Oblíbení režiséři (10/10)

Mistr filmové poezie, který dokázal i nezáživné, tendenčí či naopak zase hodně depresivní příběhy natočit nádherným způsobem ve víru příjemného kouzla a melancholie.
Nezapomenu na ty filmové zážitky, když jsem poprvé viděl příběh malého Adama, jak už zase skáče přes kaluže, na "prvorepublikové" lásky mezi kapkami deště, vzestup i pád jednoho obchodníka s láskou ke krásným srncům či rozlučkové představení Posledního motýla před zabouchnutím dvířek transportního vlaku smrti.
Když se řekne Kachyňa, vybavím si obyčejně nějakou tu filmovou scénu uprostřed přírody a dramatický příběh z pohledu dítěte. Povětšinou ještě za doprovodu neopakovatelné hudby Zdeňka Lišky či Luboše Fišera.
TOP 5: Už zase skáču přes kaluže / Kočár do vídně / Vlak do stanice Nebe / Robinsonka / Lásky mezi kapkami deště

Ten, který ve většině filmů nabízí kus velké filozofie, přesto se na jeho film může dívat i méně náročný divák...
..a vychutnat si třeba jen tu hlavní rovinu z vícevrstevnatého příběhu...
Ten, který nám ukazuje, jak můžou být i největší politické okamžiky pro běžného člověka zcela nepodstatné...
..zatímco jiní režiséři zobrazují, jak je jedinec malý oproti těm velkým dějinám...
Ten, který si sám píše scénáře, filmy produkuje a občas působí i v úloze kameramana...
..zkrátka dělá pokaždé svůj autorský film...
Ten, který byl oceněn Oscarem za film Muž a žena, nicméně čím více Lelouchových filmů vidím,
tím mne jeho nejslavnější (ač ve vývoji tvorby zásadní) připadá pomalu jako ten nejméně zajímavý...
Ten, který dokáže slavné herce obsadit i do zcela nečekaných poloh..
...například Lina Venturu do role zloděje v převleku za staříka v Šťastném novém roku...
Ten, který si propašuje reflexi politické situaci i tam, kde se to zdá s ozhledem na žánr téměř nemožné..
... třeba i do crazy komedie (Dobrodružství je dobrodružství) nebo sci-fi o mimozemšťanech (Ať žije život)...
Ten, u jehož filmů je obras i problém určit žánr, protože ty obvykle hodně kombinuje, což ale ve výsledku u Lelouche většinou není na škodu – pan režisér se nám snaží poukázat, že ani naše životní příběhy se nikdy neodehrávají pouze v jedném „žánru“...
Ten, u něhož je díky filmům jasné, že má nejen silný vztah k dějinám, ale miluje i humor a skvělou hudbu..
..... ano, vážené dámy a pánové – Claude Lelouch.
TOP 5: Šťastný nový rok / Dobrodružství je dobrodružství / Celý jeden život / Ať žije život / Jedni a druzí

Dynamická vyprávění příběhů o lidech na dráze pohutných osudů, mnohdy v situacích smrtelného nebezpečí... skoro pokaždé s neotřelou kombinací excelentně zrežírovaných akčních scén a hluboce propracované psychologii postav, tak jak mě pan režisér poprvé zaujal ve svém dramatu o trojici parašutistů The Gypsy Moths.
*** Komorní životopisní snímek Ptáčník z Alcatrazu řadím mezi vůbec nejlepší americké filmy, které jsem měl dosud spatřit. Přidám-li k tomuto snímku ještě pár nasledujících a vzpomenu-li u toho na nezapomenutelné výkony Lancastera, Hackmana nebo Montanda, nemám problém zařadit Johna Frankenheimera do desítky nejoblíbenějších režisérů a částečně pozapomenout u toho i na režisérovy pozdější umělecké propady v 80./90. letech.
TOP 5: Ptáčnik z Alcatrazu / Grand Prix / Vlak / Znovuzrození / The Gypsy Moths


...a zase mě svým filmem dostal, provokatér jeden!
Proti davu, se svérazným stylem a nadčasovými postřehy. Nestoudný kacíř, předhazující nám ve svých filmech postavy, které řeší závažné společenské problémy často originálně ilegálním způsobem, sní o lepší společnosti nebo zůstavají na její pokraji opovrhováni a utlačováni.
Ve všech směrech tvůrce svobodné, nezávislé kinematografie. Často nevyzpytatelný. V jednom filmu spolupracuje s francouzskou hereckou špičkou své doby, aby v dalším filmu předvedl sérii bůhvíkde sebraných podivínů a oblastních ochotníků. Když se mu sejde pohromadě, jako Velkém zděšení nebo Dobrovolníkovi, tolik osobitých hereckých protagonistů se vzájemně naprosto rozdílným projevem a komikou, je to často zábava sledovat.
Mocky má jako režisér rozsáhlý žánrový záběr, nejradši od něj mám osobité stylizované komedie ve jménu satiry a absurdního humoru. Neméně zdařilé jsou však i některé jeho politické a kriminální filmy.
TOP 5: Velké zděšení (aneb Město nevýslovného strachu) / Zázrakem uzdravený /
Rubáš nemá žádný kapsy / Solo / Nezbedný farník

