Režie:
Orson WellesKamera:
Russell MettyHudba:
Bronislau KaperHrají:
Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Richard Long, Konstantin Shayne, Billy House, David Bond, Brother Theodore, Erskine Sanford, Ethan Laidlaw (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vyšetřovatel Wilson z komise pro válečné zločiny pátrá po uprchlém nacistovi Franzi Kindlerovi, který se za války podílel na genocidě židovského národa a dosud věří v nacistické ideje. Stopa zavede Wilsona až do poklidného connecticutského městečka Harper. Kindler tu působí pod falešným jménem Charles Rankin jako všemi respektovaný a oblíbený učitel v chlapecké škole. Právě si bere za ženu soudcovu dceru Mary Longstreetovou. Aby se vyhnul vyzrazení, zabije bývalého kolegu Meinikeho, který ho vyhledal. Pátrající Wilson tak přijde o jediného svědka. Jediné, čeho se může chytit, je Kindlerova vášeň pro starožitné hodiny...
Po veledílech Občan Kane a Skvělí Ambersonové natočil Orson Welles příběh v téměř hitchcockovském stylu, založený na přímočarém vyprávění, jasně rozehraných charakterech a pozvolné gradaci napětí. Dokázal tak, že je schopen natočit kvalitní a přitom zcela osobitý hollywoodský film, třebaže ani Cizinec se ve své době nesetkal s žádoucím diváckým ohlasem.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (107)
Kvalitný noir-thriller starej školy - proste poctivá žánrovka - príbehovo niečo ako prechodca Columba s tématikou honby na nacistov zručne nakrútený Orsonom Wellesom, ktorý sa zhostil i jednej z hlavných postáv. K tomu Loretta Young (konečne viem o kom to spievajú Sneaker Pimps) - dáva mi to čistokrvnú 80%ku. ()
„Marx nebyl žádný Němec, byl to Žid. Přesně něco takového by řekl nacista. Myslím, že tu ještě nějakou dobu zůstanu.“ Zhoubný démon nacismu po šest let chlemtal krev svých obětí na evropských bojištích, aby se pak po roce lstivě vloudil do životů běžných Američanů prostřednictvím bezelstné tváře profesora historie. Welles rozehrál s divákem elektrizující hru ve vymazelném noir kabátě. Kontrasty světla a stínu jsou zde dokonalé a v detailech jednotlivých záběrů je vidět vysoká kvalita tvůrčí práce. Klasika žánru. 75% ()
Po skvělých Báječných Ambersonových (nebo báječných Skvělých Ambersonových), které jsem viděla nedávno, mě Cizinec tolik nenadchl, chvílemi jsem se nudila a Orsonovy režijní fígle tady byly, ale jaksi na mě nefungovaly. Jako herec byl dobrý, ale nelíbil se mi představitel detektiva. Manželka byla velmi krásná, ale herecky dost slabá a téma nebylo uchopeno tak, aby člověka nějak hlouběji zasáhlo. Přesto na svou dobu je to opět film, který je dobré vidět. ()
Keď sa pozrieme na rok vzniku, musíme Hustonovi (iné zdroje uvádzajú scenáristov troch a bez Hustona), Wellesovi a samozrejme Hitchovi v Notorious nechať, že bez časového odstupu zobrazili tému aktuálnu pre nasledujúce desaťročia. Netradičný noir, ktorý je zlovestný väčšinou svojich temných záberov v minime lokácií. Predvídateľnosť deja oživuje a napätie zvyšuje Kindlerov "trilerový" plán na to, ako von zo šlamastiky a jeho následné trhliny. Okrem ústrednej témy potrestania zločinov proti ľudskosti je Cudzinec smutným príbehom lásky a najzaujímavejšou postavou sa tak stáva milujúca, pochybujúca a nakoniec zradená Mary. Viem si predstaviť aj alternatívnu verziu, kedy by si Welles a Robinson vymenili svoje úlohy. Čo je pre mňa dôkazom toho, že dokázali zahrať kohokoľvek. ()
Nemal som voči tomuto filmu žiadne predsudky, i keď som si uvedomoval, že pri filme, ktorý je mojim rovesníkom budem viackrát údivom dvíhať obočie. Ale bolo to oveľa horšie. Bol som pripravený na priemerný film, veď od Orsona Wellesa som nič horšie neočakával. Ale aj na práci profesionála je vidno, keď dielo tvorí iba z nejakej povinnosti bez citovej väzby k nemu. Čakal som jednoduchý príbeh, dočkal som sa naivného príbehu na povojnovú objednávku. Známi herci mohli výsledok o niečo zlepšiť, ale skôr opak bol pravdou. Ak by tento film vo Wellesovej filmografii chýbal, bolo by to pre neho aj pre divákov lepšie. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (8)
- Philip Merivale, ktorý hrá Máriinho otca, zomrel ešte pred vydaním filmu. (Bilkiz)
- Spoločnosť International Pictures, ktorá poznala povesť Orsona Wellesa pre dlhé expozičné scény, poskytla strihačovi Ernestovi J. Nimsovi slobodu vystrihnúť akékoľvek sekvencie z filmu, ktoré považoval za zbytočné. Na Wellesovo znechutenie Nims nakoniec zostrihal takmer 30 minút Wellesovej finálnej verzie. Zábery sa považujú za stratené, pretože zmizli aj pôvodné negatívy. (Bilkiz)
- Rankinovo stretnutie v lese s Meinike je natočené v jednom zábere trvajúcom štyri minúty a desať sekúnd. (Bilkiz)
Reklama