Režie:
Alberto De MartinoHudba:
Riz OrtolaniHrají:
Martin Balsam, Tomas Milian, Francisco Rabal, Dagmar Lassander, Nello Pazzafini, John Anderson, Carlo Gaddi, Sergio Mioni, Sacheen Littlefeather (více)Obsahy(2)
Kmotřenec sanfranciského zločineckého bosse požádá o povolení opustit rodinný podnik. Mezi mafiány ale vypukne válka, která ho donutí změnit plány. (Netflix)
Recenze (10)
Mafie, tentokrát úplně nad zákonem a soupeřící pouze sama se sebou o nadvládu nad San Franciscem. Nekompromisní gangsterka, jež sice postrádá obsáhlejší děj, ale vynahrazuje to svým provedením - dobré přestřelky, jedna obzvlášť povedená honička aut, zajímavý soundtrack, jenž některé scény odlehčuje, u jiných zase podporuje akční tempo. ()
Film je zhodou okolností natočený v roku prvého Krstného otca, tak to trochu zvádza k porovnaniam. Treba to však zahodiť za hlavu a venovať sa tomuto rodinnému zoskupeniu, ktoré je konfrontované s mafiánskou vojnou. Uhladený Milian je skvelý, scenár ponúka atraktívny dej a hudba dotvára zážitok. Mohlo to však byť aj lepšie, keby bol scenár trochu vycibrenejší. ()
První půlka této stylové béčkové gangsterky mi přišla trošku moc ukecaná a natahovaná. Řeší se tu mafiánsko-rodinné vztahy, problémy a na to já moc nejsem. Akce se rozjede až v půlce druhé a naštěstí těch pár drsných přestřelek a automobilových honiček stojí za to. K tomu nádherná panoramata sedmdesátkového San Francisca, parádní Massaccesiho kamera a solidní Ciprianiho soundtrack. Ani Milian nezklamal, jediné co tu bylo trošku navíc, tak ty melodramatické scény s Dagmar Lassander. Takže hodnotím 3,5 a zaokrouhluju na 4*. ()
Zdařilý mafiánský film, který naštěstí netrvá několik nekonečných hodin, má přímočárý děj včetně působivých momentů, u kterého jsem se výjimečně neztratil a dokonce mě po celý čas i bavil. Navzdory řádce akčních scén se vzájemným pronasledováním a vyřizováním si účtů zůstává v popředí komorní drama, které dává důraz na atmosféru a vztahy v mafiánské rodině s přísnými pravidly, proti nímž jednat znamená podnětit k rozpoutání drsné odplaty. Ačkoliv nepatřím ke vděčným divákům filmů na téma mafie, občas dokážou postihnout i mě. Dramatický osud mladého muže, který marně toužil po definitivním útěku a lepším životě, na mě zapůsobil a hodně se mi líbila i postava bossa ztvárněná Martinem Balsamem, který představoval pro mladého Thomase na rozcestí velká ochranná křídla v dobrém i zlém. Ten melancholicky posmutnělý konec v zimní přírodě ještě víc podtrhuje v celkově drsném gangsterském příběhu i silný lidský rozměr a v doprovodu Ortolaniho hudby tvoří působivou tečku beze slova. [75%] ()
Kvalitní mafiánská záležitost (rodinná válka gangů, ilegální obchod atd), film je vizuálně atraktivní, točilo se v San Francisku, Palermu a nakonec i v mafiánské baště na Sicílii. Film celkem pohodlně splňuje všechny prvky kvalitního akčního filmu, navíc šikovně v sobě kloubí mnoho praktických hodnot systému mafie. Nechybí rychlá efektní akce, dvě dobré automobilové honičky (podobná scéna jako v Bullitovi), surové grafické násilí společně s vzájemným vyřizováním účtů (zavaření do sudu nebo rozžhavená pec) a především skvělé přestřelky (totální zmasakrování auta à la scéna z Kmotra nebo násilná odplata povstaleckému mafiánovi Rabalovi, slušná přestřelka a Balsam s Milianem proti přesile s automaty resp. opakovačkou a samopalem v ruce). Velmi kvalitní je obsazení (Balsam a mladý Milian, Rabal, Lassander, až na Miliana a Rabala jde především o Američany) a samozřejmě docela velký příběh. Na úspěchu filmu se jistě podepsala i svěží hudba od mistra Riza Ortolaniho ("Don't Torture A Duckling", "Banditi a Milano", "One On Top Of The Other" nebo "Cannibal Holocaust"). Martinova v pořadí již čtvrtá žánrovka, která u mě zatím vede. ()
Galerie (9)
Photo © Warner-Columbia Film
Reklama