Režie:
Robert WiseScénář:
Richard MacaulayKamera:
Robert De GrasseHudba:
Paul SawtellHrají:
Claire Trevor, Lawrence Tierney, Walter Slezak, Phillip Terry, Audrey Long, Elisha Cook Jr., Isabel Jewell, Kathryn Card, Tony Barrett, Martha Hyer (více)Obsahy(1)
Ústředním hrdinou příběhu je muž jménem Sam Wild, který ze žárlivosti chladnokrevně zavraždí svoji bývalou přítelkyni a jejího milence. Jednoho dne se ve vlaku do San Franciska setkává s krásnou Helen. Zamilují se do sebe a jejich vztah přetrvá, ačkoli se Sam kvůli penězům ožení s její nevlastní sestrou. Temná minulost však hrdinu nadále pronásleduje. Kriminální drama je klasickým snímkem ve své době velmi populárního žánru noir. (Vojcl)
(více)Recenze (26)
Bravo! Koncert vsech zucastnenych, zejmena pak famozni Claire Trevor a dabelskeho Lawrence Tierneyho... V roli trosku jineho detektiva nez jsme zvykli Walter Slezak, opet kvalitni Elisha Cook Jr., krasna naivka Audrey Long atd... klasika, krasa. ()
Reziser Robert Wise /Run Silent-Run Deep, Nekdo tam nahore me ma rad su podla mna jeho najlepsie filmy/ natocil len priemerny film- noir. Ustrednou postavou je jeden clovek, ktoreho postupne dostane a dobehne jeho temna minulost. No a to je vsetko - nic viac sa tam nedeje. Tempo je pomale, nestrhne divaka, reziser Wise sa este iba otukaval a nuda dostala neprirodzene vela priestoru. Dialogy potrebuju skratit, akurat skazenost a hniloba hlavnych postav filmu mali nieco do seba. Pre mna len priemerny noir, ktory nestaci za majstrstykmi zanru noir /Big Steal, Big Sleep, Maltese Falcon/. 66 % ()
Zamotaný noir, ve kterém není nikdo sexy, nikdo není nevinnou obětí a všichni jsou hovada bez sebemenších skrupulí. Je bez šance se s kýmkoliv ztotožnit, nedejbože mu fandit a každou další minutou uvažujete, jestli si radši neuděláte ten graf kauzality, nad kterým už půlhodinu přemýšlíte. Není to takový nepochopitelný nátěr jako Big Sleep, ale překombinovanost zvratů a motivací postav není filmu opravdu cizí. Ve výsledku je tak Born to Kill pro mě spíš podprůměrný noir bez výraznějšího momentu, postavy anebo zápletky. 4/10 ()
Prvý noir žánrovo ostrieľaného režiséra (a oscarového strihača Občana Kanea) Roberta Wisea je povestný svojimi prehnitými postavami. Skazení nie sú len hlavní protagonisti, ktorí sa „proste našli“ (Claire Trevor sa zamiluje do chladnokrvného vraha v stelesnení Lawrencea Tierneyho), ale sólo kapitolou je figúrka zapredaného súkromného detektíva (citujúceho Bibliu a Shakespeara), ktorý má od marlowevovského typu teda riadne ďaleko. Fajnšmekrov potešia časté zábery na Bay Bridge, zadné projekcie Frisca či vtipný fyzický súboj ikonických predstaviteľov noirových vedľajších postavičiek: Elishu Cooka Jr. a Esther Howard. Na rok ´47 je tu navyše odvážny náznak homosexuality. ()
To nejlepší z noiru. Od silného fatalismu, přes opravdu "rotten" hlavní postavy ( post z IMDB - "If there's hard-core noir, this is it!" - tentokrát nejde o žádnou typickou okouzlující krásku ani o cynického, ale sympatického chlapíka ), výtečně zahrané a psychologicky prokreslené až po pamětihodné vedlejší role včetně oportunistického detektiva detektiva trousícího moudra z Bible. Další delikatesa pro noční hodiny. Mlask. ()
Galerie (6)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (2)
- Filmový námět se odvolává k literární novele "Deadlier Than The Male" Jamese Gunna. (Conspi)
- Claude Chabrol tvrdí, že snímka, napriek silnej knižnej predlohe, stroskotáva na ordinárnej réžii. Wise si jednoducho s materiálom nevedel dať rady a jeho film sa nedokázal minimálne vyrovnať literárnemu textu, z ktorého vychádzal. Chabrolovi vadilo, že Wise vníma zločin ako cieľ, a nie ako zámienku pre psychologickú či metafyzickú štúdiu. (Biopler)
Reklama