Reklama

Reklama

Reklama

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo a čekatele na smrt. Válku se mu podařilo přežít, hned po ní ale raněnou Evropu opustil, aby zapomněl. Stejně jako mnozí jiní, i on se pokusil o restart ve stínu sochy Svobody, jenže zjistil, že pověst výjimečného architekta zůstala doma v Budapešti a že příslovečný Americký sen není garantován pro každého. Malou útěchou je zjištění, že i jeho manželka (Felicity Jones) dokázala přežít hrůzy koncentračního tábora a že jen nedostatek peněz na cestu jí brání v tom, aby se znovu shledali. Karta se začne skutečně obracet až ve chvíli, kdy se László setká s mecenášem Van Burenem (Guy Pearce), který uvidí jeho potenciál a začne ho velkoryse podporovat. V tu chvíli se László rozletí. Všechen svůj um a talent, ale i traumata z minulosti a vnitřní démony vetkne do stavby, která mu zajistí nesmrtelnost. Ovšem jen za předpokladu, že se mu ji podaří dokončit, že během její realizace nezničí sebe a všechny kolem. (CinemArt)

(více)

Videa (6)

Trailer 13

Recenze (275)

FrankSusta 

všechny recenze uživatele

Skoro romantické vyznání staré éře filmu podpořená velkolepostí ze strany výpravy, eposu coby příběhu či rozsahu stopáže. To vše podpořeno všemi možnými i nemožnými stavy, kterými si hlavní postava prochází naskrze celým filmem. Brady Corbet (nevěřím, že mu je jen 36) odvedl ohromný kus a to, že ten film sem tam využil umělé inteligence na vytvoření brutalistické budovy, která se projde úplně celá, ale opravdu tam je jen na pár vteřin (jako většina scén), mi ve své podstatě nevadí a valstně to je i docela pochopitelné. Adrien Brody si zase našel roli šitou na míru (kde zas dá celému světu hezky na obdiv své židovství... (já ho chci jednou vidět hrát mafiána, prosím - jestli někde takovou roli, napište mi kde)) a samozřejmě v nelehké roli exceluje. Guy Pearce je jednoduše super. Felicity Jones je moc roztomilá a zároveň silná a dokáže na svých bedrech úspěšně nést druhou polovinu příběhu - která je ale zároveň největším problémem filmu. Tohleto 215timinutové dílko je uprostřed děleno kratičkou přestávkou (i proto si musíte zaskočit do kina, je to zkrátka jiný zážitek), které na jednu stranu odstraní případný dojem postupného propadu filmu, na druhou stranu ale jasně definuje, kde to zhruba  začne. První polovina je v jednoduchosti úchvaatná a praktická absence příběhu jen podporuje dojem obyčejné lásky k filmu, protože sama o sobě prostě baví. Druhá polovina ale jakoby se snad začala snažit o zbytečně vyhrocený příběh, který je spíše na obtíž a vyvádí diváka z toho komfortu, co si vytvořil v první polovině. Navíc, když vezmeme v potaz, že se nejedná o skutečný životní příběh, působí to celé tak zbytečně nuceně a v hromadě věcí nadbytečně, že divákovi opravdu započnou opadat jisté zájmy o postavy a příběh obecně (třeba celá linka s drogami je veskrz zbytečná). Přitom jednoduchá premisa filmu mapující vývoj vztahu dvou velkých charismatických postav funguje, tak nevím, nač se ji tvůrci snažili ještě rozvětvit. Na druhou stranu by to pak možná byla nuda. Každopádně to má alespoň celou dobu úžasnou hudbu, která film vynáší přeci jen o něco výš a taky mnoho moc nádherných záběrů, takže tak. 7,5/10 více ZDE: ()

