Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ústředním hrdinou příběhu je muž jménem Sam Wild, který ze žárlivosti chladnokrevně zavraždí svoji bývalou přítelkyni a jejího milence. Jednoho dne se ve vlaku do San Franciska setkává s krásnou Helen. Zamilují se do sebe a jejich vztah přetrvá, ačkoli se Sam kvůli penězům ožení s její nevlastní sestrou. Temná minulost však hrdinu nadále pronásleduje. Kriminální drama je klasickým snímkem ve své době velmi populárního žánru noir. (Vojcl)

(více)

Recenze (25)

Topco 

všechny recenze uživatele

Prvý noir žánrovo ostrieľaného režiséra (a oscarového strihača Občana Kanea) Roberta Wisea je povestný svojimi prehnitými postavami. Skazení nie sú len hlavní protagonisti, ktorí sa „proste našli“ (Claire Trevor sa zamiluje do chladnokrvného vraha v stelesnení Lawrencea Tierneyho), ale sólo kapitolou je figúrka zapredaného súkromného detektíva (citujúceho Bibliu a Shakespeara), ktorý má od marlowevovského typu teda riadne ďaleko. Fajnšmekrov potešia časté zábery na Bay Bridge, zadné projekcie Frisca či vtipný fyzický súboj ikonických predstaviteľov noirových vedľajších postavičiek: Elishu Cooka Jr. a Esther Howard. Na rok ´47 je tu navyše odvážny náznak homosexuality. ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Bravo! Koncert vsech zucastnenych, zejmena pak famozni Claire Trevor a dabelskeho Lawrence Tierneyho... V roli trosku jineho detektiva nez jsme zvykli Walter Slezak, opet kvalitni Elisha Cook Jr., krasna naivka Audrey Long atd... klasika, krasa. ()

Reklama

kkarx 

všechny recenze uživatele

Pokus o prohození rolí - žena spadá do zhoubného vlivu velmi zkaženého muže a sama se ocitá na šikmé ploše. Zde je muž ještě zoškliven tím, že je vraždící maniak psychopat. Bohužel tohle schéma moc nefunguje a působí nadměrně melo-dramaticky. Ženě jsem totiž nemohl odpustit její chování, protože je přesně tím typem, pro kterou nemám nic jiného než jen pohrdání a chybí ji jediná osvobozující kvalita a cit, pro který bych s ní snad mohl nějak lidsky sympatizovat. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

To nejlepší z noiru. Od silného fatalismu, přes opravdu "rotten" hlavní postavy ( post z IMDB - "If there's hard-core noir, this is it!" - tentokrát nejde o žádnou typickou okouzlující krásku ani o cynického, ale sympatického chlapíka ), výtečně zahrané a psychologicky prokreslené až po pamětihodné vedlejší role včetně oportunistického detektiva detektiva trousícího moudra z Bible. Další delikatesa pro noční hodiny. Mlask. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Amorálnost jako vrcholná vlastnost vystavovaná na odiv. Pokud se zde vyskytují postavy se smyslem pro čest, pak jsou buď manipulovatelné, nebo zcela bezmocné. Claire Trevor je zmítaná láskou, což je v kombinaci s její chladnou a vypočítavou povahou nebezpečná kombinace, svou zkaženost si ale jako jediná uvědomuje, bohužel na vykoupení je již příliš pozdě. Lawrence Tierney připomíná bustu vytesanou z kusu ledu a na vrchol svého žebříčku hodnot staví prospěchářství a pokrytectví. A soukromý detektiv Walter Slezak? Zapomeňte na marlowovský typ nevybíravého, nicméně slušného chlapíka nad věcí; zdejší soukromé očko se zálibou cituje Bibli a Shakespeara, svou květnatou mluvou ale maskuje totální zkorumpovanost a pro peníze by nejspíš zastřelil svou vlastní matku. Skoro by to chtělo změnit název na Prohnilí proti Superprohnilým, až se až nechce věřit, že tohle Wiseovi a spol. ve 40. letech prošlo (včetně jasného náznaku homosexuálního vztahu mezi Samem a Martym). A řečnická, spoileroidní otázka na konec: viděli jste už film, ve kterém by Elisha Cook Jr. nebyl zabit, zrazen nebo alespoň zmlácen? ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

  • Claude Chabrol tvrdí, že snímka, napriek silnej knižnej predlohe, stroskotáva na ordinárnej réžii. Wise si jednoducho s materiálom nevedel dať rady a jeho film sa nedokázal minimálne vyrovnať literárnemu textu, z ktorého vychádzal. Chabrolovi vadilo, že Wise vníma zločin ako cieľ, a nie ako zámienku pre psychologickú či metafyzickú štúdiu. (Biopler)
  • Filmový námět se odvolává k literární novele "Deadlier Than The Male" Jamese Gunna. (Conspi)

Reklama

Reklama