Reklama

Reklama

Pozadí událostí

(seriál)
  • angličtina Behind the Curtain (festivalový název)
Česko, 2022, 5 h 2 min (Minutáž: 74–77 min)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Vojtěch Bohdanovský (Jiří Havelka) a Soňa Kostková (Petra Hřebíčková) jsou sourozenci. Oba učí na Univerzitě Palackého v Olomouci, oba prožívají krizi v manželství: Vojtu s pětiletým synem opustí žena, Soňa, připoutaná ke dvěma dětem, čelí manželovým nevěrám a věčnému přehlížení. Vojta ve volném čase píše detektivky. Soňa se jím nechá inspirovat a vydá pod pseudonymem velmi úspěšný erotický román Pozadí událostí.  Do funkce děkanky filozofické fakulty je zvolena ambiciózní Alice Klusová (Jitka Čvančarová). Ve snaze vymýtit veškeré projevy přežívajících sexistických stereotypů na škole se do jejího hledáčku se dostávají pedagogové a studenti, kteří pomyslnou etickou hranici překračují. Situace na univerzitě eskaluje ve chvíli, kdy dojde k sexuálně motivované vraždě studentky. Vyšetřováním případu je pověřena pětatřicetiletá kriminalistka Lída Stehlíková (Martha Issová), která žije v partnerském vztahu se ženou, s níž čeká rodinu… (Česká televize)

(více)

Recenze (140)

angel74 

všechny recenze uživatele

Minisérie Pozadí událostí evidentně hnula žlučí mnohým televizním divákům a já se přitom docela dobře bavila, třebaže pár přestřelených okamžiků bych tu taky našla, zejména v závěrečné epizodě. Nicméně režiséra Jana Hřebejka mám ráda a tímto počinem moje sympatie v žádném případě neztratil. Když už nic jiného, tak seriál nabízí provokativní a pro někoho možná i pobuřující příběh, zajímavé lidské charaktery umocněné výbornými hereckými výkony hlavních postav a naprosto neodhadnutelné rozuzlení. Vše je navíc podáno vtipně, ironicky a s nadsázkou. A to rozhodně není málo. (70%) ()

