Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Recenze uživatele Grogan k tomuto seriálu (7)
Návrat (1988) (E01)
Co se musí prvním dílům nechat je to, že věci, které byly v knize zmíněny v rámci jedné kapitoly (nebo i formou pár vět), si tvůrci vzali a šikovně z toho udělali celou epizodu. Takže tu máme celou epizodu zaměřenou na Vendelína Malinu, skvěle podporovaného především fenomenálním Martinem Růžkem. Silný úvod a jedna z nejlepších epizod celého seriálu. Linie s klaunem Hansem je dobrá, jen si teď nepamatuji, zda šlo čistě o seriálovou zápletku nebo má předobraz i v knize. Jedna věc mi ale vždy vrtala hlavou, proč Martina Stropnického hned v dalším díle nahradil Josef Kemr, kterého už bylo přes 60 let a maskovali ho jako mladšího několik dalších dílů, než zestárnul i v ději seriálu? To není nic proti fenomenálnímu herectví pana Kemra, jen jsem tuhle výměnu prostě nikdy nechápal. Nebo jsem možná spíš nechápal, proč pan Kemr nehrál Vendelína hned od začátku, jen ještě víc nalíčený jako mladík.... ()
Maringotka číslo osm (1988) (E05)
Trochu pomalejší část, kde se malý Vašku nadále etabluje do světa cirkusu a zažije tu svůj první velký úspěch. Pátrací akce ředitele Berwitze je hodně vtipná, ale tu 4. hvězdičku nakonec dávám hlavně za jednu z nejlepších scének seriálu vůbec - krásnou Bartoškovu recitaci Máje před zbytkem maringotky 8. ()
Natrvalo (1988) (E06)
Za mě jeden z těch slabších dílů. Někdy mi dramatizace děje v porovnání s knihou nevadí, ale tady mi to dramatické zachránění barona Gaudeama před sebevraždou malým Vaškem přišlo až moc přehnané (v knize už pro cirkus pracoval dlouho před příchodem obou Karasů) a moc mě nezaujala ani linie s Vosátkovým kamarádem, co ho zve do bojů někde v Mexiku. Josef Abrhám je další skvělou posilou hereckého týmu seriálu a to uvědomění starého Karase, že našli v cirkusu nový domov, je pro mě asi nejlepší scéna celého dílu. ()
Konkurence (1988) (E07)
Epizoda s největším časovým zlomem, kdy nám z malého Vaška vyroste 17letý Václav. Osobně si pořád myslím, že měli najmout ještě jednoho herce mezi Manga a Hanzlíka, nebo Hanzlíka alespoň trochu namaskovat jako mladšího, při bližším pohledu jsou mu vidět vrásky kolem očí i počínající šediny. Jinak se tu dostáváme do zlomové fáze seriálu, kdy do té doby pohodový průběh cirkusu začíná být nahlodáván drobnými problémy, které za pár let vyústí ve velkou finanční krizi. Ještě se tu neřeší Václavův milostný trojúhelník (nebo spíš čtyřúhelník), který pro mě díky nesympatické Němce v roli Vaškovy ženy není moc zajímavý, ale už se tu naťukne. Nicméně kvalita zůstává konstantně vysoká. ()
Rozhodnutí (1988) (E09)
Další přelomová epizoda, kde se toho hodně odehraje (svatba z nutnosti) a odchází nám tu hned několik charakterů, které jsme dlouho sledovali (kromě Berwitze a Gaudeama ještě starý Malina, teta Hammerschmiedová, Růženka a prakticky i Anežka), některé z nich neodcházejí šťastně - hlavně Berwitzova linka je hodně silná a dojemná. Hanzlík nám taky trochu zestárnul i v seriálu a hned to vypadá líp. Jen to překopání charakteru Helenky proti knize je škoda a herecký výkon její představitelky za moc nestojí - přitom nechci shazovat výkony Němců, minimálně Werner Possard a Katja Rupé byli dobří. ()
Varieté (1988) (E10)
A zase nás opustilo několik vedlejších postav najednou, ovšem oproti minulému dílu zde schází nějaké rozloučení/završení jejich příběhu. Náznak je jen u postavy Selnického, který ovšem neznalec knižní předlohy sotva pozná. Naopak Bureš a Vosátka se už po tomhle dílu neobjeví a nic víc se o nich nedozvíme, v knize ale jejich osudy dořešené jsou. Jinak ten přerod do pražského varieté byl i v knize už ta nudnější část, autoři seriálu si s tím v rámci možností poradili se ctí. Jinak problém stárnutí postav jsem zatím zmiňoval jen okrajově, ale třeba v tomhle dílu u Dvořáka není vidět, že by měl být tak minimálně o 30 starší než Vašku, jen mu trochu nalíčili vrásky kolem očí a má mírně prošedivělejší vlasy. Tohle zvláštní (ne)stárnutí postav se dá krásně pozorovat hlavně na postavě Franze (František Němec), který měl minimálně 30 let, když se připojoval k cirkusu, což bylo ještě nějaký čas před narozením Vaška, takže by mezi nimi měl být věkový rozdíl tak 35-40 let. A vypadá snad Němec tak výrazně starší? ()
Slavné jméno (1988) (E12)
Na téhle epizodě mě nejvíc mrzí, že někdy ve čtvrtce epizody nám z děje bez vysvětlení zmizí postava Franse, která byla nejdéle působící postava v seriálu a zasloužila si alespoň nějaké uzavření (v knize šel na důchod zpátky do Holandska v reakci na Heleninu smrt), když teď o tom přemýšlím, tak stejný osud potkal i osobu Kerholce (jeho i v knižní předloze). Nicméně linie Vašku s jeho synem/vnučkou/otcem (tak alespoň Haničinec rozlučku dostal, byť smutnou) byla zpracovaná hezky a jde o příjemné ukončení seriálu. Asi bych dal přednost závěru z knihy, ale i tohle zakončení se povedlo. ()
Reklama