Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (144)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Nejsem nácek ani neobhajuji holocaust, ale přesto nedám pod 5* Studium historie totalitních režimů je můj koníček a tohle je prostě ukázka mistrně zvládnuté propagandy. Natřeli je všechny i Chaplina z Einsteinem. Žít tehdy v Německu uvěřím všemu co to hlásá. Pokud to byl cíl a jako, že ano, potom tleskám a udílím 100% ()

ZkuKol odpad!

všechny recenze uživatele

Propagandistické dílo své doby. Nestará se o pravdivost uváděných faktů, směřuje jen za jediným cílem, přesvědčit poslední nevěřecí ( a v roce 1940 jich už v říši asi příliš nebylo). Po řemeslné stránce by si možná tento výtvor zasloužil lepší hodnocení, ale obsah to neobhájí. Je jenom škoda, že takovéto dokumenty najdem v každém státě v určité časové periodě. Stále nemůžu pochopit, proč je u těchto výtvorů omezené šíření, stávají se tím jen lákavější. Na středních školách bych to možná pouštěl i povinně... ()

Reklama

4daPeace 

všechny recenze uživatele

Verdikt: Sice je to tady oznaceno jako drama, coz je lepsi nez kdyby to tady bylo jako dokument, jak se tento film sam uvadel, ale pro takoveto filmy by mela vzniknout spec. kategorie - propaganda/propagandisticky film. Veskere dalsi info se zde snad objevi u Obsahu filmu, ktery jsem zaslal. Jinak datr filmu pet hvezdicek je blaznovstvi, to snad musi dat jenom nejaky neo-blazen, ktery vyznava nacistickou ideologii. Film v zadnem pripade neni strhujici, chvilemi se budete nudit, chvilemi budete zavirat oci, chvilemi budete nevericne zirat. A Charlie Chaplin jako herec v tomto? To snad ne...to je jak kdybyste byli uvedeni, ze jste hrali v Ceskem snu, kdyz jste si sli jenom vyhodne nakoupit - proste byste k tomu hrani prisli jak slepy k houslim, stejne jako Chaplin zde. ()

berg.12 odpad!

všechny recenze uživatele

Jestliže "Triumf vůle" je více méně sledem nejrůznějších státnických sjezdů, všelidových setkání a do určité míry může fungovat i jako dokument, tenhle film je skutečné zlo. Velmi účinně spojuje divákovu nevědomost s přesvědčivě vykonstruovanou a po všech stránkách filmově bezchybně provedenou antisemitskou propagandou. A to tak, že si budete možná na pár místech sami nuceni připomenout, na co že se to vlastně díváte. Film, který i dnes může fungovat stejně jako tehdy. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Nenormálna dehonestačná spŕška lží a kadencie neznášanlivosti. Rovnako nápodobne ako pri Riefenstahlovej dokumentoch, aj tu je možné vidieť úchvatný vorhokolizmus pre doslova spoluúčasť k integrite diabla. Hoci Hipplerova zovšeobecňujúca sondáž viacej narába s informačnou a štatistickou abstrakciou demagogických žvástov než fascináciou prítomných okamihoch na demonštráciách NSDAP. I keď nie úplne všetky kľúčové veci by nemali aj akési malilinké jadro pravdivostného základu (Rothschildovci a im podobní korporátni magnáti, percentuálne zastúpenie židovského obyvateľstva v bankovom sektore a iných úžerníckych pofidériach tej doby - i keď to je vždycky stendenčnené na neprávom vzatú zovšeobecňujúcu kolektívnu vinu, že zručný rečnícky autokrat to vždy šikovne využije pre uzurpenie moci) sála z toho ale taká hrôza, že viacej pricitlivenému môže spôsobiť aj dáku tú psychickú ujmu. Natoľko degradačne, obskúrne a svojvoľne interpretovateľné pseudofakty, až sa z nich implantuje akási hypnóza predsa len relevantne okomentovaných dedukcií pre frustrovanú masu hľadajúcu útechu v iluzórnom nepriateľovi. Len aby sme si nemysleli, že dnešná manipulácia sú len takýmto spôsobom zredukované očividné skrivodlivosti na niekoho úkor, tá je oveľa sofistikovanejšia a nedotýka sa v takomto meradle živočíšnosti nízkych pudov. ()

Zajímavosti (8)

  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)

Reklama

Reklama