Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

emma53 

všechny recenze uživatele

"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Kdejaký pokoj na studentských kolejích by mohl vyprávět zajímavější historky než tu o vychcánkovi, který leze šéfům do zadnice skrze zapůjčování šmajchlkabinetu na dlouhé zimní večery... Ale vážně, snad v každém druhém komentáři je zmiňována civilnost Lemmona. Což je zajímavé, mně naopak na jinak výtečném filmu vadila právě jeho naprostá necivilnost a přehrávání (zvláště pasáž s horečkou byla na pár výchovných). A ještě více to bije do očí tváří v tvář naprosto civilnímu (ehm, ehm) a okouzlujícímu výkonu Shirley MacLaine. Ona vždy tak posedává a on zmateně pobíhá kolem a mává rukama jak kdyby hrál spíše v grotesce. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Vlastně docela obyčejný příběh (o dvou zhrzených a využívaných lidech), který jako dvouhodinový film funguje obstojně hlavně díky smysluplně napsaným, srozumitelně jednajícím a příjemně zahraným (nejen) ústředním postavám a Wilderovu čistému vypravěčství. Ale prostě jsem čekal mnohem více humoru, svižnější tempo a celkově větší grády. Vlastně jsem asi chtěl vidět modernější carygrantovskou screwball komedii, což Byt v žádném případě není. Určitě má totiž blíže k jemné, pozvolna plynoucí kultivované romanci, než ke ztřeštěné grotesce. Oscara za film a režii bych ale každopádně dal raději třeba Psychu (které na nejlepší film ale ani nebylo nominováno, což považuju za skandální!)... 70 % ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Keby ste náhodou nevedeli pochopiť, čo je na filme také výnimočné, že dostáva toľko pozitívnych hodnotení, ja vám to poviem. A nemusím ani dlho rozmýšľať. Je to film, ktorý ma dokázal upokojiť po prehre našich hokejistov vo štvrťfinále MS. A to už je samo o sebe čo povedať. Postavy sú milé, príbeh náramne príjemný a dej nie je divákovi v žiadnom smere nanucovaný. Jednoducho pohoda s neho priam sála. Preto nečakajte však výbuchy smiechu, ale pozitívny humor a žiadne umelé výlevy plaču. 100%. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)
  • Na začiatku filmu v byte, keď Bud Baxter (Jack Lemmon) telefonuje, si je možné na stene všimnúť obraz  "I and the Village" od Marca Chagalla. (filipjj)

Reklama

Reklama