Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Zdálky najednou zafoukne ďas války. A zdi se boří, města hoří. K náramné radosti všech reků, které historii tvoří…." Trošku jiný Karel Zeman, jednak námětem (místo vědecko-fantastického žánru reálie třicetileté války) a jednak i stylem animací, v nichž co naplat není tolik prostoru pro hravou imaginaci a grotesknost. I scénář jako by zejména v druhé polovině filmu pokulhával. Přesto musím říct, že se mi vcelku líbil ten nápad s hrdinou coby obyčejným sedlákem, který je jakousi nevyzpytatelnou rukou osudu vhozen do proudu „velké historie“ a je jím smýkán nahoru a dolů (od paláců k žalářům a zpět). Stačí přitom, aby "ďas války" zafoukal tu zprava, tu zleva a korouhev štěstěny se točí ze strany na stranu. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Filmy Karla Zemana každopádně uchvátí vizuálně a ani tento není výjimka. Napadlo mě, zda se u příběhu nenechal Zeman inspirovat filmem Fanfán Tulipán. Bohužel vizuální stránka je na tomto snímku to nejlepší, ale zároveň i jediné zajímavé. Ano, Petr Kostka řádí jako výše zmínění francouz, ale to jen první půlku a v té druhé občasně. Jinak ovšem příběh dostává trhliny, když se v zámku nic podstatného neděje a film sklouzává do nezáživné nudy. ()

Reklama

Psice 

všechny recenze uživatele

Rozhodla jsem se, že zhlédnu všechny filmy, ve kterých se podílel Pavel Juráček na scénáři a musím uznat, že je tento film skutečně hodně slabý (a to při vší úctě k Juráčkovi a Zemanovi). Marně jsem ve filmu hledala něco, co by se dalo nazvat humorem. Po výtvarné stránce je film celkem zajímavý, ale ten obsah – to je bída. Jednoduchý příběh zasazený do výtvarného hávu – to mi přijde celkem málo. A aby to celé náhodou nevyznělo příliš alegoricky, tak si postavy raději ještě jednou převléknou oblečení a vítr zafouká opačným směrem… Uvědomím – li si, jaké snímky byly v té době filmovány, Bláznova kronika vedle nich působí tak trochu jako výkřik do ztracena. Proto díky za novou vlnu, která vlila české kinematografii krev do žil! ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Humorně pojatá doba, která jinak humorná rozhodně nebyla. 30ti letá válka ala Karel Zeman, takže malované pozadí, kulisy a prostě všechno, co patří do jeho jedinečných filmů. Samozřejmě i herci, které si pan režisér uměl vybrat. Jediné, o co se tu bojuje, je válečná kořist. Na tento film se hodí slova Napoleona, které nám krásně připomíná Švejk, "Jo, milánkové, na vojně se mění situace každým okamžikem" . Přesně tohle je obsahem skoro celého filmu, válečný vítr fouká a lidé podle toho jednají. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Výtvarně a trikově dokonalý film. Děj je vlastně lehkou variací na pikareskní romány. Hrdina je příslovečnou rukou osudu vhozen do proudu „velké historie“, který s ním smýká nahoru a dolů, od paláců k žalářům a zpět, přičemž barvité osudy hrdinovy slouží autorovi k tomu aby ironizoval tu velkou historii, velkou politiku, a ušlechtilé mravy vládnoucí třídy. Libí se mi kultivované plebejství tohoto filmu. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Film mal pracovný názov Dvaja mušketieri. (Raccoon.city)
  • V závere filmu Petr Kostka (Petr) a Emília Vášáryová (Lenka) prechádzajú cez veľkú priepasť na druhú stranu po kmeni stromu. Záber sa natáčal tak, že bola urobená fotografia dvoch strmých skál a vystrihnuté prázdno. Táto fotografia bola postavená pred kameru. Kmeň stromu predstavovala iba malá vetvička stromu, ktorá bola vlepená do fotografie medzi skaly. Herci sa následne museli pohybovať 150 metrov od kamery po na zemi položenom špagáte, aby vedeli, kadiaľ majú ísť, aby záber vyzeral reálne. (Raccoon.city)
  • Film bol natoľko na svoju dobu experimentálny, že Emília Vášáryová (Lenka), keď prišla do filmového štúdia vo vtedajších Gottwaldovských ateliéroch na tkz. Kudlově, mala pocit, že prišla do nejakého západného štúdia. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama