Režie:
Sergiu NicolaescuHudba:
Tiberiu OlahObsahy(1)
Film podáva obraz ľudského správania sa vo vyhrotených situáciách. V období 2. svetovej vojny v malej dedinke dôjde k usmrteniu nemeckého dôstojníka. Veliteľ nemeckej posádky vydá pokyn, že do rána chce mať vraha, inak bude pykať celá dedina. Dedinská vrchnosť sa rozhodla obetovať miestneho blázna Ipu, ktorý sa s vidinou pekného pohrebu a hrobu nechá presvedčiť. Situácia sa však nakoniec vyvinie úplne nečakaným smerom. (Volodimir2)
(více)Recenze (12)
"Ipova smrt" ukazuje sílu rumunského filmu, který rozhodně není bezzubý a rozhodně existuje. Ano, je to politické téma, ale je to i téma lidské a je podáno zajímavým, někdy až abstraktním způsobem, který ale dělá ten správný dojem. To nejsou jen prázdné scény. Mě tenhle příběh o tom, co je nejlepší pro všechny, dostal. ()
Toľko dobrých dobrodružných či dramatických snímkov natočil Nicolescu, že jeho meno beriem ako pojem, ale tento film ma trochu sklamal. Zjednodušený príbeh s čiernobielymi postavami, ktorý aj spracovaním akoby bol natočený tak narýchlo. Pellea v hlavnej roli nie je tak skvelý ako napr. vo filme Odvážni sa nevzdávajú, ale svoje si zastane. Horšie je to s ďalšími hercami, vratane chlapca. Sám režisér si zahral charizmatického esesáka, ale pre príbeh nijak výrazného. Postavy behajú od jedného extrému k druhému a z toho nemastného-neslaného príbehu ma vytrhol iba skvelý a nečakaný záver, a len vďaka ňemu nejdem v hodnotení nižšie. ()
Rezisera Sergiu Nicolaescu poznaju najma ti, co miesto vatovo planych kokotich plkov z filmovej teorie radsej zaviedli filmovu prax. Nicolaescu bol hodne znamy, natocil i historicke filmy - Dakove, Krizova Vyprava 1 a 2, toto je jeden z jeho najlepsich filmov. Film zobrazuje vyhrotene ludske situacie, kedy nackovia dali dedine - ultimatum - viac ale nebudem prezradzat. Kazdopadne jeden z filmov, kde mam rad toto : nic nie je tak, ako sa na prvy pohlad zda a situacia sa vyvinie smerom, ktori Rumuni necakali . 10 0% ()
Dramaticky to síce mohlo byť trocha lepšie spracované - menej sa venovať lyrike priateľstva medzi Ipom a chlapcom a namiesto toho sa viac zamerať na ústrednú pointu, pričom by som pridal aj na konfliktných situáciách - no celkovo to nebolo vôbec zlé. Od "poslednej večere" to nabralo tie správne grády, pričom brilantný záver dal všetkému povestnú korunu. Spokojnosť. 70/100 ()
Vyprávění se drží malého adoptovaného chlapce, jehož tíží vzpomínka na smrt otce, který mu byl velmi blízký; do jeho minulosti nám dají nahlédnout hlavně jeho denní úniky do vzpomínek. I hlavní událost, smrt německého důstojníka, je vnímána jeho pohledem; poté, co mrtvému muži chlapec ukradne zbraň, zmizí tato událost v proudu her a příhod s bláznivým Ipou (působivý je moment, kdy se v troskách horské vesnice, kde se oba hrají na vojáky, rozhoří opravdický boj – situace vyjadřuje intenzitu dětského prožitku hry). // Ozvěna ranní události se vrátí s koncem dne, kdy je Ipa pozván k večeři s vesnickou inteligencí (čítající samozřejmě chlapcovy pěstouny, pravoslavného kněze a jeho ženu, učitelku), aby na něj byla v emocionálně přehrané scéně vložena tíha jejich životů – neboť všichni přítomní mají pykat za smrt důstojníka, pokud se do rána nenajde jeho vrah. Jediný, koho povrchnost té noci pokoří, je malý chlapec. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (1)
- V niekoľkých neskorších rozhovoroch režisér uviedol, že autorom scenára je vlastne on sám. Zvládol to počas sedemdňového pobytu v Mníchove. Priznal taktiež, že v mnohom sa nechal inšpirovať vlastnými vojnovými zážitkami z doby dospievania. Počas samotného nakrúcania tak veľa improvizoval a množstvo nápadov vznikalo priamo na scéne alebo po ceste do lokácie. (classic)
Reklama