Oblíbené filmy (10/10)


Hodný, zlý a ošklivý
Il buono, il brutto, il cattivo.Jak skvostné.Od prvních minut včetně titulků podbarvených hudbou(všimněte si, že nepíšu geniální, protože by to bylo nošení dříví do lesa) velmistra Morriconeho.Trojice pistolníků honících se za pokladem v hrobě na pozadí americké občanské války je pro mně osobně opus magnum Sergia Leoneho.První 2 filmy dolarové trilogie byly výborné ale až tady se odvázal.Na TnZ bylo znát, že už to přece jen dělal pro prachy.A TvA je někde úplně jinde.H,zao je doknalá komposice obrazu hudby herců kamery režie v jedno nádherné velkolepé dílo jaké už pro mně nemá obdoby(a to westerny vyloženě nemusím a až do té středy co jsem jej viděl by mě nenapadlo, že ho budu dávat do svého topu)!

Police Story
Vrchol v Jackieho honkongské kariéře. Kinematografie akce v nejčistší podobě. Jeden z nejlepších filmů všech dob a je mi jedno, co si o tom myslíte.

Vražda na večeři
Jeden dům, 12 mistrovských herců a jeden legendární spisovatel a především dokonalý scénárista. Ukazoval bych všem těm nedoukům, kteří si stěžují, že mají málo peněz na filmy. Stačí vám formát televizní inscenace a můžete stvořit legendu, jen holt potřebujete alespoň špetku talentu Neila Simona.



Brazil
Tak už jsem přeci jen starší, tak si 3 roky starý komentář k Brazilu přepíšu. Ale o čem tu mám psát? O tom, že je ten film geniální? O tom, že je scénář skvělý? Režie báječná? Michael Palin (btw RULEZZZ) nepřekonatelně grandiózně výborný? Tohle všechno už jistě víte. Na Brazil nemůžete nahlížet neurčitě. Buď jste ho viděli a líbil se vám nebo nelíbil. A nebo jste ho neviděli a pak nevíte, která bije. Všechno vypulírované do detailu. Každý úhel kamery by se dal zarámovat. Každé dekoraci bych udělal pomník. O téhle genialitě bych nechal učit ve školách. Pamatuji si, když tady bylo deset komentářů a ani ne 300 hondocení. Přál bych si aby ho viděl úplně každý, ale chápu, že ne pro každého je to míchání žánrů přijatelné a někdo z toho není moudrý. Ale podlě mně není od Gilliama pochopitelnější snímek :-)


Opravdová kuráž
Znáte ten krásný pocit, kdy si jako malé dítě užíváte každou minutu s čirou a bezelstnou radostí? Mně se to doposud poštěstilo jen u malého počtu filmů ... True Grit patří mezi ně. Famózní ve všech ohledech, nejlepší western od Hodného, zlého a ošklivého a jeden z nejlepších filmů za posledních 20 let. Dokonalý kontrapunkt mezi naivistickou šestákovou předlohou (pistolníci se chovají k vyspělé slečně jako gentlemani) a modernistickým McCarthyho pojetím amerického národního žánru (rasismus, všudypřítomná špína a bizarní postavičky - zde zubař! - projíždějící krajinou). Je mi líto všech, kdo to považují za nudnou selanku, protože přicházejí o krásný zážitek. (A k hejtu na Damonovu osobu se nepřidávám, protože jeho jižanský hejsek s cingrlátkama na obleku je famózní vedlejší postava, takovou by "herecké dřevo" zahrát nedovedlo)

Oblíbené seriály (10/10)


Perníkový táta
1. série - 80 % ...
2. série - 90 % ... 3. série - 100 % ... 4. série - 100 % ... 5. série - 90 % ... Zkrátka nejlepší vysílaný seriál současnosti a jeden z nejlepších seriálů všech dob, plně využívající prostor, který dlouhotrvající série nabízí k propracování a hlavně děsuplnému vývoji hlavní postavy ... All Hail Heisenberg!

