Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Kenneth RossKamera:
Jean TournierHudba:
Georges DelerueHrají:
Edward Fox, Michel Auclair, Alan Badel, Cyril Cusack, Maurice Denham, Olga Georges-Picot, Jacques François, Derek Jacobi, Michael Lonsdale, Jean Martin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1962 se prezident Charles de Gaulle stal pro mnohé Francouze zrádcem, když dal Alžíru nezávislost. Extremisté, většinou příslušníci armády, vytvořili ilegální organizaci a rozhodli se de Gaulla zabít. Když první pokus nevyšel, najali si nájemného vraha, který si řekl o půl milionu dolarů a zvolil si krycí jméno Šakal. Aby získali potřebnou částku, museli vyloupit několik bank. To vzbudilo pozornost tajné služby, která se pouští do pátrání. Zadrželi kurýra extremistů a mučením z něj dostali jediné jméno ? Šakal. Ten za sebou důkladně zametá stopy. Komisař kriminální policie Claude Lebel, který byl pověřen pátráním, se pomalu a za naprostého utajení dostává záhadnému atentátníkovi na stopu. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (402)
Perfektní pomaloučká precizní krimi, kterou si nepouštějte když venku prší anebo je zima, ale v létě navečer nebo až po západu slunce, když se ještě rozpálený vzduch nad asfaltem tetelí, lístky bazalky za oknem jsou povadlé a lidé sedí doma, unavení i koukáním. Anebo v létě na chatě, když se soumrakem konví zalejete nakladačky, rajčata i květák, a šťastní slimáci pomalu vylezou z dírek v hlíně či z pod kamenů a v tom dočasném vlhku si lebedí. Zinnemannův thriller vyzdvihuje skvělý starý český dabing, jemuž vévodí medový hlas Eduarda Cupáka jako přilepený sympatickému modrookému zabijákovi v podání Edwarda Foxe. Připomeňme si, že češtinu vyrobilo Filmové studio Barrandov dabing pro ČST Praha 1977, režii vedl (světe zboř se) Vít Olmer. Šmejdu od Řitky video se vyhněte obloukem o poloměru Francie, přetáčení takové klasiky by mělo být trestné. ()
I v tomto případě jsme konfrontováni s nepochopitelným jevem, jímž je absence tohoto pozoruhodného filmu lehkého žánru na DVD nosičích. Precíznost a důkladnost, věnované vykreslení prostředí a postižení psychologie obou soupeřů, zpravodajce-teroristy i jeho policejního protihráče, sympaticky udivuje svou chladnou, jakoby nezúčastněnou optikou. Hledáme-li zdroje současné tváře dnešní kinematografie hraného filmu, v tomto případě jsme konfrontováni se zvlášť zdařilým příkladem. Upozornil bych v této souvislosti ještě na jeden důležitý prvek v kompozici filmu: na jeho vazbu k realitě (pokud mě paměť neklame, je Šakal objednán zbytky OAS, teroristické organizace někdejších francouzských vojáků a usedlíků v Alžírsku). Přesvědčivosti filmu toto propojení reality a funkce jen prospívá. Dokonce natolik, že již dnes je možno předpovědět přetrvávající klasičnost ŠAKALA, monumentálního díla nejen svého filmového subžánru, ale navíc i neformální oslavy dnes stejně klasického filmového řemesla, jež se v době počítačů a jejich stále preciznějších animací rovněž stává dědictvím zacházejícího minulého století. ()
Realistický a syrový pohled na skoro prohrané pronásledování neznámého nájemného vraha policiemi několika států. Typický film 70sátek, kdy vysoké tempo nebylo nutností a promyšlenost zobrazovaných detailů s jejich až reportážním nádechem brala dech. Spolu s tím nepřítomnost moderní techniky navrací oldschool nádech celému příběhu (možná díky tomu rychle zestárne, ale ta doba má své kouzlo). Kniha na mě čouhá z poličky již dobrých pár let a po filmu jsem k ní o výrazný kus blíže. Ovšem tu dvojitou výměnu lokomotivu u vlaku do Paříže si mohli tvůrci odpustit... ()
Knížní předlohu jsem četl a proto jsem se na Šakala díval spíš jako na filmovou předělávku než jako na originální thriller. A musím říct, že teda nic moc. Režie je taková mdlá, nenajdete žádný výraznější moment a žádná scéna vám v hlavě neutkví dýl než pár minut. Navíc výběr hlavního hrdiny opravdu nedopadl dobře, Edward Fox je matný div se na obrazovce nerozplyne a pozdějšímu charismatickému výkonu Bruce Willise může jen závistivě funět za krk. ()
Thriller v typickém francouzském stylu. Pokud znáte Brutální Nikitu, víte o čem mluvím (samozřejmě tu francouzskou). Herecký výkon Edwarda Foxe je jeden z nejchladnějších, co jsem kdy na plátně viděl. Naprostý profesionál. Jenom nevím, jestli to bylo jeho herecké umění nebo neschopnost (ale určitě umění). Ale každopádně to je působivé. No a taky ten suchý závěr. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (27)
- Ve filmu zazní, že jedna ze Šakalových (Edward Fox) obětí je jakýsi Trujillo. S nejvyšší pravděpodobností jde o Rafaela Trujilla, prezidenta Dominikánské republiky, jenž byl zavražděn v roce 1961. (Othello)
- Při natáčení se režisér radil se skutečným padělatelem dokladů. (kenny.h)
- Během filmu je celkem 31 záběrů na hodiny. V dřívějším filmu Freda Zinnemanna – V pravé poledne – jich je 13. (Othello)
Reklama