Speciálně pak ve spojení s Rostkowskiho uhrančivým "folkově-horrorovým" podkresem. K tomu strhující výkony i průběh tradičního dramatu. Takto se adaptují více než sto let staré literární klasiky pro současného diváka. Není cílem být doslovným přepisem, je cílem zachytit ducha a sdělení filmovým jazykem. Máločemu se to podařilo v posledních letech tak působivým a strhujícím způsobem. ()
Jagna na vás bude působit dvojmo, svým příběhem a vizuální stránkou. Obojí je natolik silné, sugestivní a nadčasové, že to z Jagny dělá jeden z nejvíce emocí vyvolávajících snímků vůbec. Všechno tady dokonale funguje včetně neskutečné atmosféry, charakterů postav (neuvěřitelná mimika), hudby, nadčasovosti navzdory tradicím. Za mě nejlepší film roku. 100% ()
"Láska prichádza a odchádza, pozemky ostanú." Animovaný, resp. olejomaľbový remake poľskej klasiky The Peasants z roku 1973, ktorá je mne absolútne neznáma, takže nemôžem porovnávať. V prípade tejto verzie z roku 2023 sa však opäť jedná o vynimočný kúsok, kde režíjne duo Welchmanových kombinuje podobne ako v Loving Vincent živých hercov s olejomaľbou a výsledokom je nielen originálny animovaný film, ale celkový priam fantastický audio-vizuálny zážitok, kde sa režiséri vyhrali s každou sekundou záberu a navyše to podporili famóznou hudbou, ktorá predstavuje tradičné poľské ľudovky v modernej podobe. Wow! Žasol som aj ja a to sa inak nepovažujem vôbec za priaznivca folklóru. Bol by to však len polovičný produkt nebyť veľkolepého vidieckeho melodramatického príbehu, neraz nežného, no čím bližšie k záveru tým krutejšieho, ale dokonale odzrkadľujúceho ako danú dobu a sedliakov vtedy žijúcich, tak podprahovo dávajuc najavo, že ani o tých niekoľko desiatok rokov ďalej sme sa ani v dnešnej dobe tým majetníckym zmýšľaním ďaleko nepohli. CELKOVO: 8/10 ()
"Půjdeš k nám zítra krouhat zelí?" je samozřejmě nejvíc romantická hláška ever, zvlášť když je adresována Kamile Urzędowske, takové polské variaci na Margot Robbie. Jinak tento vizuálně naprosto úchvatný film kráčející ve šlépějích svého předchůdce, dokázal do sebe na plátně vstřebat více či méně známé obrazy, tentokrát polských mistrů (za celou plejádu např. Józef Chełmoński) - a že je čím se kochat. Někdy se zdá, že ten rotoskopický a jiný digitální "filtr" v animaci je zintenzivněn, jindy je naopak oslaben a herci z obrazů vystupují téměř realisticky. Ovšem samotný velký obraz polské vesnice druhé poloviny 19. století už tak líbezný není, neboť se jedná o zvláštní mikrouniverzum svázané svými obyčeji a tradicemi, kde všechno z ekonomického a společenského hlediska vlastně funguje, dokud se neobjeví takové "blbosti" jako jsou lidská závist či... láska. A někdy spíše než láska mladistvé zmatení, středněvěké splašení pohlavních údů, nebo stárnoucí pýcha. Fascinující, nádherný a silný film, ve kterém se snoubí jakási esence slavismu, symbolismu a venkovského realismu. Pakliže by měl být Oscar jakkoli relevantní cenou, což podle mě moc není, tak bych tu sošku Jagně přál, ale bojím se, že tam se hledí na jiná kritéria. ()
Galerie (31)
Photo © Next Film
![Jagna - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/978/164978176_ca237d.jpg)
Zajímavosti (11)
- Kamila Urzędowska bola vybraná do roly Jagn spomedzi 600 uchádzačiek na castingu. (Arsenal83)
- Zhruba polovina akčních scén byla točena na place s velkými kulisami a druhá polovina před zeleným plátnem. (Mackoun)
- Oba režiséři sestavili tým více než 100 malířů a animátorů, kteří čtyři roky pracovali na malířském ztvárnění každého záběru filmu. Na rozdíl od tradiční rotoskopie malovali umělci ručně na základě předlohy z kamerových snímků, čímž nevznikaly pouze animované kopie snímků, ale originální olejomalby se všemi sounáležitostmi. (Bush13)
Reklama