24 hodin
OBSAHUJE SPOILERY ZE VŠECH SEZÓN! 24 hodin považuji za jednu z nejgeniálnějších věcí posledních let. Propracované zápletky, kde by každá z nich vystačila na celovečerní film. Scénáristická invence, která i v případě opakování se dokáže překvapit. Zajímavé postavy, z nichž si žádná kromě Jacka (a Chloe) nemůže být jistá osudem – právě tato neúcta k hlavním charakterům mě tak fascinuje. Konspirace, spiknutí, zrada, všeho vrchovatě, což mě nehorázně baví. Jeden z mála seriálu, který má vzestupnou kvalitu. Jak jsem už poznamenal, v každé sérii se vystřídá přehršle figur - z nichž každá by si zasloužila o něco více času - a malých dějových odbočení – no prostě se v tom při nepozorném sledovaní ztratíte. Je toho moc, čeho už se ve světě "24" odehrálo a já ani nejsem schopen to tady na tak malém prostoru komplexně zachytit. Hodnocení jednotlivých sérii. __ 1.den – Z dnešního pohledu zdaleka nejhorší. Ale když se na to dneska dívám, ani se nedivím, že i přes všechnu tu negaci v naší zemičce vůči „24“ jsem byl vždy jejím příznivcem. Něco tu už totiž bylo. Houstnoucí atmosféra, skvělá vizuální stránka. Zábava je dívat se jak maličký rozpočet to ještě mělo. CTU jsou záchod a tři místnosti zabírané v pološeru. Sídlo gaunerů je sklep na nějaké farmě. A největší akcí je možná tak zřícení letadla v prvních minutách. Ještě je to spíše jen takové představování charakterů a Jack se díky rodinnému zázemí nemůže moc rozjet. Proto jsem z celého srdce vděčný za poslední minutu. Bylo to strašné už s Kim, což teprve, kdyby dále strašila taková Teri…Navíc se 24 začalo natáčet jako každý nový seriál - všechny dějové linie se tedy v polovině uzavřou a pak už se jede od znova. 70 % __ 2. den – To už byla pravá „24“ – nejlépe je to vidět na nádherné scéně „Podej mi pilku na železo!“ Kim samozřejmě opět zdržuje, ovšem je to alespoň trošku zajímavé. Památná je epizoda s pumou :-) Byla tu však ještě jedna dějová linie s rodinou Warnerových a to už nedělalo dobrotu. Emocionálně vypjaté scény jako let s atomovkou do kaňonu, vyslýchání podezřelého a jeho rodiny přes satelit (jedna z top scén). Ještě lepší mi však přišla zápletka s hrozící válkou se třemi zeměmi a čipem. Což zahrnuje i mou milovanou scénu s Jackovým mučením a infarktem. Abych jen nechválil - kazí to velký konec na stadionu – s tím si chtělo trochu více pohrát. Ale poslední záběr ruluje! 90 % __ 3. den – Když jsem viděl tuto sérii poprvé neupoutala mě. Možná to bylo tím, že už mě nebavilo čekat na půlnoc, kdy se ji Nova uráčila vysílat. Vadila mi mexická linie, Jackův parťák, dokonce i hlavní záporák. Ale při opakování jsem byl uchvácen. Ten způsob jakým si pohrávali s divákem poté ještě zopakovali v 5. dni, ale tady je to "poprvé". Těch prvních 7 hodin nabere v určitém okmažiku takový směr, že člověk zírá a musí se k tomu vracet a uvědomí si, že ty náznaky tam byly a jasně viditelné. Atmosféra je perfektní. Akce je už prvotřídní (vychytaly se některé záležitosti z předchozích dnů a celé to působí jako levnější akční film a vůbec ne jako televizní seriál). 90 % __ 4.den – Ten ze mě učinil náruživého fandu, který by toho chtěl ze světa Jacka Bauera víc a víc. Hlavně je pryč Kim Bauerová – zdržovatelka tempa všech předchozích sérii. Objevil se nejzajímavější záporák – turecký arcilotr Habib Marwan. Člověk, který nepřistoupí na žádné vyjednávání, zkrátka prototyp náboženského fanatika. A ty jeho megalomanské nápady. Ovládnutí jaderných elektráren, sestřelení Air Force One... Vůbec celý 4. den je nebývale akční a brutální. Jack v přestřelkách zastřelí nejvíc teroristů, kteří se tam vynořují jak v počítačových střílačkách. A v některých okamžicích jsem byl úplně přikován ke křeslu – celá zápletka s EMP bombou, stíhání Marwana v kancelářské budově, zdrhající dvojice s kufříkem s atomovými kódy. No a ten konec s Jackem odcházejícím vstříc východu slunce. Skončit takhle celá „24“ vůbec bych se nezlobil. Ale to jsem netušil co na mě čeká na začátku 5. dne! 100 % __ 5. den – Nejšokantnějších prvních 5 minut v dějinách televize – i tak bych mohl začátek 5. dne pojmenovat. Každý čekal, že se musí scénáristi s něčím vytasit, aby si i po pěti letech vysloužili větší pozornost, ale odstranění nejdůležitější postavy po Jackovi nepředpokládal snad nikdo. A to jsme byli na začátku. Pak následovalo obsazení letiště teroristy a především přítomnost smrtícího plynu. Větší důležitost