Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Groteska popisující život amerických vojáků už dlouho držených v německém zajateckém táboře. Zpracovat takový motiv jako grotesku, která diváka dokáže i rozesmát, chce odvahu, zkušenost a sebejistotu. Tohle všechno Billy Wilder měl a dokázal ze sebe vydat maximum. S odstupem let od války, ale stále s patrnou touhou zúčtovat s nácky, mísí absurdní komedii s psychologickým dramatem i tragédií a dělá to mistrovsky. Příběh je vyprávěný s nadsázkou – i když zajatecké tábory pro Američany měly v reálu úplně jiný režim než koncentráky, přece jen by se k nim Němci nechovali až tak familiárně. Tahle hra je ale přípustná, protože psychika dlouhodobě vězněných vojáků nutně musela hledat aspoň vnitřní cesty úniku a pohlížet na celou situaci jako na grotesku je docela dobrá terapie. To ale nebrání tomu, aby se mezi scénami pojatými jako skeče neobjevovaly i takové, které zamrazí. _____ Zdánlivě neatraktivní námět o sedmdesáti mužích zavřených v jednom baráku uprostřed rozbahněného lágru se pomalu rozjíždí přes seznamování se s charaktery, aby získal náboj ve chvíli, kdy začne pátrání po udavači z jejich vlastních řad. Snímek je stále údernější a překvapivý obrat v závěru mu ještě dodá na síle. Závěrečná hláška Zvířete (skvělý Robert Strauss – toho Oscara, na kterého byl nominovaný, měl dostat) má údernost dobře vedeného pravého háku. ____ Mám pocit, jakoby každý zúčastněný bral film jako osobní záležitost, a proto odevzdal svůj nejlepší výkon. Vtipné dialogy, pohybová komika, jednoduchý a přesto působivý příběh. Hudební stránka, která si pohrává s motivem lidové písničky a dokáže ji vypointovat od majestátní podkresové hudby, přes řachandu, na kterou se tančí při oslavách Vánoc, až k závěrečnému vítěznému hvízdání. A samozřejmě, famózní William Holden v roli kšeftaře-solitéra, jehož charakter je dlouho nečitelný, a který svým záměrným odstupem a uzavřeností způsobí, že si spolu s jeho spoluvězni i diváci až teprve po závěrečných titulcích začínají uvědomovat, jaký typ chlapa to byl. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Je niekoľko filmov, pri hodnotení ktorých sa diametrálne rozchádzam s väčšinou. A nemám s tým žiaden problém. Nezvyknem sa vyjadrovať k hodnoteniam iných, iba ich beriem na vedomie, prípadne sa pokúšam zistiť prečo došlo k takým rozdielom medzi mnou a ostatnými. Videl som Kráľa krysu, videl som Veľký útek, videl som viacero filmov Billyho Wildera, ktorého mám dokonca vo svojej Top 10 režisérov. Nič z toho ma však neprinúti k tomu, aby som Stalag 17 považoval aspoň za priemerný film. Považujem ho za nepodarok, ktorý nemal byť nakrútený. Trpí všetkými neduhmi, ktoré sú prítomné vo väčšine amerických filmov z obdobia II. svetovej vojny a trpí nimi chronicky. Každý režisér má právo nakrútiť okrem vynikajúcich a nezabudnuteľných diel aj filmy, ktoré sa mu nepodarili. Billy Wilder toto právo využil a ja mu to nemám za zlé. Za zlé by som považoval iba to, ak by som sa pri prezentácii vlastného názoru na tento film zháčil a začal uvažovať, či som niečomu neporozumel, niečo prehliadol a pod. Som príliš zodpovedný na to, aby som znásilňoval svoj názor a za odmenu sa mohol cítiť bezpečne vo väčšine. ()

Reklama

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

To komediální pojetí se s cynickým přístupem hlavního hrdiny moc neslučuje. Jednou se bez mrknutí oka američtí zajatci střílí, podruhé se zase místní komická dvojice může klidně producírovat mimo tábor za přihlížení stráží. To je ovšem jedinou výtkou, jelikož Wilder dokáže gradovat napětí a vést herce k suverénním výkonům. William Holden dokazuje, že postavy drsňáků se dají zahrát i civilně bez přehrávání a chlapáckých gest. ()

TheRoller 

všechny recenze uživatele

"There are two people in this barracks who know I didn't do it. Me and the guy that did do it."Wilder, Holden, kvalitný zvyšok obsadenie a použitie voice over-u. To sú dôvody, prečo bol Sunset Blvd. taký skvelý a prečo nie je Stalag 17 o nič horší. Scenár a.k.a. typická wilderovka - napchá svoju originalitu do hocakej témy. Ešte aj názov je neuveriteľne cool, hlavne v písanej podobe (Stalag 15 nevyzerá ani zďaleka tak dobre). Pôsobivá hudba - najmä skladba mne známa zo Smrtonostnej pasci. Skladba sa mi väčšinou spojí s filmom, kde som ju počul prvýkrát, aj keď pôvodne pochádza zo staršieho filmu (Singin' In the Rain & Mechanický pomaranč). Stalag 17 však Pascu (aj keď ju mám veľmi rád) prebíja na celej čiare a vždy, keď sa na ňu budem pozerať, spomeniem si práve na Wilderovo dielo. Aj to je jedným z dôkazov, ako veľmi tento film na mňa zapôsobil. Veľké uznanie si zaslúži Robert Strauss, plným právom nominovaný na Oscara. William Holden nie je len samostatná kapitola, je samostatná časť. Nikdy sa mi nestalo, že pri pozeraní na herca presne viem, čo si myslí, presne to zodpovedá kontextu, a on pritom nepovie ani slovo. Je to tá časť talentu, ktorá sa nedá získať, naučiť, natrénovať,... Buď to vo vás je, alebo nie je. Pravdepodobne nie je, pretože Holden toho dostal za nás všetkých. Jeden z najzaslúženejších Oscarov v histórii. K filmu nie je čo dodať, snáď len, ako by povedal sám William: "Thank You." 95% ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,STALAG JE NĚMECKY VÁLEČNÝ ZAJATECKÝ TÁBOR. V NAŠEM TÁBOŘE NÁS BYLO ASI 630. VŠICHNI OD AMERICKÉHO LETECTVA …“ /// Předně podotýkám, že by se dalo diskutovat, jak moc je to válečnej film. Na druhou stranu, proč by v zajateckým táboře nemohlo bejt víc vtipně než hnusně. Takže uniformy tady jsou, i ty německý, každej pokus o útěk je spravedlivě potrestanej … a že má náckovskej dozorce furt dobrou náladu a s chlapci šprýmuje – inu, jinej kraj, jinej mrav. (Jen to neříkejte těm v Tichomoří.) Barák pro 75 chlapů a hlavní zápletkou je práskač. Taková je to dramatická veselohra s pěkným (dramatickým, vojenským…) závěrem. Soráč, čekal jsem trochu něco jinýho. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se natočit reklamu na zajateckej tábor. 2.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)
  • Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)
  • Film se natáčel postupně, tedy jednotlivé záběry tak jak je ve filmu vidíme. Spousta herců byla překvapena rozuzlením. (Kulmon)

Reklama

Reklama