Tento Řek si nejen velmi pozorně všímá politického dění v nejrůznějších krajinách světa, ale ještě ho dokáže i protavit do napínavých a rovněž umělecky pozoruhodných filmů. Costa-Gavras vás vtáhne do svých filmů kvalitně vybudovaným napětím i neklidným zamyšlením nad společností, ať už se odehrávají v jakémkoliv kraji a bez ohledu na tom, kolik jste o daných událostech doposud slyšeli.
*** Kdyby nenatočil nic jiného, než Doznání, budu si jeho jméno pamatovat, zdařilejší film o vykonstruovaných procesech v 50. letech v Československu podle mě už nikdy více nevznikl. Pan režisér ale podobných skvostů natočil daleko více a ještě si vedle nich z času na čas odskočil i do jiných žánrů od akčního thrilleru přes komorní drama až po rodinnou komedii, v nichž rovněž prokázal svůj um.
TOP 5: Doznání / Muž navíc / Světlo ženy / Zvláštní oddělení / Amen.


Jeden z nejhravějších géniů našeho kontinentu. Originální nasledovník velkého George Mélièse, oživovatel starých rytin i pravěkých tvorů na filmovém plátně a vypravěč dobrodružných příběhů pro děti i pro dospělé.
Filmy Karla Zemana plné fascinujících filmařských nápadů, na svou dobu neotřele kombinující techniky animované a hrané tvorby, pro mě nestárnou, naopak s lehce přibývajícím věkem je oceňuji pro jejich jedinečnost stále víc.
TOP 5: Ukradená vzducholoď / Na kometě / Cesta do pravěku / Vynález zkázy / Čarodějův učeň


Tento vynikající a bohužel opomíjený režisér stihl za svou kariéru točit hned v několika zemích, od režiséra krátkých dokumentů za 1. republiky se propracoval až na tvůrce mezinárodně oceňovaných filmů, osobitých autorských snímků i zajímavých adaptací, až po pedagogickou činnost v oblasti filmu v USA...
Weissův film Taková láska z roku 1959 už déle považuju za jeden z neprávem podceňovaných domácích filmů, v němž Weiss povýšil žánr psychologického dramatu na možnost nadčasových a originálních tvůrčích nápadů. Spravedlnost pro Selvina zase za jeden z nejosobitějších televizních filmů své doby.
TOP 5: Spravedlnost pro Selvina /Taková láska / Zbabělec / Romeo a Julie a tma / Třicet jedna ve stínu .... + BONUS: krátkometrážní počin Promiňte, omyl!
Oblíbení skladatelé (8/10)

Krotká. Spravedlnost pro Selvina. Pražské noci. Spalovač mrtvol. Ovoce stromů rajských jíme.
Už zase skáču přes kaluže. Medená veža. Orlie pierko. Vlak do stanice Nebe.
Hříšní lidé města pražského. 30 případů majora Zemana.

Les Grandes gueules. Dobrodruzi. Velké prádlo. Dravec. Ho! Poslední adresa.
L'Étalon. Rumový bulvár. Kam zmizel Tom? Chut! Smůla. Stará puška.

Ohnice. Romanetto. Nahota. Hlídač. Petrolejové lampy. Morgiana. Dotek motýla. Adéla ještě nevěčeřela.
Lásky mezi kapkami deště. Tajemství hradu v Karpatech. Smrt krásných srnců. Král kolonád.

Akce Bororo. Holky z porcelánu. Páni kluci. Na konci světa. Den pro mou lásku.
Ztrácím tě, lásko. Panna a netvor. Krakonoš a lyžníci. Dívka s mušlí.
....a spousta skvělé (populární) hudby i mimo film.

Alexandre le bienheureux. Život plný malérů. Eso es. Sedmý terč. Mistři gagu. Dům na prodej.

Armáda stínů. Osudový kruh. Rudý Ibis. Zvláštní oddělení.
Zlé pondělí. Až přijde kocour. Dýmky. Hotel pro cizince. Všichni dobří rodáci.