noizcore 

všechny recenze uživatele

Trošku jsem se bál nízkého hodnocení, to je naštěstí na tomto čísle pravděpodobně jen proto, že seriál vyzdvihuje či nevyzdvihuje ty správné moderní hodnoty (dle očekávání daného recenzenta). Kdo očekává napínavou detektivku a nebude v každé scéně hlídat, zda je seriál správně vyvážený, aby náhodou někoho neurážel, bude spokojen. ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Aby tu nadsázku pochopili." No a nepochopili. 😆 Vůbec ne tak špatné, jak by se z reakcí mohlo zdát, většinou jsem se dobře bavila. Poslední díl ve finále nějak ztratil dech, Katarzia byla příšerná tak, že už ji ani poslouchat nebudu, v tomto směru by teda nadsázka ve výběru herců rozhodně mantinely mít měla, kdejaká bezďačka Arana by zahrála kvalitněji, ale jinak ucházející řežba do všeho, co se hýbe. Včetně LGBT, #játaky , odbržděnosti současného moderního umění atd. , atd. Sourozenecké duo skvělé, Jitka Čvančarová perfektní i s potkanem na rameni, Slovák fajn, Martha s mamkou taky dobrý, cajt s taťkou taky. Jen bych to přejmenovala, když vidím, kterak v jednadvacátém století přechází humor smějící se bestie, na Úhel pohledu. Možná by to pár jedinců nakonec trklo. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Začněme tím slonem v pokoji: V obecné rovině souhlasím s kritikou toho, jak seriál přistupuje k milostným vztahům mezi pedagogy a studentkami (úplně asi nejvíc s komentářem Táni Zabloudilové, který vyšel jako první). A ne, nevyvozuji z toho žádné závěry o tvůrcích a jejich názorech. Stejně tak necítím žádnou předpojatou nenávist k žádnému z nich a nejsem zhrzený kvůli tomu, že se seriál odehrává na "mé" univerzitě (jakkoli mi jistý nevyžádaný, reverzní product placement přijde stále kuriózní).  _______  Vzhledem k tomu, že jsem narazil na mnoho diváků, kteří těmto "feministickým" výhradám nerozumí, doplňuji, že rozhodně po seriálu nevyžaduji, aby ukazoval i nějaké nemorální, zneužívající vztahy tohoto typu. Rád bych ale viděl dílo, které se k jakémukoli podobně závažnému společenskému tématu vyjadřuje způsobem, který není tak neuvěřitelně mimoňský.  _______ Karikatury pracují s nadsázkou a zveličením, ale pokud jsou dobré, dokáží tepat do podstaty věci. V Pozadí událostí se to nedaří tak zoufale, že jsme podobnou hrůzu neviděli snad od Ulovit miliardáře. Postava děkanky (a jejího ovčáčkovského poskoka) nám možná může přijít výstižná jako obecný archetyp protivné, pokrytecké rašple, ale jednak vůbec nezapadá mezi spíše uměřené a realistické herectví ostatních (neherectví Katarzie ponechme stranou) a jednak střílí úplně mimo terč jakožto karikatura přehnaně snaživé feministky.  _______ Pozadí událostí je zhmotněním boomerovského bludu, že aktivismus vůči sexuálnímu obtěžování nějakým způsobem souvisí s prudérností, takže děkanka samozřejmě opovrhuje "pornografickou" knihou (ačkoli jsou zároveň diváci opakovaně upozorňováni, že ve skutečnosti je dotyčná kniha chytrou parodií na pornografii; snad aby náhodou publikum nikým nezpochybňované porno přece jen nepovažovalo za něco nepřípustného a akademické půdy nehodného) a vůbec nepřipouští možnost, že vztah pedagog a studentka může být i nevykořisťující. Když probírá zcela relevantní věci, které jsou v takovém vztahu problematické (všichni snad pochopí, že není košér, minimálně ne vůči ostatním studentům, pokud rozhodujete o stipendiu vaší životní partnerky), dělá to tak jedovatým a telenovelovitě protivným způsobem, že s ní stejně nikdo soudný nemůže souhlasit. Minisérie prostě jen zuřivě mlátí do slaměného panáka - záměrně oslabené a snadno vyvratitelné verze tezí, vůči nimž se chce vymezovat. _______ Hřebejk se hájí tím, že první díl nastavuje nějaká divácká očekávání, které další díly podvrací. Ale pokud jde o vyznění "staří muži křičí na mraky", to zůstává napříč všemi epizodami konzistentní. Ano, pedagogové žijící / souložící se studentkami za to dostávají v dalších dílech čočku, ale dostávají ji od postav, které jim vyloženě křivdí (nadto z milostné či profesní žárlivosti) a mají o nich falešné představy. Když třeba děkanka v slzách teatrálně popisuje policistům, jak snadno může pedagog zneužít naivitu křehkého, nevinného děvčete a my jako diváci víme, že reálně po Bohdanovském studentka skočila sama, máme se po stopadesáté ušklíbnout nad její fanatickou zabedněností a ne přehodnocovat nějaké dosavadní názory. _______ Hřebejk opakovaně označuje minisérii za komediální, ale humor se v ní objevuje podobným způsobem, jako se sprostá slova objevují v řeči člověka, co trpí Touretteovým syndromem s koprolálií - série je většinu času seriózní a uměřená dějem i stylem, ale najednou z ničeho nic přijde překvapivý záchvat, ve kterém na nás tvůrci vychrstnou groteskní fraškovité výjevy jako z nějaké italské buranské komedie. Bitka s děkankou a Mrkvičkova exhibice přitom vyloženě patří do zlatého fondu televizního WTF. _______ Je to škoda, protože Hřebejk je skutečně slušný řemeslník a ve vedení herců vyniká. Seznam všech podivností a dramatických kiksů, jimiž je Pozadí událostí prorostlé, by byl ovšem ještě dlouhý. () (méně) (více)

bearmeedek 

všechny recenze uživatele

Chce se mi blejt! Ne z filmu, ale z nízkého hodnocení a původců tohoto hodnocení. Hřebejk a Jarchovský po čase natočili kvalitní dílko. Netradiční prostředí, skvělé postavy. A hlavně, že se jedná o nadsázku, a to tak dobře zakomponovanou do děje, že to vlastně většina vůbec nepochopila. Protože "stádo" slyšelo jen na slovo kriminálka a ta zde v klasickém pojetí jaksi nebyla. Protože hlavním motivem měly být střípky ze života na fakultě na pozadí kriminálního činu. Almarózní Čvančarka excelovala, protože každou scénou šla na nervy a i ta neherecká Katarzia měla svůj význam, protože její role dost nasírala. Akorát bych tam asi nepostrádal ty lesby. A tvůrců je mi fakt líto (za ty ohlasy). ()

Galerie (140)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

Reklama

Reklama