Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Jelikož Wilderův počin není řazený do žánru sci-fi, lze usuzovat, že se společnost potýkala se lží a korupcí již v 50tých letech. Příběh se tak stává poněkud nadčasovým a symbolickým. Billy sice rozhodně natočil lepší kousky, nicméně vyšší princip tohoto snímku zvyšuje jeho hodnotu minimálně o hvězdu výše. 7/10 ()
Filmová výzva Reverse01 - film č.1 - (8/10). Já se zásadně vyhýbám těmto starým filmům, protože jsem na nich nevyrostl a nemám k nim žádný vztah. Proto mě velmi mile překvapil tento snímek. Ace in the Hole je bezpochyby nadčasovým dílem, které režisér Bill Wilder vypustil roku 1951 do světa. Skvěle pracuje s postupným budováním scén a atmosféry. Z napohled bizarní zápletky udělal něco impozantního. Kirk Douglas tady předvádí herecký koncert. Film ukazuje, že člověk je schopen pro svůj osobní úspěch obětovat cokoliv a jít doslova přes mrtvoly. Moc se mi líbily ty malinké a možná až nepodstatné detaily, které celý film provázely. Od filmu jsem nečekal absolutně nic a byl jsem příjemně překvapen. Tady se mi potvrzuje má teorie, že jít do filmů naslepo je to nejlepší, co může divák udělat. Ačkoliv už ani jeden z protagonistů není na světě, tak jejich odkaz tady s námi bude díky tomuto snímku ještě hodně dlouho. Já jsem toho jasným důkazem a MOŽNÁ tyto černobílé krasavce začnu vyhledávat častěji. ()
Jeden z mála filmů, který si nechám a podívám se na něj znovu i přesto, že mu dávám jen průměrné hodnocení. Nechci totiž uvěřit, že by Billy Wilder v kombinaci s Kirkem Douglasem natočil jen průměrný film a spíše se přikloním k teorii, že jsem byl jen unavený a nedovedl jsem snímek patřičně docenit. 50 %. ()
Eso v rukávu výstižně ilustruje cynismus moderního žurnalismu (nejen „novinařiny“, ale žurnalismu jako epochy svého druhu), před jehož zárodky varoval již Henry David Thoreau nebo Walter Benjamin. První z nich spojil všeobecnou posedlost po novinkách s otupěním a lhostejností vůči přírodě, bližnímu i vlastní duchovní podstatě, druhý doložil rozmachem novinové informace (a jejím vytlačením tradičního vyprávění) postupující mezilidský rozkol, neschopnost sdělovat si zkušenosti a sdílet své životy. Wilder – zhruba patnáct let po Benjaminovi – nahlíží tuto vzrůstající mánii jako spleť zvrácených potřeb – zištnosti, senzacechtivosti, lačnosti po hrůze… – v níž se role snadno mění. Co však víc – režisér uvádí diváka na podobnou neúčastnou stoličku, jaké obsazují davy pozorovatelů a novinářů slétnuvších se kolem ústředního aktéra uvězněného ve štole, a nechává jej zakoušet podobné – a dík dokonalému psychologickému vhledu a mnohohlavému davu ohrožených (sebou samými) – ještě intenzivnější napětí, podobně bezbolestné a zvědavé, které právě kalí vzduch v Albuquerque. Jakoby mimoděčně jej tak vyzývá po pojmenování vlastní role v tomto novém „divadelním“ světě, a tím začíná nové, delší a hlubší drama. Fikce nefikce. ()
Drsný film. Ovšem ne způsobem chlapáckého drsňáctví známým z krimi noirů, ale tím, jakým způsobem Wilder podchycuje podstatu novinářského, ale i obecně lidského hyenismu. Všudypřítomná omezenost charakteru je tu ještě umocněna uzavřeným a dusným prostředím prašného amerického zapadákova, který v tomto podání působí na diváka stejně vězeňsky tísnivě, jako na zavaleného Lea "jeho" jeskyně. Jeden z nejlepších filmů starého Hollywoodu. P.S. Že bych kvůli stylovému zapalování sirek oprášil psací stroj?:) ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Studio nechalo u útesu postavit repliku puebla za 30 tisíc amerických dolarů. Natáčelo se za obchodním střediskem Lookout Point u silnice 66. Poté, co natáčení skončilo, byla scéna ponechána netknutá a majitel obchodu ji využíval, aby přitáhl turisty. (liquido26)
- Kirka Douglasa si spoločnosť Paramount Pictures požičala od Warner Bros. a za stvárnenie hlavnej postavy mu bol zaplatený honorár vo výške 150 000 dolárov. (westerns)
- Herec Victor Desny zažaloval Billyho Wildera v době, kdy se psal scénář. Tvrdil, že se jedná o neautorizovanou verzi příběhu Floyda Collinse, který před lety uvízl v jeskyni (jak bylo zmíněno ve filmu) a ke kterému vlastnil Desny práva. Desny soud vyhrál a Wilder se odvolal. Nejvyšší soud státu Kalifornie nakonec rozhodl v Desnyho prospěch. Desnymu byla vyplacena částka 14 350 amerických dolarů. (liquido26)
Reklama