Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Dokumentární
  • Komedie
  • Krimi
  • Pohádka

Recenze (2 349)

plakát

Sestry ze savany (2018) 

Pozoruhodný dokument přibližuje savčí druhové pospolitosti z krajně překvapivých úhlů a poučuje nás o tom, jak málo stále víme o přírodě. Povzbuzuje pokoru a rozšiřuje poznávací horizonty. Trojí model tří savčích druhů povzbuzuje lidskou zvídavost a vyvolává řadu reflexí kolem historie našeho druhu. Ano druhu. Stále jsme savci a primáty a zastaralé představy o naší výjimečnosti jsou vřazovány do řádu přírody věcněji a věcněji. Přívrženci a hlasatelé pluralismu získávají další silné argumenty pro svůj pohled na svět a společenské uspořádání.

plakát

ABBA: úspěch navzdory (2024) 

V žánru populárně dokumentárních filmů dílo zřejmě nadprůměrné s poměrně vysokou kvalitou vnitřní sebereflexe a také ne zcela obvyklým pohledem na osmiletí asi nejúspěšnější švédské skupiny přínosné i v evropském měřítku. Skupiny v mnoha ohledech nadčasové.

plakát

Malá filmová historie (1963) (seriál) 

Ve své době průlomový dokument skvěle zvládnutý scénáristicky i režijně; jak uvádí Český tulák i výtečně konferovaný. František Goldscheider byl nespornou celebritou své doby. A smysl by měla i repríza filmových příloh k jeho jednotlivým kapitolám i jejich vtělení do titulkové části této databáze. Nové uvedení by nebylo jen reprízou, ale stalo by se současně objevováním nového světa počátků pelikánovské Československé televize dnes již pověstných klasických šedesátých let.

plakát

Bez peněz na vysokou nelez (2024) (TV film) 

Trpká pravda sdělená klidným, věcným způsobem poddhaluje skutečné přínosy polistopadového období a varovně upozorňuje na způsoby a kvalitu rozdělování společenského bohatství. Nikoliv náhodou se v dokumentu objevuje slovo "chudoba", nikoliv náhodou tyto premisy vedou k varovným prognózám. Iluze o úspěších a nezávislosti jedince mají svůj - nikterak povzbudivý - rub.

plakát

Třicet případů majora Zemana - Hon na lišku (1975) (epizoda) 

V tomto případě místy až umělecky pojatý a zakotvený seriál sklouzává do dobrodružného schématu, který překrývá ideologické schéma a fabulační šablonu této formy komunistické tvorby předpokládající podivně pojatý automatismus dějin komponovaný z dostatečného odstupu s vyloučením omylů typu 17. listopadu 1989. Stále to však stačí na polistopadový dramatický standard.

plakát

Sama v čase normálnosti (2010) (TV film) 

Ukazuje, že když se podaří kvalitní scénář, který vyrůstá z důkladné znalosti dobových reálií včetně normalizačních komunistických obřadů, může se podařit kvalitní dílo. Srovnávám-li tuto věc s polotovarově dokonalou VOLHOU, která zůstala na půli cesty, vynikne prokreslenost charakterů hlavních postav, kvalita hereckého obsazení s vrcholem v roli Nely Boudové, i citlivé postižení útisku té doby. Byly o to nebezpečnější, oč víc se člověk vymykal jejím konzumním lákadlům, která bezesporu také případ od případu existovala. Lucie Konášová patří po zásluze k protagonistům polistopadové scénáristiky a její úloha na tomto nesporném úspěchu Česká televize určitě nebyla zanedbatelná.

plakát

O Šípkové Růžence (2006) (TV film) 

Zajímavě uchopené pohádkové téma pozoruhodně podané ve verších, nadané kvalitním scénářem i citlivou režií představuje až příliš mladého krále (v době natáčení měl mladší Švehlík svá Kristova léta), slušně podanou královnou, zdatným triem rusalek-sudiček (zajímavá Postlerová) a výtečnou princeznou Marikou Šoposkou (v čase natáčení 16 let) a neurážejícím zahradníkem-nápadníkem. Nelze nezaznamenat Vágnerovou i vtipně vyřešený závěr tradičního pohádkového tématu-námětu; dohromady až nečekaně překvapivá a dobře zvládnutá televizní práce.

plakát

Protentokrát? (1999) (TV film) 

Soubor svědectví s mimořádnou hodnotou, jež tkví v jejich bezprostřednosti a všednodenní palčivosti; tento individuální rozměr prožitku nelze pro jeho neopakovatelnost ničím nahradit. Před čtvrt stoletím, v době zběsilého absurdního sebebičování měl tento dokument zvlášť velkou cenu. I teror a zločin a mají svou hodnotovou hierarchii. Ploché zobecňování pro jeho povrchnost není možné ani zmiňovat; vyprázdněnost je v této souvislosti slovem zvlášť varovným.

plakát

Osidlujeme pohraničí (1946) 

Třetirepubliková idyličnost sálá z propagačního filmu natočeného n a přelomu let 1946 a 1947; Liberecko, kdysi henleinovské, bylo už české a slovanské. Uhlazená reklama, očividně inspirovaná svými baťovskými předlohami, je obohacena o ještě jedno pohlazení: o pohled na mladého Vlastimila Brodského.

plakát

To se vysvětlí, soudruzi! (2024) (seriál) 

Snaha nastolit, zpracovat a udržet souvislý děj, čas od času ho gradovat do černohumorných poloh a jakžtakž držet kontext druhé poloviny normalizačních osmdesátých let se také nedá popřít. To jsou ovšem se započtením některých propracovanějších scén - opravdu jich nebyl nadbytek - zhruba také všechny klady tohoto seriálu. Nevyrovnané herecké výkony, scénáristické stupidity, neznalost komunistického kontextu, absurdní a a vlastně i zbytečné duo tajné státní policie zvládající agendu příslušející kriminální službě Veřejné bezpečnosti a voluntaristicky - do značné míry mimo prostor a čas - vytvořený Ústav paranormálních jevů odsuzují tento seriál do kvality pominutelných dramatických děl České televize. Jedna útěcha tu je: mohlo to dopadnout ještě hůře.