Scénář:
Mamoru HosodaHrají:
Takeru Sató, Kaho Nakamura, Ikura, Šóta Sometani, Rjó Narita, Tina Tamaširo, Kódži Jakušo, Tošijuki Morikawa, Jošimi Iwasaki, Kendžiró Cuda, Mami Kojama (více)Obsahy(2)
Mistr japonské animace Mamoru Hosoda již před lety deklaroval svou fascinaci starou francouzskou pohádkou “Kráska a zvíře” a ve svém sedmém filmu ji také převedl na plátno. Učinil tak ovšem zcela originálním a ryze současným způsobem. Otevírá před námi dva světy, naprosto rozdílné a přesto bytostně propojené. Prvním je japonská vesnice, v níž plachá a neobratná Suzu prožívá svůj neutuchající smutek ze smrti matky, která jí vzala schopnost zpívat a odcizila ji jejímu otci. Druhým je virtuální svět “U”, do nějž může vstoupit kdokoli, začít znovu a (třeba i) změnit svět. A právě tady se Suzu mění v Belle, znovu nachází svůj hlas a díky svým písním plným toho nejupřímnějšího citu se stává hvězdou “U”. Kromě obdivovatelů tu ale potkává i Zvíře, zjizvenou obludu, zápasící v bojových uměních, brutální, nespoutanou – a samotářskou. Společně se vydávají na cestu dobrodružství, nebezpečí a lásky, na cestu, která odhalí jejich skutečné já. (AČFK)
(více)Videa (6)
Recenze (45)
K příběhu mám výhrady, taky to nemuselo být tak dlouhý a chování postav by mohlo mít víc logiky. Jenže uběhl celý den, a mně se hezký pocit po zhlédnutí rozležel v ještě hezčí, v hlavě mi zní hlavní píseň, promítám si dokola znovu některé scény, a vlastně si uvědomuji, že vidět v kině anime je svým způsobem k nezaplacení. Proto nakonec zvyšuji své hodnocení na čtyři hvězdičky. ()
Kráska a zviera zasadená do doby sociálnych sietí znie možno trochu lacno, po istom čase väčšinu divákov chytí a v treťom akte emocionálne rozdrví. Ak vás samozrejme chytím, môže sa stať, že sa v tom virtuálnom svete stratíte. Pre priblíženie ide o niečo v štýle Ready Player One, druhej epizódy Black Mirror a do podobných svetov zasadený klasický príbeh. Stále sa však spoločne so Suzu vraciame do reality, to jest k jej rodine a kamarátkam a do nekompromisnej strednej školy. Je to síce trochu bordel, ale postupne sa film usadí a ten emocionálne silný záver trvá zhruba polhodinu. ()
Pastva pre oči a balzam pre dušu tento film. Krásny narodeninový darček. Som rada, že som to videla s titulkami a nie nadabované. Vidieť tento film na veľkom plátne, musí byť úžasný zážitok. Hudba a pesničky = čerešnička na torte. Príbehy postáv s ich problémami a láskami v reálnom živote ako aj únik Suzu do virtuálneho sveta "U", kde nájde samu seba a silu žiť, je neskutočne krásny. Občas sa pousmejete, občas sa vám rozostrí zrak, prekvapujúci záver doslova hreje pri srdci. ()
Animačně naprosto vypiplané. U některých krátkých záběrů bez postav jsem reálně přemýšlel, jestli tvůrci nešvindlovali a nejedná se o reálnou scénu. Obrazová kompozice je vychytaná a promyšlená do nejmenšího detailu, což se bohužel úplně nedá říct o ději a vztazích jednotlivých postav. Gradace k velkolepému finále místy působí zbytečně utahaně a doslovně. Chápu, že Mamoru vložil do filmu veškeré své schopnosti a emoce, ale v příběhu o lásce a intimitě nelze říci doslovně vše, aby to zároveň nepůsobilo strojeně a jako citové vydírání. Na konci dne jsem to však Mamorovi vše zbaštil i s navijákem a závěrečnou píseň jsem si broukal ještě několik dní. ()
Na film Belle jsem se celkem těšil. Naštěstí jsem ho nestihl v kině a tak jsem se mohl kouknout na exkluzivní premiéru rovnou na Animefestu. Lidi mě vyděsili tím, že jde o 3D anime, což byla pravda jen v onom virtuálním světě U, okolo nějž se točil děj. Mimo to šlo o klasicky kreslenou Hosodovku, která si vskutku brala své kořenové téma z klasiky Krásky a zvířete, ale v úplně jiném kontextu a se závažným zvratem v poslední třetině. Co se mi nelíbilo, tak nelogické fungování oné technologie, která má člověku umožnit pohybovat se ve virtuálním světě jen za pomoci mobilního telefonu a bizarních sluchátek. Nepochopil jsem, zda je to něco ve stylu Nerve Gearu ze Sword Art Online, či spíš virtuální reality v Ready Player One. Nebylo ohledně tohoto nic vysvětleno, nic přiblíženo. Oba světy fungovaly samostatně a o to méně jsem chápal, jak teda může hrdinka běžet a zároveň se soustředit na hru, aniž by to po pár krocích nestočila do nejbližší škarpy. Příběh sám o sobě celkem dobrý a emotivní, tvrdím si říct. Ale nesmyslná technologie a děsivě protahovaný závěr alespoň v mém hodnocení ubírá nejméně na dvou hvězdách. /// Viděno na Animefestu 2022. ()
Galerie (45)
Photo © Toho Company
Zajímavosti (1)
- Během světové premiéry na festivalu v Cannes si snímek vysloužil čtrnáctiminutový potlesk ve stoje. (Future Gate)
Reklama