Reklama

Reklama

Nora

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

Příběh ženy, která po celý svůj dosavadní život nemusela nic víc než být krásná. Manželství Nory a Torvalda Helmerových se zdá být ukázkově šťastné. On dělá kariéru a ona je tou nejroztomilejší oddanou manželkou, jakou si ctižádostivý muž může přát. Až do okamžiku, kdy se dopustí malého podvodu a dostane se do rukou vyděrače… Inscenace Divadla pod Palmovkou podle přelomového díla Henrika Ibsena z roku 1879 Domeček pro panenky. (Dramox)

(více)

Recenze (1)

Prokop_Buben 

všechny recenze uživatele

Nora (Domeček pro panenky), většinou se při uvedení tohoto titulu z pera norského dramatika Henrika Ibsena používá jeden či druhý název. V Divadle pod Palmovkou zvolili oba názvy dohromady. V překladu Františka Frölicha a režii Jana Nebeského uvedlo Noru Divadlo pod Palmovkou na své velké scéně v premiéře dne 16. prosince 2016. Za hlavní téma by se dala považovat přetvářka. Jelikož i v dnešní době se může nešťastný člověk schovávat za masku přepychu, je téma hry stále aktuální. Přetvařuje se především Nora. A to před svým manželem, před právníkem Krogstadem i před svou kamarádkou Kristýnou.  Ne nadarmo získala Dočkalová za roli Nory Cenu Thálie za mimořádný jevištní výkon. Obdiv jí patří také díky špičkovému zvládnutí technicky náročného pohybu po jevišti v botách na vysokém podpatku a současně na šikmě Pokud se zaměříme na postavu jejího manžela Torvalda Helmera ztvárněného Janem Teplým, tak rovněž nepůsobí nijak zvlášť sympaticky, lidově řečeno působí až slizce. Při vývoji postavy Torvalda během děje hry by se dalo mluvit i o sociopatických sklonech či násilnickém chování. Radek Valenta jako Krogstad přináší do inscenace prvky napětí a hrozby. Jeho urputnost a náznaky šílenství z něj dělají postavu, která je jak děsivá, tak i tragická. Valenta, ač neměl tolik prostoru jako dva hlavní protagonisté, pojal postavu takovým způsobem, že jsem s ním soucítil asi nejvíce, přesněji řečeno měl pro charakter Krogstada největší míru pochopení. To ovšem neomlouvá jeho náznakové topení Nory a agresivní jednání. Scénografie Jany Prekové a režiséra Jana Nebeského spočívající hlavně z nepřirozeně vysokého, průhledného botníku s dámskými botami a sedacího vaku je vcelku jednoduchá. První polovina je zakončena expresivním scénickým tancem Nory, který podtrhuje to, co před ním naznačil Torvald, který usedl k pianu a zahrál pár prvních tónů. Tedy že Nora ,,tancuje, jak on hraje”. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama