Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)VOD (1)
Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (311)
Tomuhle říkám seriál hodný koncesionářských poplatků! Výtečně podchycená atmosféra 90. let díky scénografii, kostýmům, maskám a výběru hudebních šlágrů. Casting herců je dokonalý. Co tomu kazí výsledný dojem, je nedevadesátková, věčně zoomací kamera a v prvních epizodách nepřirozený používání spisovný češtiny. Krom řemeslně přesné režie a střihu bych vyzdvihnul zejména dramaturgii scén, která drží diváka přikovanýho u obrazovek. ()
Tenhle seriál má jeden velký problém, kterým je jeho název, jelikož by to místo devadesátek mělo být něco jako "Orlický vraždy a jeden Jonák k tomu." Jinými slovy, je obrovská škoda, že se neobjevilo mnohem víc případů, obzvlášť, když o některých se vydatně v seriálu hovoří (Roubal). Krom toho je to ovšem výborné, filmařsky i herecky, snad jen kamera a barevné filtry by možná mohly působit trošku lépe, ale to by bylo dloubání tam, kde to není třeba - je to prostě povedené, dobré a nemá to plíseň nohou. ()
No, bylo to dobré, i když, kdyby to někdo jen sestříhal z dobovejch záběrů a z toho by udělal třeba celovečerní dokument, tak by to bylo mnohem lepší. Na každym dílu byl právě nejlepší ten asi minutovej úvodní sestřih s velmi vhodným hudebním doprovodem. To se povedlo víc než pak ten samotný hlavní děj, který byl sice ok, ale už to bylo jen jako. ()
V rámci kriminálek rozhodně nadprůměr a v podstatě i v tom českém seriálovém rybníčku něco neskutečného. Kam se hrabou všichni ti Specialisté, Odznaky atp. Od režie, po kameru, vedení herců a samotných hereckých výkonů (nerozumím negativní reakci na Sokola, jehož výkon se mi rozhodně líbil) je to na vysoké úrovni. Mám k tomu v zásadě jen 2 výtky. První míří na první dva díly, které v podstatě jsou úplně mimo celou dějovou linku. Jako kdyby tvůrci nevěděli, zda to jet stále ve formátu Případů prvního oddělení nebo udělat jednu uzavřenou sérii. A druhá výtka míří k samotnému celistvému příběhu. Zpracování orlických vražd je dobré, ale zcela nadbytečné. Sametoví vrazi to pojali z pohledu vrahů a bylo to rozhodně dobré. Jeden díl Legend kriminalistiky to podal z pohledu vyšetřování a policistů, což bylo taktéž dobré. Za mě to je pouhé nošení dříví do lesa. ()
Devadesátá léta jsem prožíval jako dítě základní školou povinné, tudíž si tu dobu poměrně dobře pamatuji a tvůrcům se její atmosféra povedla vykreslit na jedničku s hvězdičkou. Oproti Případům 1. oddělení temnější a pokoušející se (nutno říct, že úspěšně) o hlubší společenský ponor. "Český Olivier Marchal" Josef Mareš se na toto období snaží nahlížet realistickou optikou, přičemž se nebojí zobrazit klady i zápory čerstvě nabyté demokracie (viz Plíškovy skeptické monology, či postava nadporučíka Tůmy). U zpracování známých dobových caus dává důraz na mravenčí a složitou práci kriminalistů v honbě za důkazy a usvědčení pachatelů. Z atmosféry plné Favoritů, vytahaných svetrů, cigaretového kouře a oprýskaných budov zároveň sálá téměř "donkichotská" práce policistů v boji proti novodobým mafiánům. Navzdory místy až dokumentárnímu přístupu je zde prostor pro lidské příběhy (viz Kozákův vztah se svědkyní - prostitutkou) a černý humor. Martin Finger se v roli charismatického kapitána Plíška důstojně vyrovnal Bolku Polívkovi z Případů..., velmi příjemně překvapil civilní a až nečekaně přesně padnoucí Ondřej Sokol a především mladý a nadějný Kryštof Bartoš. S postavou poručíka Kozáka, který je na začátku policejním zelenáčem, aby se z něho postupem času na konci série stal chlap, ze kterého mají všichni respekt, si poradil naprosto suverénně. Chválit výborného Michala Novotného v roli Ivana Jonáka by bylo už jen nošením dříví do lesa. 95%. P.S.: Devadesátky jsou možná oproti skandinávským krimiseriálům tři dekády za opicema, ovšem jejich realistický a věcný přístup je mi milejší, než většinou uměle zamotané a málo pravděpodobné scénáristické konstrukty. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Seriál se začal natáčet v lednu 2020, ale již v březnu muselo být natáčení na 3 měsíce přerušeno vinou pandemie covid-19. (Šéfik)
- Plíšek (Martin Finger) tady zcela běžně řídí automobil. V seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014) v epizodě Doživotní chyba (2014) na dotaz mladého Ondřeje (Jan Meduna): „Vy jste vážně nikdy neřídil?“ Plíšek (Boleslav Polívka ) odpoví: „Ne.“ (simi)
- Tento díl se vrací k nájemné vraždě Jiřího Vrby v roce 1993 v Praze. V seriálu je vtipně „botanicky“ přejmenován na Jívu. (rakovnik)
Reklama