salisbury 

všechny recenze uživatele

Do kin se vkradl film Brutalista režiséra Brady Corbeta, který o sobě v roli direktora doposud nedal mnohé vědět a nyní se rozhodně tímto snímkem do divákovy palice dostatečně vklínil. Brady Corbet se nejvíce herecky zapsal ve filmu Funny Games USA, kde odehrál svůj nezapomenutelný part po boku Michaela Pitta. Betonalista László Tóth v podání Adriana Brodyho byl neskutečně přesvědčivý a i díky tomu je nominován na Oscariádu. Krom něho i výtečný Guy Pearce či Felicity Jones. Brutalista je film, který nenudí i přesto, že jeho stopáž je brutálně přes tři a půl hodiny, díky čemuž má film ve svých útrobách uschovánu patnácti minutovou přestávku na lehké proplesknutí líce. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Další případ filmu, který bych si radši užil v formátu 21:9 Na víc je potřeba říct, že je zde plno momentů, kdy pouze sledujeme dlouhý záběr na to, jak si dvě postavy povídají. Když už ale dojde na ty nápadité a promyšlené kamerové kompozice (hned na začátku třeba za socha svobody z podhledu) jsou úchvatné.  Vizuální experimenty (zvyšující se především ve druhé půlce) i některé monumentální budovy a scénérie působí opravdu skvěle.  Výrazná zvuková hudební  složka film  opravdu výborně nakopává. Nebýt těchto vychytávek,, tak bych si ale skoro řekl, že to je film, který se neodehrává jenom ve staré době, ale mohl být rovněž natočen o pár desítek dřív. Protože je celý tak nějak pojat ve starém stylu, čemuž odpovídalo i herectví některých představitelů, jako třeba stylového Guyeho Pearce, jehož postava ale na konec plně ukáže odvrácený temný charakter. Netuším jestli obsazení Adriena Brodyho na Pianistu cíleně odkazuje. Každopádně mě zaujala ta shoda okolností, že se  tento herec opět po skoro tři čtvrtě století objevuje v roli Žida v oceňovaném historickém velkofilmu, pro který se opět zřejmě musel opět hodně obětovat. Stejně jako zřejmě celý tvůrčí  tým ale výsledek stojí za to. Tohle je velkolepý film především z důvodu rozmachlého příběhu, který stihne reflekovat americkou společnost po 2.světové válce, židovskou otázku, i osobní příběh jednotlivče v čele s neskutečnou vášní, tvrdohlavostí a oddaností ke svému údělu. Na víc je hlavní hrdina vylíčen velice komplexně. Trochu mě to ale vyčerpalo. Ovšem samozřejmě bomba. ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Vůbec mě nepřekvapuje, kolik Zlatých glóbu Brutalista pobral a že bude nejspíš jedním z nejžhavějších kandidátů na Oscara. O dost víc mě překvapuje, kde se v Bradym Corbetovi vzal takový talent, naposledy si ho totiž pamatuji z Funny Games USA, kde terorizoval Naomi Watts. Jeho obří novinka je však natočená pevnou rukou a s jasnou a dost nekompromisní vizí, ale bacha, pokud se bojíte délky, vůbec k tomu není důvod. Přestávka v půlce dává dost prostoru vydechnout, hlavně ale Brutalistu dělí na dvě dost odlišné části. A každá má necelé dvě hodiny, tak se toho fakt nebojte.    Navíc kdybyste kvůli délce nevyrazili do kina, přišli byste o skutečně nádhernou podívanou. Všechny ty obří stavby, sály a do velké míry i samotné charaktery, úchvatné kamerové jízdy (ta úvodní končící záběrem na ikonu Ameriky bere dech) i poctivý a drsný příběh o lidech hledající místo na světě, snažící se zanechat na něm svou stopu a zároveň se svou prací vyrovnat s vlastními traumaty. Adrien Brody je boží, o Felicity Jones jsem nikdy neměl extra valné mínění, ale tady s ním bez problémů drží krok, a celkově jsem u Brutalisty měl pocit, že se koukám na nějaký velkofilm z půlky minulého století. Skutečně velkolepá podívaná, na kterou sedí okoukaná fráze „tohle se už dneska netočí.“ ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

No, tak se laskavě uklidníme, nohy zase usadíme na zem a ty plky o jednom z nejlepších filmů dekády začneme brzdit... Je to zručně provedené, především v první polovině z toho skutečně čiší cosi chytlavě nezvyklého. Působí to vysoce, hluboce, široce, pompézně a přitom soustředěně. Na druhou stranu to celé vlastně nenaplnilo svou ambici a ve výsledku to o ničem nevypráví natolik silně a závažně aby to ospravedlnilo tu minutáž. Není to úplně o architektuře, stavařině či snad dokonce o brutalismu. Není to ale ani úplně o těch charakterech.. Trčí z toho několik účelových wtf momentů, které nedávají úplně smysl.. Trčí z toho pro mě blbě pochopitelné (a místy nesežvýkatelné) ideové perspektivy... Těšil jsem se, chtěl bych to oslavovat (protože něco to v sobě má), ale nedokážu to mít rád. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (30)

  • Film byl natočen procesem a kamerami VistaVision, což znamená natáčení v horizontální poloze na 35mm filmový pás, který byl následně naskenován, se záměrem pořídit kopie pro 70mm filmovou verzi. Brady Corbet vysvětlil: „Zdálo se, že nejlepší způsob, jak se dostat do tohoto období (50. léta), je natáčet na něco, co bylo zkonstruováno ve stejném desetiletí.“ Kromě toho je film uváděn ve dvou dějstvích s patnáctiminutovou přestávkou. (classic)
  • V scéne, kde Brody sedí v synagóge, kým nákladný vlak smeruje k svojej nehode, recituje modlitbu Al Chet na odpustenie a pokánie počas židovského sviatku Yom Kippur. V tejto dlhšej modlitbe jednotlivec recituje zoznam osobných hriechov, ktoré mohol spáchať počas predchádzajúceho roka, pričom si jemne bije do hrude zatvorenou päsťou. (Arsenal83)
  • Joel Edgerton (který měl původně hrát roli Laszla) je jedním z těch, kteří dostanou v titulcích „Zvláštní poděkování“. (Johnny.ARN)

Související novinky

Na 97. Cenách Akademie dominovala Anora

Na 97. Cenách Akademie dominovala Anora

03.03.2025

V neděli 2. března 2025 proběhl v hollywoodském Dolby Theatre ceremoniál předávání cen americké Akademie filmového umění a věd v rámci svého 97. ročníku. Slavnostním večerem přítomné v sále i diváky… (více)

Ceny BAFTA ovládlo Konkláve

Ceny BAFTA ovládlo Konkláve

17.02.2025

Večer v neděli 16. února proběhl v Royal Festival Hall v Londýně 78. ročník předávání cen Britské filmové akademie známých pod označením BAFTA, během nějž byly oceněny významné filmové tituly a… (více)

Reklama

Reklama