je však kladena na zákulisní machinace, než na samotnou akci – a za to jsem jakožto milovník politických čachrů vděčen. Ale vytasit se zrovna s tím, že hlavním záporákem je samotný americký prezident Logan – do ktérého byste spíše řekli, že je podlézavá sralbotka… No ona, jak se ukáže to sralbotka je (vzpomeňme na „handsfree guy“ Grahama, který si pana prezidenta náležitě vychutnává), ale stejně. Geniální je i postava McGilla. Bohužel skončil jako Ryan. Co mi však vadilo velice byla ta už i na „24“ hodně velká nadsazenost. Samozřejmě beru, že nejnapínavější okamžik se stane 3 sekundy před koncem hodiny, že Jack je superman zachraňující svět, ale tyhle ruské teroristy jsem jim už nevzal. V pěti lidech přepadávají kolonu ruského prezidenta, šéfa (asi nejhorší záporák) osvobozují z područí plně ozbrojené jednotky ve čtyřech lidech. A co byl největší laps – ve stejném počtu dostávají pod kontrolu ruskou ponorku s jadernými hlavicemi na palubě, která kotví uprostřed komerčního přístavu. To trošku kazí celkový dojem. A zase nezapomenu na ty situace, kdy jsem měl nehty zaryté do opěradel – Jack v plynárně, Jack v obchodním středisku, útok plynem na středisko CTU (jeden z památných dílů). No a ten konec? Ten vyrazí dech, stejně jako začátek. 90 % __ 6. den – První třetina byla skvělá - atomová bomba v LA, Jackova pošahaná rodina, spiknutí proti prezidentovi. Ale pak se to zbytečně zaseklo a zápletky se začaly vršit a Jacka ubývalo - v pěti prostředních dílech byl dohromady 30 minut. Tohle experimentování, zda se koncept seriálu podrží i bez Bauera signalizuje menší tvůrčí krizi. Závěr to trochu vynahradil, ale člověk má stále pocit Déjà Vu (útok na CTU, Jackovi nikdo nevěří)... Nejhorší to bylo, když si tvůrci uvědomili, že s Fayedem to do konce nedoklepou a tak tuto dějovou linii rychle utnuli a přišli s jinou. Finále s Jackovým monologem to vynahrazuje, ale stejně jsem z plánovaného restartu v sedmém dni trošku nejistý. Přesto 24 hodin byl, je a bude nejlepší americký seriál všech dob. 85 % ___ 7. den Škoda mluvit, koncept se vyčerpal (no, možná ne koncept, spíše team scénáristů) a ze nejzajímavějšího akčního seriálu se stal přicmrndávač scénaristicky výtečnému Houseovi nebo Dexterovi... Já vím, vymýšlet po 6. sezónách něco nového a neotřelého, když jste limitováni časem, místem, zaměřením (teroristi, teror, terorizace), ale tohle byla po všech stránkách děsivá fušeřina. Hloupé dialogy, hloupé a zdlouhavé zápletky, nezajímavé postavy (čest Voightovi za hláškujícího psychopata) a uzívané cliffhangery (sotva dva podařené - Renne v jámě, Jack po otravě plynem). Závěr překombinovaný a zmatečný. Mé roztrpčení bylo takové, že 7. řadu jsem si už podruhé nepustil jako všechny předchozí. Naopak dělám, že se nestala a budu se modlit, aby se 8. dnem přiblížili alespoň k poloviční kvalitě 6. série (naivní, já vím, ale jak to ukončit, těžko říct, zabít Jacka je jako zabít Chucka Norrise)... 65 % ____ 8. den Pravdou je, že jsem sledování po půlce série vzdal. Twistery ni žádné, vedlejší linie otravné a co bylo nejhorší - Jack seděl po většinu času v autě a jezdil sem a tam a chraptěl do mobilu. Po půl roce jsem se odhodlal zjisti, jak to vlastně s jedním z nejlepších seriálů všech dob dopadlo a ... Vzpomněl jsem si, co kdysi řekl Terry Gilliam o tom, jak si představoval poslední, ale fakt poslední sezónu Monty Pythonů: "První díly budou hrozné, opravdu strašné. Budeme trapní, nehumorní, bez invence, zkrátka paka. Takhle to půjde po většinu série, dokud nás všichni nepřestanou sledovat. Všichni až na dva lidi. A pak se v úplném závěru vytasíme s tím nejlepším, co jsme kdy napsali a odehráli. Bude to revoluce ve všech oblastech lidského vědění, ale uvidí to jen ti dva pošuci, co nás nepřestali sledovat. Ti pak vyběhnou do ulic a budou to všem hlásit, ale nikdo jim nebude věřit." Asi tak by se daly shrnout mé dojmy. Protože to, co v posledních 5 dílech Jack předvádí je ultimátní nasranost, po jaké jsme bažili od samého začátku. Co na tom, že to nedává smysl víc, než kdy jindy, stejně jako politicko-konspirační zápletka. Tvůrci věděli, že končí, a tak nám naservírovali naše nejvlhčejší sny (+ M. Madsena, wow) - Jack vyvrhává chlapa, Jack masakruje Rusáky, Jack přepadává prezidentskou kolonu. Je to krásnota, ale pachuť mdlého rozjezdu to nepřebije (a nemyslím si, že šlo o účel) ... Celkem: 60 % (poslední díly 95 %)

