Reklama

Reklama

Zlo je nakažlivé... Učitel a vzdělanec Brett Fletcher (Gian Maria Volonté) odjíždí z Bostonu na americký Západ, aby si v teplém podnebí vyléčil tuberkulózu. Záhy je však unesen nebezpečným banditou Beauregardem Bennettem (Tomas Milian) a konfrontován s násilím, všudypřítomnou smrtí, ale zároveň i s neomezenou svobodou: poznává zkrátka Divoký západ, kde platí zákon silnějšího a ne zákony civilizace. Zatímco Beauregard začíná pod vlivem inteligentního Fletchera pochybovat o svých činech, Fletcher je násilím a nově nabytou mocí čím dál více okouzlen… Rok po úspěšné Velké přestřelce (1967) natočil režisér Sergio Sollima zvláštní western, který se spíše než na pomstu či peníze zaměřuje na vývoj postav a filozofický rozměr zla. Tváří v tvář se vyznačuje pro žánr až netypickou hloubkou, přesto však nabízí vše, na co jsme u pravého spaghetti westernu zvyklí – prach, krev, kulky i hudbu Ennia Morriconeho. (Česká televize)

(více)

Recenze (39)

sud 

všechny recenze uživatele

Začátek sliboval mnohé, ale s každou přibývající minutou jsem byl víc a víc na rozpacích. Scénář se mi zdál čím dál hloupější a Gian Maria Volonté sice hrál skvěle, ale jeho postavě (vinou scénáře) jsem jeho urychlený přerod z uťáplého profesůrka v zabijáka prostě nevěřil. Velká přestřelka od stejného režiséra dopadla o poznání lépe. Tohle drží nad vodou slibná první polovina a skvělá hudba Ennia Morriconneho. 50%. ()

Kubaso 

všechny recenze uživatele

Mimořádně povedený italský western, v němž nejde o pomstu, revoluci, nebo peníze, nýbrž o charaktery jednotlivých postav. Milian je skvělý, ale skutečnou hvězdou je Gian Maria Volontè, jenž v roli pacifistického učitele dějepisu, který se po setkání s Milianem rozhodne stát součástí historie pomocí násilí, podává skvělý a hlavně uvěřitelný výkon. Ani ostatní postavy nejsou nakonec tím, čím se zdají být, a výsledkem je jeden z mála spaghetti westernů, který má díky scénáři a hercům hloubku a stojí na vlastních nohách. Dost osobité dílo, s jinými špagetami nesrovnatelné. Nemůžu ho dost doporučit. ()

Reklama

Mariin 

všechny recenze uživatele

Anarchistický film ze zločineckého prostředí Divokého západu ukazuje přerod vzdělance v zabijáka pod vlivem obávaného bandity Benneta. Čiší na mne z toho od začátku do konce zlověstný pokus o jakousi filozofii (podobně jako u ideologických westernů NDR, jakkoliv v jiných barvách); v italském provedení vše náležitě oděno na násilnického hávu...Ty dvě hvězdičky ovšem nelze upřít dobrému hereckému obsazení a navýšit je třeba též za Morriconeho hudbu. Stejně ale nechápu těch 84% k dnešnímu dni (25.8.2010)... ()

Johnnas 

všechny recenze uživatele

Vynikající italský western, určitě jeden z nejlepších spaghetti! Má to šťávu, má to děj, postavy se vyvíjejí podle mého i celkem uvěřitelně, prostě to má celé smysl! Herci v hlavních rolích jsou taky perfektní, zejména pak Gian Maria Volonté se vymyká nad průměr. Postavy nejsou černé nebo bílé, každá má své chyby a své pozitivní stránky a vprůběhu filmu se vyvíjejí. Jen je mi divné, že jsem takhle dobrý western nezazanamenal nikdy v programu tv stanic. Možná i proto tu je tak málo hodnocení.Chtěl jsem dát 4 (89%), ale některé známky jsou tu nepochopitelně tak nízké, že musím navýšit na 5. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Anachronistické, ale zdaleka ne nesmyslné. Kolik takových intelektuálů se ve 20. století vydalo Fletcherovou cestou? "Individuální násilí, to je primitivní a ilegální. Ale masové násilí může změnit svět." Lenin, Trockij, Mussolini, Pol Pot, bin Ládin. A všimli jste si, jak se dobro a zlo v režii Fletchera bleskurychle zrelativizovalo? Starosvětský loupežník Bennett na to neměl žaludek. --- Záměr chytrý, ale žánr westernu tenkrát tak nějak vylučoval, aby se za věcí šlo důsledněji. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (4)

  • Gian Maria Volonté (profesor Brett Fletcher) a Tomas Milian (Solomon „Beauregard“ Bennet) se při natáčení často střetávali kvůli svému politickému přesvědčení – Volontè byl otevřený komunista, zatímco Milian opustil svou domovskou zemi (Kubu), když probíhala revoluce vedená Fidelem Castrem. Aby režisér Sergio Sollima navázal na jejich chemii na obrazovce, záměrně vyprovokoval oba herce, aby se zapojili do vzájemných boxerských zápasů. (Marek06)
  • Film byl natočen zejména v okolí španělského města Almería. Železniční stanicí ve filmovém městě „Purgatory“ je vesnice La Calahorra, kolem které vede vlečka do nedalekých železných dolů Alquife. (ČSFD)
  • Sergio Sollima byl inspirován k napsání a režii filmu, který se zabýval výměnou morálních hodnot mezi dvěma postavami, na základě jeho zkušeností z bojů s protifašistickým odbojem ve druhé světové válce. Poznamenal, že během té doby byl svědkem činů odvahy spáchaných malými dětmi s minimálními životními zkušenostmi a činů zbabělosti spáchaných kdysi statečnými muži. Sollima později prohlásil, že tento film byl jeho osobní favorit. (Marek06)

Reklama

Reklama