Wallander
Wallander je kriminalista z jižního Švédska. Nespí, trpí přepracováním, má vaky pod očima, že by se do nich vešel celý skautský oddíl, na tváři mu raší několikadenní strniště, osobní život stojí za hovno, zná jen svou práci a té se věnuje na 120 %. Oběti, které zachrání ho posílají permanentně do hajzlu, pozůstalí ho rovnou fackují a kopou.
Jeho práce ho deptá, každý den vidí jen marast společnosti a zničené lidské životy. Na druhou stranu je si vědom, že nikdo jiný tu práci za něj neudělá. Takže ať už se potýká s pedofily, kyberteroristy nebo sériovými vrahy, máte pocit, že se co nevidět nervově zhroutí. Doplním, že Wallandera hraje Kenneth Branagh a hraje ho natolik famózně, že redefinuje pojem seriálové herectví. Spolu s bravurní severskou atmosférou tak dává zapomenout i na krapet překombinované zápletky. Wallander jakožto celek by se dal popsat jako sociologický detektivní thriller. Nezvyklé, ale velmi silné dílo, kór, když by se dal každý druhý kamerový celek screenovat a zarámovat jako umělecká fotografie. Nemluvě o atypické hudbě, který podmalovává většinu scén. (a ano, třikrát sláva dokonalé seriálové propagaci ČT, která to vysílala někdy ve všední den v noci)

Panika v městečku
Jde nemilovat seriál v němž mají všechny postavy nebo zvířata mentální retardaci, Downův syndrom nebo Tourettův syndrom? Odpovím za vás - nejde!




Brooklyn 99
Asi jako když si mateřská školka hraje na Zákon a pořádek. Nehorázně zábavné a osvěžující dílo, kde je přehrávání tím pravým kořením, nikoliv jen otravným trapčením (zdravíme Big Bang Theory)

Oblíbené pořady (10/10)


Čápi s mákem
Epesní zábava gargantuovských rozměrů. Hovínko na nábytku od versace, buranka z lidu alias mrs. baketa, nejošklivější pornohvězda v Evropě, afektovaná blbka, vyčpělá rebelka, fajná MILFka a nad tím vším se tyčící halekavý přízrak hejaheja, kterému Pomeje ukradl kastroly ... Tento pořad vstoupí do análů českých televizních pořadů. Nedává to smysl a působí to jako přízrak z Vnějšího vesmíru. Už chybí jen prostřihy na Lugosiho - Beware, beware of the big green dragon.





